Reklama

Zmartwychwstanie ku pełni człowieczeństwa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Stary zabytkowy kościół. Usiadłem w ławce, modliłem się, a potem spojrzałem wokoło. Panował lekki półmrok, ale mogłem dostrzec nad głównym ołtarzem duży witraż. Jego zawartość nie była jednak dobrze widoczna. Nagle zza chmury wyszło słońce i napełniło kościół swoimi promieniami. Zobaczyłem pełną wyrazu, opisaną żywymi kolorami scenę rozmowy Zmartwychwstałego z dwoma uczniami.
Dlaczego przywołuję to wydarzenie w Święta Wielkanocne? Bo podobnie jest z prawdą o człowieku. Na co dzień widzimy tylko jej kontury, pełnię zaś odkrywamy w świetle tajemnicy zmartwychwstania Jezusa. Myślę, że każdy z nas doświadczył takich chwil w swoim życiu, kiedy coś w duszy wyraźnie mówi mu, że to co doświadczamy tutaj, na ziemi, co skończone, nie jest celem naszej egzystencji; że w naszej naturze jest wpisane pragnienie życia bez końca. Przychodzą jednak wydarzenia, które wydają się nas sprowadzać na ziemię: kiedy potykamy się wielokrotnie o naszą ograniczoność. Choćby każda choroba przypomina mi, że jestem kimś słabym, niemocnym...
Oto kolejna szansa, by na swoje życie spojrzeć w świetle tajemnicy zmartwychwstania mojego Mistrza, Jezusa Chrystusa. Zmartwychwstanie jest czynem Ojca wobec Syna, który stał się człowiekiem. Zmartwychwstanie bowiem to dzieło Boga, a więc nie w porządku natury, lecz akt Jego bosko-stwórczego działania. To jakby dopełnienie dzieła stworzenia świata i człowieka. To nowe stworzenie.
Grób jest pusty. A więc istnieje życie wieczne: życie, którego grób nie niszczy, ani nie zamyka. Oto wielka prawda, której świadectwo daje Chrystus w Poranek Wielkanocny. Po to się narodził i po to przyszedł na świat, aby dać świadectwo tej właśnie prawdzie. Tak więc człowiek może żyć wiecznie. Naszego życia nie da się zamknąć w ciasnych granicach od narodzin do śmierci. Człowiek wchodzi w otchłań i ciemność grobu, ale z tego grobu może wyjść. Oto prawda, której świadectwo daje Chrystus przez 20 wieków. A dziś wobec nas. Przyjmę to świadectwo? Jak je przyjąć?
Jan Paweł II był kimś, kto mocno prowadził nas i uczył jak iść ku zmartwychwstaniu. Jak ewangeliczne ziarno, które obumiera i w ten sposób nie jest samo, lecz przynosi plon obfity... Czynił tak, bo starał się realizować myśl ostatniego Soboru, że „pełnia człowieka jest w jego bezinteresownym darze z samego siebie”. I czynił ten dar dla Kościoła do ostatniej chwili, a może szczególnie w ostatnich momentach, kiedy doświadczał swojej ludzkiej niemocy. Nigdy nie był to jednak bunt przeciw Panu Bogu. Przeciwnie, przez tę ludzką bezsilność wyrażało się właśnie to „darowanie się, ziarna obumieranie”. Było to doświadczenie głęboko ludzkie, kiedy przez różne ograniczenia stwierdzamy, że jesteśmy Bożym stworzeniem. Co prawda najpiękniejszym i najdoskonalszym, jakie wyszło z ręki Boga, to jednak ograniczonym w swej stworzoności (nie jesteśmy „jak bogowie”). Ta papieska bezsilność była jakby „kropką nad i” postawy, jaka cechowała Papieża całe życie. Prawdy o tym, że człowiek realizuje się w pełni tylko w bezinteresownym darze z samego siebie. To jedna z podstaw cywilizacji miłości, do jakiej Jan Paweł II wzywał przez całe życie i jaką głosił swoją postawą. Także w ostatnich godzinach swojego życia.
W świetle prawdy o Zmartwychwstaniu towarzyszyliśmy ostatnim ziemskim chwilom jego życia. To właśnie prawda o Zmartwychwstaniu pozwalała nam żegnać się z nim ze łzami nie rozpaczy, lecz wdzięczności. Bo jego obumieranie było właśnie tym wielkim plonem: Kościoła obecnego żywą wiarą w nas!
Chrystus Zmartwychwstały po raz kolejny staje przed każdym z nas. Jak przypominał nam Jan Paweł II w ostatnim swoim orędziu wielkanocnym, którego sam osobiście nie mógł już odczytać, człowiekowi, który czasami wydaje się być zagubiony, a nawet zdominowany przed moc zła, egoizmu czy strachu, „Zmartwychwstały Pan ofiarowuje jako dar swoją miłość, która przebacza, jedna i na nowo otwiera ludzkiego ducha na nadzieję”. W świetle tej Miłości, która „przemienia serca i obdarza pokojem”, starajmy się spoglądać na swoje życie. By odnajdywać jego sens wychodząc z samotności i stając się ziarnem, które obumierają przynosi dobry plon. Bo jak pokazał nam to nasz Wielki Papież, jest to możliwe w każdym położeniu człowieka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Jan Sarkander, kapłan i męczennik

Monika Książek

św. Jan Sarkander

św. Jan Sarkander
Św. Jan Sarkander, kapłan i męczennik (1576-1620). Urodził się w Skoczowie z matki Polki i ojca Czecha. Studiował w Pradze i Grazu. Żył w Czechach opanowanych przez husytów, w czasach prześladowań katolików. Katolikom odbierano świątynie, duchownych wypędzano. Wyjechał do Częstochowy i Krakowa. Po powrocie na Morawy został oskarżony o zdradę stanu i uwięziony. Torturowany, namawiany do zdrady tajemnicy spowiedzi, umarł śmiercią męczeńską. Kanonizowany przez Jana Pawła II w 1995 r. Św. Jan Sarkander jest patronem diecezji bielsko-żywieckiej. Urodził się 20 grudnia 1576 r. w Skoczowie. Zginął śmiercią męczeńską 17 marca 1620 r. Beatyfikowany był 6 maja 1860 r. przez papieża Piusa IX. Kanonizacji Jana Sarkandra dokonał Jan Paweł II 21 maja 1995 r. w Ołomuńcu.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Błogosławione w Braniewie – bolesne męczennice komunizmu

2025-05-30 19:30

[ TEMATY ]

Braniewo

siostry katarzynki

beatyfikacjia

Red

Miały od 26 do 64 lat. Ginęły po kolei – w ciągu kilku miesięcy 1945 roku. Dlatego, że do końca pozostały z dziećmi - sierotami, z pacjentami w szpitalu, z osobami starszymi, które nie miały rodzin ani opieki. Z tymi wszystkimi, którzy nie byli w stanie się bronić ani uciekać przed Armią Czerwoną, która brutalnie wkroczyła wtedy na Ziemię Warmińską. Czy można zrozumieć postępowanie sióstr katarzynek?

Pracowały na całej Warmii, w różnych domach zakonnych i w różnych miejscach: domach dziecka, szpitalach, ośrodkach opieki. Gdy żołnierze sowieccy zaczęli zajmować te ziemie, ludzie zaczęli się masowo ewakuować. Nie mogło być na tych ziemiach dzieci, które nie miały rodziców, chorych bez własnych rodzin czy najstarszych mieszkańców. Takich osób nie opuściły jednak siostry katarzynki. Mimo że były przez czerwonoarmistów bite, gwałcone, torturowane – na przykład w szpitalnej piwnicy, gdzie szukały schronienia wraz ze swymi podopiecznymi. Te, które zostały wtedy z pacjentami, były wielokrotnie wykorzystywane przez Sowietów. Niektóre więziono, a potem zesłano w głąb ZSRR. Pracowały w łagrach, zmarły z wycieńczenia. Siostra, która zorganizowała ewakuację dzieci – zgromadziła je w grupie na dworcu kolejowym, sama zaś poszła szukać dla nich wody i pożywienia. Żołnierz Armii Czerwonej zastrzelił ją, gdy tylko wyszła na zewnątrz. Były siostry, które zginęły wskutek ciągnięcia ich za samochodem po ulicach Kętrzyna. Po zajęciu Gdańska przez Sowietów pod koniec marca 1945 r. rozpoczęły się mordy, grabieże i gwałty na miejscowej ludności. Ofiarą napaści padły też siostry katarzynki, które znalazły się w mieście po przymusowej ewakuacji macierzystego domu w Braniewie. Jak podaje KAI, 58-letnia siostra Caritina Fahl, nauczycielka i ówczesna wikaria generalna Zgromadzenia, ze wszystkich sił starała się bronić młodsze siostry przed gwałtem. Została straszliwie pobita, zmarła po kilku dniach. Takie były ich losy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję