Reklama

Dziękujemy Ci, Panie nasz…

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od uroczystości Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny (Matki Boskiej Zielnej) 15 sierpnia do święta Narodzenia Najświętszej Maryi Panny (Matki Boskiej Siewnej) 8 września trwa w Polsce tradycyjny czas dożynek - dziękczynienia i radości z powodu zebranego plonu zbóż. Bogata obrzędowość ludowa związana z dożynkami zawiera co prawda relikty archaicznych, pogańskich świąt płodności, ale jej źródła wywodzą się raczej z kultury dworskiej i gospodarki folwarcznej, której początki w naszym kraju datuje się na XVI wiek. W liturgii Kościoła katolickiego nie ma odrębnego święta dziękczynienia za zbiory, istnieją wszakże formularze mszalne o uświęcenie pracy ludzkiej, specjalne modlitwy w razie klęsk żywiołowych oraz błogosławieństwa, m.in. wieńców żniwnych, owoców, warzyw i ziarna na zasiew. Od początku bowiem nieodłącznym i pierwszym obyczajem dożynkowym było przynoszenie do kościoła plonu, czyli wieńca z ostatnich nie wymłóconych kłosów zbóż, jarzębiny, owoców i suchych kwiatów. Dopiero po modlitwie rozpoczynały się zabawy, w których brała udział cała wieś. Dożynki parafialne, diecezjalne i gminne reaktywowane po 1980 r. wywodzą się z lat międzywojennych, podobnie jak zwyczaj chłopskich pielgrzymek do sanktuariów po zakończonych żniwach. Wraz z dożynkowym wieńcem przynoszono do kościoła bochen chleba starannie wypieczony z pierwszej tegorocznej mąki. „Przynosimy do ołtarza chleb, a ten chleb - owoc ziemi - jest równocześnie owocem pracy ludzkich rąk. Człowiek pracuje na chleb. Chleb więc równocześnie wyraża i symbolizuje wszelką pracę człowieka, gdziekolwiek i w jakikolwiek sposób bywa ona wykonywana” - powiedział sługa Boży Jan Paweł II w czerwcu 1987 r. podczas swej trzeciej pielgrzymki do Polski. Chleb, jako podstawa pożywienia, otaczany był w naszej tradycji szacunkiem. Wierzącym przypominał o Eucharystii, niewierzącym kojarzył się z gwarancją przeżycia. „Lepszy chleb niż tytuł” - mawiano. I współcześni rolnicy prześcigają się w pomysłach na najwspanialszy wieniec dożynkowy. Misterne konstrukcje oblepione ziarnem i kłosami przedstawiają kościoły, kulę ziemską lub święte wizerunki. Upieczone bochny chleba także są bogato zdobione. Czy jednak tym artystycznym wysiłkom towarzyszy jak dawniej z serca płynąca wdzięczność dla Stwórcy za pokarm na życie doczesne i wieczne? „Ty otwierasz swą rękę i wszystko, co żyje, nasycasz do woli” - modli się Psalmista, a poeta Władysław Bełza przestrzega: „Jest chleb od Boga błogosławiony. Choć ciężko zdobyć go w życiu, znojem oblany, łzą okraszony, ale tak słodki w spożyciu! I jest chleb drugi: nie z daru nieba, lecz z krzywdy ludzkiej poczęty… Strzeżcie się, strzeżcie takiego chleba, bo on od Boga przeklęty!”.

(ead)

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty Anastazy I, papież - patron dnia

[ TEMATY ]

wspomnienie

pl.wikipedia.org

Św. Anastazy I

Św. Anastazy I

Anastazy pochodził z Rzymu, był synem kapłana Maksymusa (w tamtym okresie duchowieństwa nie obowiązywał jeszcze ściśle celibat).

Na stolicę Piotrową Anastazy został wybrany w 399 r. Szczególną troską otoczył Kościół afrykański. Nawoływał biskupów afrykańskich zebranych na synodzie w Kartaginie w 401 r. do walki przeciwko donatyzmowi.
CZYTAJ DALEJ

O. prof. Jacek Salij: o zwierzęta trzeba dbać, ale nie można ich zrównywać z ludźmi

2025-12-19 08:03

[ TEMATY ]

zwierzęta

Adobe Stock

Człowiek został powołany do opiekowania się przyrodą i nie może dopuszczać się okrucieństwa wobec innych istot. Jednak traktowanie psów czy kotów jak ludzi to błąd - mówi w rozmowie z KAI dominikanin o. prof. Jacek Salij. „Zwątpienie w Boga nieuchronnie kończy się zwątpieniem w człowieka. Dzisiaj wielu ludzi chciałoby urządzić świat tak, jakby Boga nie było. W tej perspektywie chciałoby się unieważnić tę prawdę, że na naszej ziemi jeden tylko człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo Boże - i zrównać człowieka ze zwierzętami” - mówi.

Znany teolog, rekolekcjonista i autor popularnych książek o. Jacek Salij OP w rozmowie z Katolicką Agencją Informacyjną przypomina, że jako ludzie mamy obowiązki wobec innych istot stworzonych. Bierze pod lupę zwyczaje żywieniowe, które doprowadziły do tego, że zwierzęta nie są już hodowane, tylko masowo „produkowane”. Podejmuje się jednak uporządkowania podstawowych pojęć w dziedzinie, która niekiedy bywa niezrozumiana nawet przez ludzi wierzących, np. kim jest człowiek i czym różni się od zwierzęcia. „Na naszej ziemi jeden tylko człowiek może usłyszeć Ewangelię i na nią się otwierać. I jeden tylko człowiek jest zdolny do modlitwy” - zauważa.
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję