Reklama

Gościkowo-Paradyż: sympozjum o roli cystersów na pograniczu polsko-niemieckim

Dziedzictwo omodlonych murów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Opactwo cysterskie w Paradyżu - jego rola w dziejach i kulturze pogranicza" - to tytuł sympozjum naukowego, które 5 grudnia odbyło się w Wyższym Seminarium Duchownym w Paradyżu. Naukowcy z kilku ośrodków polskich i z Berlina mówili m.in. o genezie paradyskiego opactwa, jego 600-letnich dziejach (1234-1834) oraz wpływie na polską historię i europejską duchowość.

Sympozjum rozpoczęła modlitwa za zmarłych cystersów, której przewodniczył bp Paweł Socha. W homilii Ksiądz Biskup nawiązał przede wszystkim do dziedzictwa duchowego, jakie cystersi pozostawili swoim następcom, którymi są dzisiaj alumni Seminarium Duchownego diecezji zielonogórsko-gorzowskiej. "Tutaj, w tych omodlonych przez cystersów murach - mówił bp P. Socha - formują się do kapłaństwa młodzi ludzie. Stąd wyszło ponad 1000 rycerzy gotowych do głoszenia Słowa Bożego i uświęcania ludu Bożego".

Mimo że przez wiele stuleci klasztor cysterski leżał na pograniczu polsko - niemieckim, jego zarząd od czasów Zygmunta Starego był w rękach polskich. O polskich opatach klasztoru mówił ks. prof. J. Swastek z Wrocławia. Na wszystkich 57 opatów paradyskich 21 było Polakami, spośród których 6 było biskupami, w tym jeden późniejszy prymas Polski. Do znamienitszych opatów należał także pochodzący z Włoch opat o imieniu Antici, który został kreowany kardynałem.

Istotne dane na temat stanu osobowego klasztoru przedstawił dr K. Kaczmarek z Poznania. Na podstawie paradyskiego nekrologu, czyli wypominkowej księgi zmarłych z XVIII w. znajdującego się w Archiwum Państwowym w Poznaniu, można stwierdzić, iż do połowy XVIII w. przez klasztor przewinęło się ponad 900 mnichów, zaś prawdopodobnie niepełna lista opatów obejmuje 54 imiona. W nekrologu, gdzie imiona zmarłych przyporządkowane są dacie ich śmierci, wymieniono 1325 osób, w tym 1075 mnichów z różnych klasztorów polskich oraz 250 imion donatorów i przyjaciół klasztoru, czyli tzw. familii.

O znaczeniu paradyskiego klasztoru dla rozwoju duchowości średniowiecznej mówił na przykładzie postaci Jakuba z Paradyża ks. dr J. Stoś z Warszawy. Żyjący na przełomie XIV i XV w. mnich paradyski Jakub - profesor Akademii Krakowskiej jest jednym z najważniejszych przedstawicieli tzw. devotio moderna, kierunku opartego na krytyce scholastycznej spekulacji i dowartościowaniu uczucia w poznaniu Boga. W dziele De theologia mystica wyłożył on podstawy nowej drogi poznania Boga poprzez miłość, która ma wyprzedzić doświadczenie intelektualne. Myśl Jakuba z Paradyża miała ogromny wpływ na mistykę niderlandzką i nadreńską.

Zagadnienia dotyczące architektury i chronologii budowy zespołu pocysterskiego w Paradyżu na podstawie prac archeologicznych prowadzonych w latach 1996/97 omówili dr J. Pietrzak z Łodzi oraz mgr P. Wawrzyniak z Poznania. Prof. W. Schich z Berlina mówił o kontekście geograficznym lokacji klasztoru paradyskiego w porównaniu z macierzystym klasztorem w Lehnin (Brandenburgia) i innymi klasztorami filialnymi. Prof. E. Rymar ze Szczecina przedstawił kwestię posiadłości cystersów paradyskich na zachodniej połaci ziemi lubuskiej oraz związków handlowych Paradyża z Gorzowem. Przyczynkiem do historii materialnej cystersów paradyskich był również wykład dr J. Karczewskej z Zielonej Góry, która mówiła o XIII-wiecznych donacjach okolicznego rycerstwa wobec klasztoru. O znajdujących się w Archiwum Państwowym we Wrocławiu dokumentach dotyczących historii Paradyża mówił dr R. Stelmach z Wrocławia, zaś prof. M. Cetwiński z Częstochowy przybliżył kontekst historyczny czasów powstania klasztoru, odwołując się do Księgi Henrykowskiej.

W konferencji zorganizowanej we współpracy z Instytutem Historii Uniwersytetu Zielonogórskiego wzięli udział także: biskup diecezjalny Adam Dyczkowski, pracownicy naukowi Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz studenci.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Polscy siatkarze pokonali Brazylię i awansowali do finału Ligi Narodów!

2025-08-02 14:39

[ TEMATY ]

siatkówka

Adobe Stock

Polscy siatkarze wygrali z Brazylią 3:0 (28:26, 25:19, 25:21) w półfinale Ligi Narodów w chińskim Ningbo. W niedzielnym finale o godz. 13 zmierzą się z Włochami. Brazylijczycy o trzecie miejsce zagrają ze Słowenią.

Biało-czerwoni zagrają o drugi złoty medal tych rozgrywek, wcześniej triumfowali w 2023 roku. W swoim dorobku mają również srebrny (2021) oraz trzy brązowe krążki (2019, 2022, 2024).(PAP)
CZYTAJ DALEJ

Bp Bab do młodych: idziemy na Tor Vergata, żeby ucieszyć się darami Boga

2025-08-02 11:42

[ TEMATY ]

Jubileusz Młodych w Rzymie

Jubileusz Młodzieży

Jubileusz Młodych

Vatican News / ks. Marek Weresa

Idźmy na Tor Vergata za Jezusem, żeby się z Nim spotkać - zachęcił pomocniczy biskup lubelski Adam Bab na zakończenie homilii podczas Mszy św. w sobotnie przedpołudnie w ramach Casa Polonia. Bp Grzegorz Suchodolski, który przewodniczył liturgii, podkreślił we wstępie do Mszy św., że „na ten dzień czekaliśmy od dawna, dzień spotkania na Tor Vergata z młodymi całego świata pod przewodnictwem Ojca Świętego Leona XIV”.

Bp Adam Bab podkreślił, że tego dnia Kościół czyta fragment Księgi Kapłańskiej o ustanowieniu roku jubileuszowego w Starym Testamencie dla Narodu Wybranego. „Został ustanowiony po to, żeby Izraelici mogli się cieszyć tym, co im Bóg obiecał wtedy, kiedy ich przyprowadził do ziemi mlekiem i miodem płynącej, do kraju obiecanego” - przypomniał kaznodzieja. „Co 50 lat należało wrócić do pierwotnego porządku, żeby każdy mógł się równo cieszyć Bożymi obietnicami” - dodał.
CZYTAJ DALEJ

Papież do młodzieży na Tor Vergata: radykalne wybory nadają sens naszemu życiu

Radykalne i pełne znaczenia decyzje, takie jak: małżeństwo, kapłaństwo i konsekracja zakonna, nadają sens naszemu życiu - powiedział papież do uczestników Jubileuszu Młodych. Podczas czuwania modlitewnego na Tor Vergata w Rzymie Leon XIV odpowiedział na trzy pytania, jakie skierowała do niego młodzież.

Pierwsze pytanie brzmiało: „Jak możemy znaleźć szczere przyjaźnie i prawdziwą miłość, które prowadzą do prawdziwej nadziei? Jak wiara może pomóc nam budować naszą przyszłość?”. Leon XIV zaznaczył, że „nasze życie zaczyna się od więzi i to dzięki więziom rozwijamy się”. Fundamentalną rolę odgrywa w tym kultura, która jest „kodem, dzięki któremu rozumiemy samych siebie i interpretujemy świat”. „Wśród wielu powiązań kulturowych charakteryzujących nasze życie, Internet i media społecznościowe stały się wyjątkową możliwością dialogu, spotkań i wymiany między ludźmi, a także dostępu do informacji i wiedzy. Jednak (…) czasami mechanizmy komunikacji, reklamy i sieci społecznościowych mogą być wykorzystane, by uczynić nas ospałymi, uzależnionymi od konsumpcji. Wtedy nasze relacje stają się zagmatwane, niespokojne lub niestabilne. Kiedy narzędzie dominuje nad człowiekiem, człowiek staje się narzędziem: tak, narzędziem rynku, a tym samym towarem. Tylko szczere relacje i stabilne więzi pozwalają rozwijać się historiom dobrego życia” - przekonywał Leon XIV.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję