Reklama

„Troszczył się o to, by żyć w świetle”

Niedziela płocka 8/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Tomasz Opaliński: - 27 lutego mija 20. rocznica śmierci sługi Bożego ks. Franciszka Blachnickiego. Jak go Pani poznała?

Zuzanna Podlewska: - Ks. Franciszka Blachnickiego poznałam przez przypadek w domu mojej licealnej koleżanki w Tychach. Ks. Blachnicki przebywał wówczas w Niepokalanowie. Od czasu do czasu przyjeżdżał do Tychów - gdzie wcześniej był wikariuszem - i zwykle wtedy odwiedzał też rodzinę mojej koleżanki. Zrobił na mnie - wówczas kilkunastoletniej licealistce - wrażenie człowieka, dla którego bardzo ważna jest osoba. Poczułam się potraktowana bardzo poważnie. Interesowało go, kim jestem, skąd pochodzę, jakie mam plany po maturze. Szczególne znaczenie miało dla mnie wyjaśnienie znaczenia mojego imienia z krótkim komentarzem. Było w tym spotkaniu coś dziwnego… Do dziś mam w pamięci swoisty koloryt tego spotkania. Jakże mogłam wówczas przypuszczać, że Pan Bóg tak szybko i tak istotnie połączy nasze drogi?

- Należy Pani do „pierwszej piątki” pań, które podjęły dzieło ks. Blachnickiego, angażując się przy tworzonym przez niego Ośrodku Katechetycznym w Katowicach. Czym Panie zachwycił ks. Blachnicki?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Fakt poznania Księdza Franciszka i znalezienie się w gronie jego pierwszych bliskich współpracowników jest dla mnie po prostu darem. Ojciec Franciszek był człowiekiem bardzo prostym i trochę jakby tajemniczym. Za wypowiadanymi przez niego słowami wyczuwało się jeszcze coś więcej. Dziś mogę powiedzieć, że było to autentyczne życie wiary, które robiło wrażenie. Zachwycił nas pasją, z jaką mówił o budowaniu Królestwa Bożego, o wartości poświęcenia życia dla tej sprawy. Zarysowywał perspektywę, która wciągała. Cechowała go również niezwykła umiejętność przekonywania do angażowania się w konkretne prace i zadania. To wszystko sprawiło, że bardzo szybko podjęłyśmy decyzję bliskiej współpracy najpierw w Ośrodku Katechetycznym, potem w Centrali Krucjaty Wstrzemięźliwości. Byłyśmy młode - nie przerażały nas ani trudne warunki, ani niewygody. Był jasny cel i to wystarczało. I tak, jakby niepostrzeżenie, zaczęła się nasza wspólna historia, która objęła kolejne etapy życia i działania - w oazach i w Ruchu Światło-Życie.

- Z ks. Blachnickim współpracowała Pani od początku przy organizacji oaz, które przekształciły się w Ruch Światło-Życie. Jaką rolę odgrywał Ruch w Kościele wtedy, kiedy powstawał? Jak Pani widzi jego rolę w Kościele dziś, 20 lat po śmierci Założyciela?

Reklama

- Patrząc z perspektywy czasu, odkrywam ze zdumieniem, jakie dziwne są Boże zamysły. Inicjatywa duszpasterska podjęta przez ks. Blachnickiego z myślą o ministrantach, którymi się zajmował w pierwszej swojej parafii św. Marii Magdaleny w Tychach (1950), nazwana Oazą Dzieci Bożych, przekształciła się z czasem w Ruch Światło-Życie. U podstaw koncepcji oazy była próba stworzenia dla ministrantów takiego środowiska - właśnie oazy, w którym na co dzień (nie tylko od święta) mogliby doświadczyć prawdziwego życia dzieci Bożych. Pozytywne doświadczenie pierwszych oaz ministranckich utwierdziło ks. Blachnickiego w przekonaniu, że nie należy się lękać stawiania wysokich ewangelicznych wymagań. Ewangeliczny sposób życia wyzwala radość, entuzjazm i jest czymś zaraźliwym. To doświadczenie okazało się później także bardzo skuteczne w innych grupach wiekowych. I tak powoli powstawały oazy młodzieżowe, oazy dorosłych, rodzin. Tworzył się Ruch Światło-Życie.
Doświadczenie oaz miało według mnie ogromne znaczenie dla Kościoła w Polsce. W warunkach totalitarnego państwa, które ograniczało działalność Kościoła do murów kościelnych, oazy otwarły możliwość organizowania spotkań poza kościołem, tworzyły jakąś przestrzeń wolności. Dla uczestników były wezwaniem do odwagi wiary i do świadectwa. Ojciec Franciszek uczył, że zawsze należy robić to, co wynika z wewnętrznej logiki wiary, jeśli się chce poważnie traktować Ewangelię i realizować chrześcijańskie powołanie. Znana jest jego maksyma: nigdy nie należy pytać czy wolno, ale czy trzeba.
Ruch odegrał też ważną rolę w upowszechnieniu myśli II Soboru Watykańskiego. Kard. Wojtyła, ówczesny metropolita krakowski, powiedział o Ruchu, że jest to „eklezjologia Vaticanum II zamieniona na język pewnego ruchu i działania”. Wiele tysięcy ludzi w Polsce uczestniczyło w Ruchu, wchodząc na drogę wpisaną w znak fos-dzoe. Poprzez formację ukierunkowaną na dojrzałość chrześcijańską Ruch wychowywał do świadectwa wiary, do wolności i służby, aby Kościół jako wspólnota wierzących mógł swoim światłem przenikać wszystkie dziedziny życia.
To, co stanowi istotę charyzmatu Ruchu Światło-Życie, ma charakter ponadczasowy. W każdym czasie historii stoi przed nami wezwanie do wcielania światła Bożego Słowa w życie jednostkowe i społeczne. Ważne jest, aby czynić to z wielką pasją i determinacją, dostosowując środki i metody do aktualnych potrzeb, i aby nie zapominać, że najpierw trzeba „być”, a potem „działać” („agere sequitur esse”). Ojciec Franciszek zdziałał tak wiele, bo bardzo troszczył się o to, by żyć w ŚWIETLE. To chyba najważniejsze jego przesłanie dla nas.

- Była Pani przez 46 lat odpowiedzialną Wspólnoty (obecnie Instytutu) Niepokalanej Matki Kościoła. Czym jest obecnie Instytut i jakie są jego relacje do Ruchu Światło-Życie?

- Instytut Niepokalanej Matki Kościoła i Ruch Światło-Życie to dwie rzeczywistości, które paralelnie się rozwijały i w jakimś sensie wzajemnie się przenikały. Charyzmat Ruchu Światło-Życie dojrzewał wśród określonych historycznych uwarunkowań w Kościele i w świecie. Podobnie było z naszym Instytutem, o czym świadczy także pewne precyzowanie jego nazwy. W 1996 r. został on zatwierdzony jako instytut świecki na prawie diecezjalnym. Przyjęcie takiej właśnie formy kanonicznej (zresztą od początku była ona zamysłem Sługi Bożego) pozwala uwydatnić związek naszej świeckiej konsekracji z Ruchem Światło-Życie, który - według Ojca Franciszka - jest zasadniczo ruchem świeckich w Kościele. Naszym podstawowym zadaniem apostolskim jest szeroko pojęta służba na rzecz charyzmatu Ruchu Światło-Życie. W tym znaczeniu jesteśmy diakonią stałą tego Ruchu.
W ramach Ruchu Światło-Życie istnieją obecnie jeszcze inne podmioty prawne, których celem jest także posługa na rzecz charyzmatu Światło-Życie. Naszą wspólną troską musi być rozeznawanie, w jaki sposób dziś Ruch ma służyć swoim charyzmatem.

- O Wspólnocie Niepokalanej Matki Kościoła jej Założyciel napisał, iż w jej ręce składa testament swojego życia. Jak - w kontekście toczącego się procesu beatyfikacyjnego - Instytut dba o zachowanie i przekazywanie tego testamentu?

- Wyznanie Sługi Bożego o roli Wspólnoty w jego życiu świadczy przede wszystkim o jego wielkości. Do takiej oceny innych ludzi zdolni są tylko święci. Pan tak sprawił, że towarzyszyłyśmy Ojcu Franciszkowi na różnych etapach jego życia i uczestniczyłyśmy w jego doświadczeniach wielkich i radosnych, a także trudnych i bolesnych. Mamy jednak świadomość, że nie zawsze byłyśmy dla niego wsparciem. Niejednokrotnie byłyśmy powodem troski i bólu, zwłaszcza kiedy po prostu nie nadążałyśmy za nim w wizjach i działaniu.
Możliwość bycia blisko takiego człowieka i uczestniczenia w procesie tworzenia wraz z nim dzieła zleconego mu przez Pana było przede wszystkim dla nas łaską. Mogłyśmy się od niego uczyć chodzenia drogą wiary i „wydawania siebie” dla spraw Bożego Królestwa.
W swoim testamencie Ojciec napisał: „Gdyby Pan pozwolił mi jeszcze żyć i działać - jednego bym pragnął, abym mógł skuteczniej i owocniej ukazywać w pośrodku współczesnego świata piękno i wielkość Tajemnicy Kościoła - sakramentu, czyli znaku i narzędzia jedności wszystkich ludzi”. Chciałybyśmy - jako spadkobierczynie testamentu - podjąć właśnie to jego pragnienie zarówno poprzez naszą konsekrację „pośrodku świata”, jak również poprzez realizację charyzmatu Ruchu Światło-Życie, odczytując - jak Sługa Boży - stale nowe wezwania Kościoła i świata.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pójść za Chrystusem

2025-09-02 08:23

Niedziela Ogólnopolska 36/2025, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Doskonale znany tekst dzisiejszej Ewangelii zachęca nas do konfrontacji z naszym podążaniem za Chrystusem. Zastanawiamy się nieraz nad naszą relacją do Boga, wiele możemy już o tym powiedzieć, ale życie nieustannie to weryfikuje i niejako wymusza na nas stanięcie w prawdzie wyrażonej nie tylko słowem, ale nade wszystko czynem. Już nieraz uświadamialiśmy sobie, że wiara i pójście za Chrystusem nie jest życiem usłanym różami, a dziś Jezus mówi nam wprost o drodze, na której trzeba dźwigać codzienny krzyż. I stoi przed nami wiele, na pozór sprzecznych, zachowań, jak choćby nienawiść do ojca, matki, żony, dzieci. Czy może nas ów tekst gorszyć? Myślę, że żadną miarą. Trzeba jednak należycie uporządkować hierarchię wartości w naszym życiu, by wiedzieć, co z czego wynika. Oczywiście, na pierwszym miejscu musi być Bóg. Potem – Jego wola względem naszego życia. To tak jakby z nieco innej strony modlitwa Ojcze nasz..., która przypomina wpierw o uświęceniu Boga, o Jego należytym miejscu w naszym życiu, o naszej otwartości na Jego wolę, a następnie dopiero wyraża prośbę o chleb powszedni, który jest symbolem doczesności. Wszystko musi być budowane na fundamencie, którym jest Bóg. Jeśli chcesz pójść za Chrystusem, musisz to uczynić bezkompromisowo. Stanąć przed nim sam na sam. Bez niczyjego wsparcia, zaplecza i zabezpieczeń. Tylko On i ja. Moje „ja” – ja sam przed Nim jestem nikim, bo wszystko, czym jestem, wynika z mojej relacji do Niego. Tym jest moja „nienawiść” do siebie samego: wyraża się w oddaniu wszystkiego Bogu – tak jak oddanie żony, dzieci, braci czy sióstr. Wszystko zaczyna się od mojej relacji do Niego. Od wzięcia tego wszystkiego jakby od nowa – w postaci krzyża obrazującego wszystko, z czym przychodzi mi żyć na co dzień. Jeśli nie przyjmę tego w duchu wiary, nie jestem uczniem Chrystusa. Cała rzeczywistość mojego ziemskiego pielgrzymowania musi być interpretowana w duchu wiary. Wszystko dzieje się po coś. Wszystko w Bożym planie ma swój sens i ma czemuś służyć. To fundament, o którym pisze dalej ewangelista Łukasz. Twoje życie musi być zaplanowane na współpracę z Bogiem. Zaczynasz budować. A jeśli już, to od początku do końca – mówiąc nieco prostym językiem: na dobre i na złe. Jestem z Nim wtedy, gdy moje życie „układa się”, ale i wtedy, gdy przychodzi moment próby. To jest nie tylko trwałe budowanie fundamentu, ale i zdolność wykończenia budowy. Jeśli w chwili próby porzucam Jezusa, to jestem człowiekiem godnym politowania albo obiektem drwin. Czym jest moja wiara tylko w chwili powodzenia, albo czym jest moja miłość tylko w dobrej, a nie złej doli? Życie nasze pozostaje ciągłym zmaganiem, walką – wygrana pozostaje tylko z Chrystusem.
CZYTAJ DALEJ

Pomóc może tylko Jezus, dlatego mam kochać Go bardziej niż innych!

2025-09-04 12:43

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Problemem nie jest uwolnienie się od krzyża, ale wierne pójście za Tym, który go niósł i zwyciężył dla nas. Ludzie nam w tym nie pomogą. Nawet nasi rodzice, rodzeństwo, przyjaciele czy znajomi. Pomóc może tylko Jezus, dlatego mam kochać Go bardziej niż innych. Wyznam Jezusowi szczerze moje obawy wobec Jego wymagań.

Wielkie tłumy szły z Jezusem. On odwrócił się i rzekł do nich: «Jeśli ktoś przychodzi do Mnie, a nie ma w nienawiści swego ojca i matki, żony i dzieci, braci i sióstr, nadto i siebie samego, nie może być moim uczniem. Kto nie dźwiga swego krzyża, a idzie za Mną, ten nie może być moim uczniem. Bo któż z was, chcąc zbudować wieżę, nie usiądzie wpierw i nie oblicza wydatków, czy ma na wykończenie? Inaczej, gdyby położył fundament, a nie zdołałby wykończyć, wszyscy, patrząc na to, zaczęliby drwić z niego: „Ten człowiek zaczął budować, a nie zdołał wykończyć”. Albo jaki król, mając wyruszyć, aby stoczyć bitwę z drugim królem, nie usiądzie wpierw i nie rozważy, czy w dziesięć tysięcy ludzi może stawić czoło temu, który z dwudziestu tysiącami nadciąga przeciw niemu? Jeśli nie, wyprawia poselstwo, gdy tamten jest jeszcze daleko, i prosi o warunki pokoju. Tak więc nikt z was, jeśli nie wyrzeka się wszystkiego, co posiada, nie może być moim uczniem».
CZYTAJ DALEJ

Od 100 km o świcie do rodzinnego biegu w blasku księżyca

2025-09-07 16:55

[ TEMATY ]

Fetiwal Biegowy w Piwnicznej

Fundacja Instytut Studiów Wschodnich

Drugi dzień Festiwalu Biegowego w Piwnicznej

Drugi dzień Festiwalu Biegowego w Piwnicznej

Drugi dzień 16. Festiwalu Biegowego w Piwnicznej-Zdroju dobiegł końca. Sobota przyniosła uczestnikom i kibicom cały wachlarz sportowych wrażeń – od ultradługiego dystansu w górach, przez maraton i „najszybszą dychę w Polsce”, po rodzinne bieganie pod gwiazdami. Do tego barwne występy zespołów regionalnych, aromaty lokalnych potraw i przestrzeń regeneracji dla zmęczonych biegaczy. Piwniczna znów stała się miejscem wielkiego sportowego święta.

Nocą z piątku na sobotę, punktualnie o godzinie 2:00, z Miasteczka Biegowego wystartował Bieg 7 Dolin na 100 km – najbardziej wymagający dystans całego wydarzenia. Zawodnicy zmierzyli się z trasą prowadzącą przez malownicze zakątki Beskidu Sądeckiego: Przehybę, Halę Łabowską, Wierchomlę, Rytro czy Krynicę. Piękne widoki szły w parze z trudnym, górzystym terenem.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję