Reklama

XXII Świętojański Festiwal Organowy

Koncertem organowym w wykonaniu Marcina Łęckiego w bazylice św. Tomasza w Nowym Mieście Lubawskim 2 lipca zakończył się XXII Świętojański Festiwal Organowy.

Niedziela toruńska 32/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Recital toruńskiego organisty poprzedzony został referatem dr. hab. Czesława Grajewskiego z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie pt. Zanim zabrzmiały organy. Po referacie odprawiona została uroczysta, odpustowa Msza św. pod przewodnictwem biskupa toruńskiego Andrzeja Suskiego, podczas której dokonano poświęcenia wyremontowanych w kościele organów.
Koncerty festiwalowe w tym roku odbywały się tradycyjnie w pięciu toruńskich świątyniach: bazylice katedralnej Świętych Janów, kościele Ojców Jezuitów pw. Świętego Ducha, w kościele Miłosierdzia Bożego i św. s. Faustyny, Matki Bożej Królowej Polski oraz Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Ponadto recital organowy odbył się już po raz drugi w Grudziądzu w kościele Świętego Krzyża oraz po raz pierwszy w historii festiwalu, w farze chełmińskiej i w bazylice św. Tomasza Apostoła w Nowym Mieście Lubawskim.
Wśród wykonawców tegorocznych koncertów festiwalowych przeważali utalentowani organiści młodego pokolenia z Polski i Niemiec. Ponieważ w tym roku przypada 250. rocznica urodzin Wolfganga Amadeusza Mozarta, ważnym punktem każdego recitalu był utwór tego wybitnego kompozytora, bądź kompozycja nawiązująca do jego twórczości.
Tegoroczna edycja festiwalu poświęcona została pamięci Ojca Świętego Jana Pawła II, co w szczególny sposób wyrażał koncert inauguracyjny, który odbył się 13 maja w kościele Matki Bożej Królowej Polski na Rubinkowie I. Licznie zgromadzona publiczność miała okazję usłyszeć w wykonaniu prawie 300 chórzystów z 11 chórów akademickich Bydgoszczy i Torunia m.in. zadedykowany Janowi Pawłowi II utwór Tu es Petrus kompozycji ks. W. Gieburowskiego. Zgromadzonymi zespołami chóralnymi dyrygował dyrektor artystyczny festiwalu ks. Mariusz Klimek, a na organach akompaniował Marcin Łęcki. W programie koncertu znalazły się także dwa inne ciekawe dzieła: Wojciecha Kilara Angelus oraz Camila Saint-Saensa - III Symfonia organowa.
Wykonawcą drugiego i trzeciego koncertu festiwalowego był Wojciech Bednarski z Hamburga. Artysta wystąpił 20 maja w farze chełmińskiej, a 21 maja w bazylice katedralnej Świętych Janów. W jego wykonaniu usłyszeliśmy utwory wybitnych kompozytorów włoskiego i niemieckiego baroku, a także dwa opracowania chorału Vater unser im Himmelreich kompozycji J. S. Bacha i niemieckiego kompozytora epoki postromantycznej - Maxa Regera. Interesującym punktem tego recitalu był utwór współczesnego kompozytora węgierskiego Zsolta Gardonyi - Mozart Changes, pokazujący typowy dla Mozarta ciąg harmoniczny, który stał się tutaj fundamentem sekwencji jazzowej.
Tydzień później, 28 maja w kościele pw. Świętego Ducha wystąpił znany już toruńskiej publiczności Adam Klarecki z Włocławka. W repertuarze koncertu znalazła się barokowa suita organowa francuskiego kompozytora Louisa-Nicolasa Clerambaulta, Preludium i fuga h-moll BWV 544 J. S. Bacha, nawiązująca do Ave verum W. A. Mozarta - Evocation a la Chapelle Sixtine Ferenca Liszta. Nie zabrakło także polskiej muzyki organowej. Artysta wykonał Preludium op. 9 nr 3 - Feliksa Nowowiejskiego, oparte na temacie Kyrie z Mszy XI (Orbis factor). Recital zakończył bardzo efektowny utwór współczesnego kompozytora francuskiego Jehana Alaina - Litanies.
Na szczególne wyróżnienie zasługuje recital Bartosza Jakubczaka z Warszawy, który odbył się 4 czerwca w kościele Miłosierdzia Bożego i św. Faustyny. Artysta z błyskotliwą wirtuozerią wykonał trzy dość trudne utwory J. S. Bacha - Preludium i fugę G-dur BWV 541, Trio G-dur BWV 1027a i Fugę G-dur Gigue BWV 577. Ponadto zaprezentował on angielską muzykę organową, a w szczególności utwory Johna Stanleya czy Alfreda Hollinsa oraz dwie współczesne kompozycje - Lionela Rogga - Partita sopra Nun freut euch i nastrojowe Preludium chorałowe - Zeuch ein zu deinen Toren - Johanna Ludwiga Krebsa. Perełką tego recitalu była niewątpliwie Fantazja f-moll KV 608 W. A. Mozarta wykonana przez artystę z dużym polotem.
Niezwykle uroczystą oprawę miał kolejny koncert tegorocznego XXII Świętojańskiego Festiwalu Organowego. 10 czerwca w bazylice katedralnej Świętych Janów w ramach obchodów 10. rocznicy powstania Diecezjalnego Studium Organistowskiego wystąpili jego profesorowie, uczniowie i absolwenci. W programie koncertu znalazła się muzyka gregoriańska w wykonaniu scholi gregoriańskiej DSO pod kierownictwem - ks. dr. Mariusza Klimka, muzyka wokalno-instrumentalna, prezentowana przez profesorów DSO i ich uczniów. Koncert zakończyły, wykonane przez uczniów i abolwentów DSO, jedne z najwybitniejszych kompozycji literatury organowej - Chorał a-moll C. Francka, Improwizacja na temat pieśni Święty Boże M. Surzyńskiego oraz monumentalny Finał IX Symfonii F. Nowowiejskiego.
Kolejny recital festiwalowy odbył się 11 czerwca w kościele Świętego Krzyża w Grudziądzu, a następnie wieczorem w bazylice katedralnej Świętych Janów. Wykonawcą recitali był Jan Bartłomiej Bokszczanin z Legionowa. Artysta zaprezentował bogaty program, obejmujący muzykę włoskiego baroku, niezwykle trudną Fantazję i fugę g-moll BWV 542 J. S. Bacha, ponadto dwa bachowskie opracowania chorałów - Wenn wir in hoechsten Noeten sein i Herzlich tut mich verlangen, angielską muzykę organową przełomu baroku i klasycyzmu oraz Fantazję f-moll W. A. Mozarta KV 608. Nie zabrakło też muzyki epoki romantycznej - zabrzmiał Chorał a-moll C. Francka, oraz opracowanie chorału Herzlich tut mich verlangen Johannesa Brahmsa. Ważnym punktem recitalu były utwory niedawno zmarłego, związanego z Toruniem współczesnego polskiego kompozytora - Mariana Sawy. Usłyszeliśmy zadedykowane Bokszczaninowi Wariacje na temat Kalinki, prawykonane przez artystę w moskiewskiej filharmonii oraz utwór zatytułowany Sekwens.
Motywem przewodnim koncertu festiwalowego z 18 czerwca była symfoniczna muzyka organowa, którą w kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny wykonał Jerzy Kukla z Lublina. Trzeba przyznać, że artysta świetnie dobrał repertuar do możliwości brzmieniowych instrumentu, a przemyślana registracja oddała klimat wykonywanych utworów. Zabrzmiała - w pierwszej kolejności burzliwa Evocation a la Chapelle Sixtine F. Liszta, później nawiązujący do Kyrie z gregoriańskiej Missa De Angelis - II Koncert organowy op. 56 nr 2 - Feliksa Nowowiejskiego. Ponadto, usłyszeliśmy Fantazję pastoralis in g - czeskiego kompozytora epoki klasycyzmu, a także serdecznego przyjaciela W. A. Mozarta - Jana Krtitela Kuchara. Recital zakończył Chorał E-dur C. Francka.
Po zakończeniu tegorocznej edycji Świętojańskiego Festiwalu Organowego nasuwa się jedna zasadnicza refleksja - wyjście koncertów festiwalowych poza Toruń, które obserwujemy już od ponad roku, stało się doskonałą okazją do prezentowania brzmienia ciekawych instrumentów organowych nie tylko samego Torunia, ale całej diecezji toruńskiej. Pod tym względem mamy się czym pochwalić. Organizatorzy festiwalu mają nadzieję, że tendencja ta przyczyni się do remontu kolejnych instrumentów, a tym samym do dalszego rozszerzania się tej coraz popularniejszej imprezy muzycznej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sanitariuszka Małgorzatka

2025-08-18 11:13

[ TEMATY ]

Powstanie Warszawskie

Domena publiczna: Wikipedia.

Zdjęcie Sabina Żdżarska ps. „Bończa”, Zdjęcie wykonane we wrześniu 1944 r. na ul. Malczewskiego na Mokotowie. Na zdjęciu od prawej: Jan Markowski ps. “Krzysztof”, sanitariuszka Janina Załęska ps. “Małgorzata”, NN i Wacław Żdżarski

Zdjęcie Sabina Żdżarska ps. „Bończa”, Zdjęcie wykonane we wrześniu 1944 r. na ul. Malczewskiego na Mokotowie. Na zdjęciu od prawej: Jan Markowski ps. “Krzysztof”, sanitariuszka Janina Załęska ps. “Małgorzata”, NN i Wacław Żdżarski

Każdej rocznicy Powstania Warszawskiego towarzyszy wspólne śpiewanie piosenek powstańczych na Placu Piłsudskiego w Warszawie. W czasie Powstania te piosenki krzepiły serca powstańców i ludności cywilnej, wywoływały uśmiech, dodawały siły i otuchy w boju. Dziś są one cennym dokumentem minionych heroicznych wydarzeń i utrwalają pamięć o bohaterach Powstania Warszawskiego.

Jedną z powstańczych piosenek jest powstała we wrześniu 1944 roku z inicjatywy kompozytora i pianisty, podporucznika Jana Markowskiego ps. „Krzysztof” (1913-1980) popularna „Sanitariuszka Małgorzatka”. Tekst napisał współpracujący z kompozytorem strzelec Mirosław Jezierski ps. „Karnisz” (1922-1967) a muzykę skomponował ppor. Markowski. W czasie Powstania obaj służyli w Wojskowej Służbie Ochrony Powstania na Mokotowie.
CZYTAJ DALEJ

Bp Szkudło: kobieta to serce rodziny i sumienie wspólnoty

2025-08-17 12:01

[ TEMATY ]

Piekary Śląskie

pielgrzymka kobiet

PAP/Jarek Praszkiewicz

Kobiety ze Śląska i całej Polski potrzebują Kościoła, który nie tylko błogosławi je z ambony, ale także słucha, wspiera i oddaje im głos – mówił podczas niedzielnej pielgrzymki kobiet i dziewcząt w Piekarach Śląskich administrator archidiecezji katowickiej biskup Marek Szkudło.

Pielgrzymka kobiet i dziewcząt do piekarskiego sanktuarium gromadzi co roku tysiące wiernych i należy do największych wydarzeń religijnych na Śląsku. W tym roku mszy na piekarskim wzgórzu przewodniczy nuncjusz apostolski w Polsce abp Antonio Guido Filipazzi. Wcześniej wiernych powitał bp Szkudło, który wygłosił również słowo społeczne. Przypomniał w nim, że tegoroczna pielgrzymka odbywa się w roku jubileuszowym, stulecia archidiecezji katowickiej oraz setnej rocznicy koronacji obrazu Matki Bożej Piekarskiej.
CZYTAJ DALEJ

Szczecin: Uroczystości pogrzebowe bp. Kruszyłowicza rozpoczną się we wtorek w katedrze

2025-08-18 17:51

[ TEMATY ]

bp Marian Błażej Kruszyłowicz

Niepokalanów

archidiecezja szczecińsko‑kamieńska

uroczystości pogrzebowe

kuria.pl

Biskup senior Marian Błażej Kruszyłowicz OFMConv

Biskup senior Marian Błażej Kruszyłowicz OFMConv

Czuwaniem modlitewnym i mszą w katedrze św. Jakuba rozpoczną się 19 sierpnia uroczystości pogrzebowe śp. bp. Mariana Błażeja Kruszyłowicza. Zmarły w ubiegłym tygodniu biskup senior archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej zostanie pochowany 20 sierpnia w Niepokalanowie.

O terminie pogrzebu śp. bp. Kruszyłowicza poinformowały w poniedziałek władze kościelne. Biskup senior archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej zmarł w ubiegłą środę.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję