Reklama

Sekretariat Prymasa Polski

Czym jest Sekretariat Prymasa Polski

W sprawowaniu funkcji Prymasa Polski ważną rolę odgrywa Sekretariat Prymasa. Mieści się on w rezydencji Arcybiskupów Warszawskich, przy ul. Miodowej, tuż obok Kurii.

Niedziela warszawska 32/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jednym z głównych zadań Sekretariatu Prymasa Polski jest troska o zachowanie i rozpowszechnianie nauczania pasterskiego Księdza Prymasa, przygotowywanie spotkań z przedstawicielami władz państwowych i wybitnymi osobami życia społecznego

1 października 1927 r. kard. August Hlond powołał do istnienia Kancelarię Prymasa Polski z siedzibą w Poznaniu. Ta nowa instytucja kościelna, wykraczająca poza struktury diecezji, zajmowała się sprawami dotyczącymi misji zagranicznych, studiów zagranicznych kleru, jak również sprawami dotyczącymi różnych bractw i stowarzyszeń kapłańskich, kongresów krajowych i międzynarodowych, i wieloma innymi. Jej kompetencje rozszerzyły się wraz z utworzeniem osobnego referatu ds. emigracji, którego zadaniem było prowadzenie wszystkich spraw związanych z duszpasterstwem polonijnym na szczeblu krajowym i zagranicznym: mianowanie - w porozumieniu z biskupami diecezji - rektorów Polskich Misji Katolickich w obcych krajach, angażowanie księży do pracy duszpasterskiej za granicą lub ich odwoływanie, rozstrzyganie sporów, załatwianie formalności związanych z wyjazdem.

Rozszerzenie kompetencji sekretariatu

nastąpiło po udzieleniu Prymasowi Hlondowi, 8 lipca 1945 r., przez papieża Piusa XII specjalnych pełnomocnictw. Dotyczyły one duszpasterstwa organizowanego na ziemiach odzyskanych po II wojnie światowej i wielu innych, wymagających w normalnych warunkach decyzji Stolicy Apostolskiej, których ta nie mogła podejmować ze względu na trudności, jakie stwarzała władza państwowa w kontaktach między Stolicą Apostolską i Episkopatem Polski. Te same przywileje, obowiązki i pełnomocnictwa dla kolejnych prymasów Polski potwierdzali papieże: Jan XXIII, Paweł VI i Jan Paweł II.
Szczególnym momentem w działalności sekretariatu było aresztowanie Prymasa Wyszyńskiego w 1953 r. Po wywiezieniu Prymasa z Warszawy, nowym przewodniczącym Konferencji Episkopatu został bp Michał Klepacz. Jego decyzją Sekretariat Prymasa Polski został przemianowany na Sekretariat Przewodniczącego Konferencji Episkopatu. Wszyscy dotychczasowi pracownicy, poza bp. Antonim Baraniakiem, który został aresztowany tego samego dnia, co Prymas, pozostali na swoich stanowiskach, wykonując powierzone im obowiązki. Sekretariatem kierował wówczas ks. Teodor Bensch. Nowa nazwa przestała obowiązywać wraz z uwolnieniem i powrotem do Warszawy Prymasa Wyszyńskiego. 8 kwietnia 1960 r., dla lepszego funkcjonowania Sekretariatu, został sporządzony nowy statut. Określał on strukturę urzędu, regulował zakres obowiązków poszczególnych pracowników i zadania poszczególnych wydziałów.
W związku ze wznowieniem działalności Nuncjatury Apostolskiej w 1989 r., Sekretariat Stanu Stolicy Apostolskiej powiadomił Księdza Prymasa o wygaśnięciu nadanych mu uprawnień specjalnych. Jednocześnie poproszono o przesłanie do Watykanu kopii wszystkich dekretów Prymasa Polski, wydanych na mocy specjalnych uprawnień, co zostało wykonane.
Sekretariat Prymasa Polski w latach 1981-2003, gdy kard. Glemp piastował urząd przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski, zgodnie ze zleceniami Księdza Prymasa, w zastępstwie Sekretariatu Konferencji Episkopatu, przygotowywał pisma do Sekretariatu Stanu i rzymskich kongregacji i prowadził stosowną korespondencję. W zakres tych zleceń wchodziło też przygotowanie lub opiniowanie niektórych dokumentów, przygotowanie i wysyłanie korespondencji do biskupów polskich i zagranicznych, jak też do urzędów administracji państwowej i różnych osób publicznych.
W skład Sekretariatu Prymasa Polski wchodzą: kierownik, referenci i osoby ich wspomagające.
Sekretariat wypełnia wszystkie zadania zlecone przez Księdza Prymasa, a wynikające z jego uprawnień, jak „władze szczególne” (facultates peculiares) nadane przez Stolicę Apostolską, prawa udzielania dyspens i zatwierdzania dekretów w sprawach zakonnych oraz innych uprawnień, wynikających z ograniczeń stanu wojennego. Wszystkie te kompetencje ustały wraz z odnowieniem działalności Nuncjatury Apostolskiej w Polsce. Ogólnie problematyka uprawnień dotyczyła szerokiego wachlarza spraw, jak problemy liturgii i kultu Bożego, sprawy małżeńskie i sądowe, sprawy zakonne, wyjazdy zagraniczne osób duchownych, zwłaszcza do USA i Kanady, oraz sprawy dotyczące obrządku ormiańskiego i obrządku grekokatolickiego do chwili ustanowienia dla tego ostatniego własnej hierarchii w 1989 r., czy wreszcie sprawy dotyczące uczelni katolickich.
Jednym z głównych zadań Sekretariatu Prymasa Polski jest troska o zachowanie i rozpowszechnianie nauczania pasterskiego Księdza Prymasa, przygotowywanie spotkań z przedstawicielami władz państwowych i wybitnymi osobami życia społecznego, jak również podróży duszpasterskich Księdza Prymasa jako duchowego opiekuna Polonii.
W latach prymasostwa kard. Glempa kolejnymi kierownikami sekretariatu byli: ks. Hieronim Goździewicz (do 1984), ks. Andrzej F. Dziuba (1984-1998), ks. Jan Krokos (1998-2001) i ks. Waldemar R. Macko (od 2001).

Artykuł stanowi fragment Księgi Jubileuszowej Archidiecezji Warszawskiej 1981-2006. 25 lat posługi pasterskiej Księdza Kardynała Józefa Glempa, która wkrótce ukaże się w księgarniach

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: papież przyjął rezygnację biskupa - przeciwnika niemieckiej drogi synodalnej

2025-06-09 11:44

[ TEMATY ]

biskup

Niemcy

rezygnacja

Ojciec Święty

flickr.com/archidiecezjakrakow

Ojciec Święty przyjął rezygnację z rządów duszpasterskich diecezji Eichstätt (Niemcy), złożoną przez Jego Ekscelencję Gregora Marię Hanke, OSB – poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej. Biskup Eichstätt Gregor Maria Hanke OSB zrezygnował w wieku 70 lat i jak podaje diecezja zamierza powrócić do duszpasterstwa jako „ojciec Gregor”. Był on jednym z czterech biskupów diecezjalnych – przeciwników działań podejmowanych w ramach niemieckiej „drogi synodalnej”.

Diecezja Eichstätt poinformowała w niedzielę 8 czerwca, że prośba bpa Hanke o rezygnację została przyjęta przez papieża Franciszka „tuż przed Wielkanocą”. Ojciec Święty był już wówczas ciężko chory, a zmarł w poniedziałek wielkanocny, 21 kwietnia. Prosił jednak bpa Hanke, by pozostał na stanowisku do czasu ustalenia dokładnej daty rezygnacji.
CZYTAJ DALEJ

Parafia zorganizowała Zjazd Motocyklistów. Przyjechały ich setki

2025-06-08 19:21

[ TEMATY ]

parafia

Bachledówka

Zjazd Motocyklowy

Miętustwo

Adobe Stock

Zjazd Motocyklowy

Zjazd Motocyklowy

Pierwszym punktem XIII Zjazdu Motocyklowego w podhalańskim Miętustwie w niedzielę 8 czerwca była parada, która zaczęła się przy sanktuarium na Bachledówce. W wydarzeniu uczestniczyły setki motocyklistów z południa Polski i nie tylko. Uczestnicy wydarzenia modlili się podczas Msza św. a następnie korzystali z atrakcji przygotowanych w ogrodach plebańskich.

Już po raz trzynasty parafia NMP Królowej Polski w podhalańskim Miętustwie współorganizowała wraz z Grupą „Pasja i Wiara” Zjazd Motocyklowy dla miłośników tych i im podobnych pojazdów. Pierwszym punktem wydarzenia była parada, podczas której motocykliści przejechali z sanktuarium na Bachledówce do Miętustwa. Potem spotkali się na Mszy św., której przewodniczył ks. Tomasz Stec, proboszcz parafii w Kościelisku i archidiecezjalny duszpasterz motocyklistów.
CZYTAJ DALEJ

„Katolik”, czyli wspólnota

– Bardzo cieszymy się z tego, że mamy kadrę, która udźwignęła odpowiedzialność integralnego rozwoju ucznia – powiedział Piotr Gawinek, dyrektor zawierciańskich szkół: Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich im. bł. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, które świętowało 30-lecie działalności, oraz Katolickiej Szkoły Podstawowej SPSK im. św. Jana Pawła II, która cieszyła się z jubileuszu 25-lecia.

Piotr Gawinek przyznał, że placówki były zawsze kameralne, co sprzyjało nawiązywaniu relacji uczeń-mistrz oraz uczeń-uczeń, nie tylko w kontekście edukacji, ale również przekazywania odpowiednich postaw i wartości. – W tak małym środowisku jest ono najskuteczniejsze. Przecież jedną trzecią swojego życia uczniowie spędzają w szkole, więc kontakt nauczyciela z uczniem jest bardzo duży – podkreślił dyrektor. Jak dodał, pedagodzy spotykają się z uczniami na lekcjach nie tylko po to, by przekazywać im wiedzę, ale żeby rozwijać wychowanków również w sferach: moralnej, społecznej, kulturowej i fizycznej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję