Reklama

chicagowskie refleksje

Wiarygodność chrześcijaństwa (5)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Redaktor odpowiedzialny za „Niedzielę w Chicago”

Uznanie Jezusa z Nazaretu za Syna Bożego jest jednocześnie uznaniem Jego dzieła, jakim jest chrześcijaństwo, za prawdziwe, to znaczy nadprzyrodzone. Żeby poznać całą naturę chrześcijaństwa, trzeba odwoływać się zawsze do osoby Jezusa Chrystusa. On jest kluczem do poznania objawienia się Boga człowiekowi. Chrześcijaństwo nie zaprzecza, że w innych religiach Bóg objawiał swoją wolę ludziom. Śladem tych objawień jest wiara leżąca u podstaw każdej religii. Jednocześnie wiara opierająca się o objawienie Boże stoi w sprzeczności z różnymi teoriami na temat genezy religii. W świetle objawionych religii nie do przyjęcia są poglądy niektórych filozofów (L. Feurbach, marksiści), że to człowiek zantropomorfizował ideę Boga i nadał jej kształt na własny wzór. Wszystkie religie powołujące się na objawienie przeczą tej tezie. Wręcz odwrotnie, każda religia podkreśla łączność człowieka ze swoim Stwórcą przez rozumność, sumienie, mowę, które w Bogu znajdują swoje źródło, a nie w materii albo ludzkiej fantazji. To ze względu na człowieka Bóg stworzył świat, który jest Objawieniem Jego mądrości. A niezwykła miłość do ludzi obudziła w Bogu potrzebę stania się człowiekiem.
Do czasu pojawienia się Chrystusa na ziemi w różnych religiach dochodziło do powstania różnych prawd wiary i formułowania zasad moralnego postępowania, oddawania czci Bogu. Jednakże objawienie woli Bożej w poszczególnych religiach nie zawsze dobrze było przyjęte i rozpoznane. Dlatego widać w jej interpretacji wiele błędów, które zaprzeczały zamiarowi Stwórcy, np. politeizm, poligamia, składanie ofiar z ludzi itp. Wychowywanie człowieka do przyjęcia pełni Objawienia przechodziło zatem wiele prób. Teksty biblijne świadczą, że Bóg nawiązywał kontakt z ludźmi jeszcze przed powstaniem narodu izraelskiego. Zawierał przymierze z Noem. Henoch żył w przyjaźni z Bogiem. Hiob poznał swoje życie jako dar Boży. Melchizedek składał ofiary z chleba i wina. Już same te przykłady świadczą, że objawiona religia nie jest efektem poszukiwań człowieka, ale jego odpowiedzią na inicjatywę Boga. Najpełniej Bóg przemówił do człowieka przez Chrystusa, Swojego Syna. Jezus, jako pełnia Objawienia, stanowi wystarczający argument prawdziwości religii chrześcijańskiej. W Nim znajdują swoje miejsce wszystkie religie, jako etapy Bożego Objawienia. Wyznawcy innych religii zbawiają się przez Chrystusa, chociaż o tym jeszcze nie wiedzą. Jezus umarł za wszystkich ludzi. Dlatego istnienie innych religii, w których Bóg nawiazywał kontakt z ludźmi, nie umniejsza wyjątkowości chrześcijaństwa.
Na wszystkich drogach historii musimy szukać i znajdować drogę do Boga. Mojżeszowi było dane oglądanie Boga w pieczarze skalnej, ale nie wprost. Dopiero nowy Mojżesz - Jezus z Nazaretu - zadośćuczyni tym oczekiwaniom, będąc nie tylko przyjacielem Boga, ale Jego Synem. On kiedy się modlił pozostawał sam na sam z Ojcem. Jezus rozmawiając ze swoim Ojcem włączał ludzką świadomość i wolę w ten sposób, że ludzka dusza Jezusa, a zatem ludzka modlitwa, miała udział w synowskiej wspólnocie z Ojcem. Dlatego św. Jan powie: „Kto widzi Jezusa widzi Ojca” (1, 14, 9). Na tym właśnie polega zbawienie - mówi Benedykt XVI - jest ono przekraczaniem granic człowieczeństwa, które dzięki podobieństwu człowieka do Boga zostało w Jezusie złożone, jako oczekiwanie i możność, już w momencie stworzenia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W czasie, kiedy to czytasz, wydarza się kolejny cud św. Szarbela...

[ TEMATY ]

Szarbel Makhlouf

św. Szarbel

Karol Porwich/Niedziela

Relikwie św. Szarbela

Relikwie św. Szarbela

Wygląd Św. Szarbela znamy wyłącznie z fotografii z 1950 r. na której jego wizerunek pojawił się w niewytłumaczalny dla nauki sposób, wykluczający fotomontaż, czy jakąkolwiek inną manipulację zdjęciem. W 1898 r. Św. Szarbel doznał udaru mózgu w czasie celebrowania Mszy św., w momencie, kiedy modlił się słowami „Ojcze prawdy. Oto Twój Syn - ofiara, aby Cię uwielbić. Przyjmij tę ofiarę”.

CZYTAJ DALEJ

Nowy Proboszcz. Odpust. Festyn Rodzinny

2025-07-27 22:24

ks. Łukasz Romańczuk

ks. Mariusz Dębski - nowy proboszcz na Psim Polu

ks. Mariusz Dębski - nowy proboszcz na Psim Polu

Wrocław Psie Pole: Ostatnia niedziela lipca była świetną okazją do świętowania w parafii św. Jakuba i św. Krzysztofa. Podczas Mszy św. o godz. 12:00 - uroczyście został wprowadzony nowy proboszcz - ks. Mariusz Dębski. Msza święta była odpustową ku czci patronów parafii św. Jakuba i św. Krzysztofa. Po Mszy św. odbyła się procesja, a po południu w ogrodach parafialnych rozpoczął się Festyn Rodzinny. 

Według dekretu abp. Józefa Kupnego od 1 lipca w parafii św. Jakuba i św. Krzysztofa na wrocławskim Psim Polu nowym proboszczem został ks. Mariusz Dębski, który zastąpił na tym urzędzie ks. Edwarda Leśniowskiego, który był proboszczem tej parafii przez ostatniej 38 lat i osiągnął już wiek emerytalny. Wraz z mianowaniem nowego proboszcz odbywa się obrzęd wprowadzenia nowo mianowanego nowego proboszcza. Obrzędowi temu zazwyczaj przewodniczy ksiądz dziekan. Taki obrzęd zaplanowano na sumę odpustową. Obecny na Eucharystii ksiądz dziekan Wiesław Karaś odczytał oficjalnie dekret i wypowiedział słowa: “Drogi Księże Proboszczu! Twojej pasterskiej pieczy Arcybiskup Wrocławski powierzył troskę o tutejszą parafię. Niech Duch Święty uzdolni cię do wielkodusznego podjęcia duszpasterskich zadań. Głoś słowo Boże, aby wierni umocnieni w wierze, nadziei i miłości wzrastali w Chrystusie. Gromadź swych parafian wokół ołtarza, aby wszyscy - starsi i młodzi, ubodzy i bogaci, gorliwi i obojętni religijnie - odnajdywali w Eucharystii źródło uświęcenia życia i poprzez nią oddawali chwałę Ojcu. Otaczaj ojcowską miłością ubogich i chorych, ożywiaj w sercach wiernych apostolskiego ducha i zachęcaj ich do wspólnej troski o sprawy Kościoła. Zarządzaj też roztropnie dobrami materialnymi powierzonymi twej pieczy.”
CZYTAJ DALEJ

Świadectwo: Przyjechali do Rzymu, bo wierzą, że „Kościół młodych” nadal żyje

2025-07-28 12:13

[ TEMATY ]

Jubileusz Młodych w Rzymie

Rzym2025

Vatican Media

Młodzi ludzie z Polski wybrali drogę – z jednej strony – niełatwą, często gorącą i męczącą, ale – z drugiej strony – jak sami mówią, pełną dobra, nadziei i wspólnoty. Jubileusz Młodzieży w Rzymie, który dziś się rozpoczyna jest dla nich czymś więcej niż wydarzeniem religijnym; to spotkanie z żywym Kościołem i samymi sobą.

Jubileusz Młodzieży w Rzymie nie jest dla nich tylko wydarzeniem religijnym; to okazja do dotknięcia żywej wspólnoty, odkrycia wiary w codzienności i odczucia, że Kościół, mimo przeciwności, żyje. Że młodzież nie tylko nie odeszła, ale wraca – z nadzieją, radością i misją.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję