Św. Anna jest jedną z najbardziej popularnych świętych w Polsce. Do rozwoju kultu przyczyniła się pobożność szerokich rzesz wiernych, którzy dopatrywali się szczególnego związku św. Anny z ich własnym życiem
Od połowy XV w. w Europie zachodniej św. Anna, jako babka Jezusa i matka Maryi, stała się szczególną opiekunką rodzin oraz kobiet bezdzietnych, matek i wdów. Opiece św. Anny bardzo często powierzano kobiety oczekujące narodzin dziecka, którym udzielano specjalnego błogosławieństwa przed figurą lub ołtarzem Jej poświęconym. Świętą wzywano na pomoc w czasie chorób i szerzących się zaraz. Żywym wyrazem kultu były Bractwa św. Anny, które przetrwały, głównie na Śląsku, aż do dziś. Ich zadaniem jest min. troska o jedność i miłość w rodzinach, modlitwa w intencji matek oczekujących potomstwa, troska o chrześcijańskie wychowanie dzieci, pomoc rodzinom wielodzietnym.
Również w naszej diecezji, w wielu parafiach Święta doznaje czci. Jedną z nich jest Skierbieszów, parafia sięgająca historią do czasów króla Władysława Jagiełły, który nadał ją biskupom chełmskim. I chociaż parafia nosi tytuł Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, to warto podkreślić sięgający korzeniami jej początków kult św. Anny. W ciągu dziejów zniszczonych zostało wiele dokumentów historycznych, jednakże zachowały się wzmianki o dużej roli bractw wpływających na życie religijne mieszkańców Skierbieszowa. Wśród nich było Bractwo św. Anny istniejące już w 1632 r.
Do dziś kult św. Anny w Skierbieszowie jest żywy. W kościele znajduje się Jej obraz w bocznym ołtarzu, a na odpust przybywają wierni z wielu okolicznych miejscowości tak licznie, że Msza św. celebrowana jest przy ołtarzu polowym. W tym roku Mszy św. odpustowej przewodniczył redemptorysta o. Tadeusz Mazurkiewicz, pochodzący ze Skierbieszowa, który od 35 lat pracuje na misjach w Brazylii. Razem z nim koncelebrowali: ks. kan. Adolf Wawrzyniak - poprzedni proboszcz i ks. Tomasz Bomba, który w kazaniu mówił o roli rodziny wielopokoleniowej w utrzymaniu wiary i tradycji w Ojczyźnie wobec istniejących zagrożeń.
Obecny proboszcz, ks. kan. Roman Jaworski, prowadzi szereg prac związanych z remontem kościoła nie zaniedbując spraw duchowych. A może udałoby się wskrzesić Bractwo św. Anny?
Trzeba, aby każdy, świadomy swojego powołania, rozważając słowa św. Stanisława Kostki: «Do wyższych rzeczy jestem stworzony», także w tym trudnym czasie dawał chwalebne świadectwo życia chrześcijańskiego - napisał Leon XIV w liście do kard. Ladislava Nemeta SVD. Metropolita Belgradu, który jak wskazał Ojciec Święty utrzymuje „szczególne związki ze szlachetnym Narodem Polskim”, został ustanowiony specjalnym wysłannikiem na uroczystość 950-lecia ustanowienia diecezji płockiej.
Papież przekazał swój list „dnia 16 maja, w święto św. Andrzeja Boboli, Patrona Polski”. Uroczystości jubileuszowe odbędą się w Płocku w najbliższą sobotę, 7 czerwca.
Autorstwa Januszk57 - Praca własna, commons.wikimedia.org
Ikona Matki Bożej Łaskawej w Krzeszowie
Krzeszów to mała miejscowość w Kotlinie Kamiennogórskiej na Dolnym Śląsku, położona tuż przy czeskiej granicy. Jest znana nie tylko w swoim regionie, ale także w całej Polsce, a nawet w Europie i na świecie. Stało się to za przyczyną znajdującego się tu sanktuarium Matki Bożej Łaskawej oraz barokowego zespołu obiektów sakralnych tworzących kompleks zabytków klasy zerowej.
Cudowny obraz Bogarodzicy jest od wieków czczony w Krzeszowie. Ikona datowana jest na XIII wiek, co czyni ją najstarszym obrazem maryjnym w Polsce. Jest ona o ok. 200 lat starsza od ikony Matki Bożej Częstochowskiej. Została napisana na desce o wymiarach 60 na 37 cm i przedstawia Maryję z Dzieciątkiem na prawym ramieniu, które zwrócone jest twarzą do Matki. W dłoni trzyma Ono pergamin Bożej tajemnicy. Głowę i ramiona Bogarodzicy okrywa pofałdowana chusta w kolorze czerwonym. Ta najcieplejsza z barw, najsilniej wpływa na zmysły modlących się. Symbolizuje żarzące się światło i ogień, który zawsze był symbolem obecności Boga (krzew gorejący); posiada działanie oczyszczające i jest atrybutem świętości. Tak samo krzeszowska Bogarodzica, dzięki swemu wstawiennictwu u Boga, pomaga oczyścić grzeszników i prowadzić ich ku świętości. Maryja została przeniknięta Boskim ogniem, nie spala się od niego i nadal zachowuje swoją ludzką naturę, łącząc w sobie dwie sprzeczne cechy: dziewictwo i macierzyństwo. Tunika Matki Bożej jest zielona. Barwa ta oznacza świat roślinny i ludzki. Symbolizuje odrodzenie i nadzieję duchowej odnowy oraz życie wieczne. Ikona nie posiada światłocienia, gdyż wszystko na niej jest światłością zespoloną z barwą. Światłość symbolizowana jest przez złote tło, wyrażające niezniszczalność, wieczność i Boskość. Ikona przedstawia tzw. typ Hodigitria (gr. Przewodniczka, Wskazująca Drogę). Maryja swoją dłonią wskazuje na Dzieciątko i jednocześnie na swoje serce, jako źródło łaski. Taki typ ikonograficzny obrazuje dogmat wcielenia Syna Bożego w aspekcie jego Boskości. Łaciński tytuł ikony to Gratia Sanctae Mariae (Łaska Świętej Maryi). Jest on jednocześnie najstarszą (wymienioną w 1291 r.) nazwą opactwa krzeszowskiego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.