Reklama

Galeria Wirydarz

Wystawa malarstwa Daniela de Tramecourta

Pochodzący z Lublina Daniel de Tramecourt w swoim rodzinnym mieście wystawiał ostatni raz w 1973 r. Od tego czasu z jego twórczością na co dzień mogły stykać się środowiska Warszawy, Kazimierza, Paryża i Genewy. W Lublinie sylwetkę artysty przypomniała dopiero obecna (kwiecień - maj) wystawa w Galerii Wirydarz, mieszczącej się w gmachu Lubelskiej Szkoły Wyższej im. Wł. Jagiełły.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wystawa opiera się przede wszystkim na pracach wykonanych techniką pastelu. Większość swoimi rozmiarami nie przekracza 100 x 70 cm. Wszystkie urzekają delikatnością rysunku i subtelnością przygaszonych, wpadających w ciemne tonacje barw. Jest to malarstwo przedstawiające, lecz nie stawiające sobie na celu idealnego odwzorowania. Nie jest więc realistyczne. Malowany obiekt nie jest jedynie pretekstem do stworzenia atrakcyjnej estetycznie kompozycji. Z obrazów de Tramecourta wyłaniają się kobiece ciała, martwe natury i twarze. Brak im jednak różnych szczegółów; są jakby zanurzone w innej rzeczywistości, która jest rzeczywistością naszej podświadomości. Sylwetki kobiet charakteryzują się obfitymi kształtami, artysta koncentrował się przede wszystkim na korpusie. Dłonie, stopy i twarze jakby toną w mgławicowym tle. Czasem przedstawione są w lekko tanecznym ruchu, czasem - mając przesadnie podkreśloną statyczność przybranej pozy - wydają się chcieć przykuć wzrok widza do swoich monumentalnych kształtów. W subtelnościach koloru można się rozsmakować, zatrzymując się przed martwymi naturami, które mają w bardzo dużym stopniu charakter abstrakcji. Ramy lustra, okulary, drobne przedmioty tworzą układy prostych form, w których ważne są wzajemne relacje wynikające z proporcji i intensywności barw. Niezwykle wymowną martwą naturą jest zarys krzyża, wyłaniającego się z zielonego, „gęstego” i jakby mięsistego tła. Nasuwa żywe skojarzenia z Jackiem Sienickim, zmarłym kilka lat temu artystą, znanym m.in. z obrazów o mięsistych fakturach, o tonacji oscylującej w kierunku ciemnych, głębokich barw. Do tych inspiracji Daniel de Tramecourt otwarcie się przyznaje. Interesujący jest cykl nibyportretów. Trudno w nich o identyfikację rysów twarzy, bo nie o to zresztą artyście chodziło. Raczej wyczuwa się chęć dania kompozycji estetycznej, opartej na zderzeniu dość jednolitego tła z owalnym zarysem głowy, wypełnionej interesującymi malarsko motywami. Jednocześnie portrety wydają się być malarskim opisem natury danej osoby, jakimś wyrazem jej psychiki i obrazem stanu świadomości, ukrywanym przed innymi pod maską twarzy.

Daniel de Tramecourt urodził się 4 marca 1950 r. w Lublinie. Ukończył liceum plastyczne w Lublinie, następnie odbył samodzielne studia malarskie. Posiada uprawnienia do wykonywania zawodu artysty plastyka. Większość jego prac znajduje się w Muzeum Kazimierza Dolnego oraz w zbiorach Biblioteki Głównej UMCS i Biblioteki Jagiellońskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Archidiecezja poznańska: Pierwsze parafie neoprezbiterów

2025-06-01 12:47

[ TEMATY ]

zmiany kapłanów

Archidiecezja poznańska

Archidiecezja Poznańska/Waldemar Wylegalski

31 maja Arcybiskup Zbigniew Zieliński udzielił w katedrze poznańskiej święceń prezbiteratu i wręczył dekrety kierujące na pierwsze parafie.

ks. Franciszek Grobelny z parafii pw. Wniebowzięcia NMP w Dębnie nad Wartą – mianowany wikariuszem parafii pw. Ducha Świętego w Kościanie – 1.07.2025
CZYTAJ DALEJ

Wniebowstąpienie Pańskie

Niedziela podlaska 21/2001

[ TEMATY ]

wniebowstąpienie

Adobe Stock

Czterdzieści dni po Niedzieli Zmartwychwstania Chrystusa Kościół katolicki świętuje uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego. Jest to pamiątka triumfalnego powrotu Pana Jezusa do nieba, skąd przyszedł na ziemię dla naszego zbawienia przyjmując naturę ludzką.

Św. Łukasz pozostawił w Dziejach Apostolskich następującą relację o tym wydarzeniu: "Po tych słowach [Pan Jezus] uniósł się w ich obecności w górę i obłok zabrał Go im sprzed oczu. Kiedy uporczywie wpatrywali się w Niego, jak wstępował do nieba, przystąpili do nich dwaj mężowie w białych szatach. I rzekli: ´Mężowie z Galilei, dlaczego stoicie i wpatrujecie się w niebo? Ten Jezus, wzięty od was do nieba, przyjdzie tak samo, jak widzieliście Go wstępującego do nieba´. Wtedy wrócili do Jerozolimy z góry, zwanej Oliwną, która leży blisko Jerozolimy, w odległości drogi szabatowej" (Dz 1, 9-12). Na podstawie tego fragmentu wiemy dokładnie, że miejscem Wniebowstąpienia Chrystusa była Góra Oliwna. Właśnie na tej samej górze rozpoczęła się wcześniej męka Pana Jezusa. Wtedy Chrystus cierpiał i przygotowywał się do śmierci na krzyżu, teraz okazał swoją chwałę jako Bóg. Na miejscu Wniebowstąpienia w 378 r. wybudowano kościół z otwartym dachem, aby upamiętnić unoszenie się Chrystusa do nieba. W 1530 r. kościół ten został zamieniony na meczet muzułmański i taki stan utrzymuje się do dnia dzisiejszego. Mahometanie jednak pozwalają katolikom w uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego na odprawienie tam Mszy św.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: Małżeństwo kanonem miłości między mężczyzną a kobietą

2025-06-01 18:26

[ TEMATY ]

małżeństwo

Papież Leon XIV

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

W homilii wygłoszonej podczas Mszy św. z okazji Jubileuszu Rodzin Papież Leon XIV zarysował obraz małżeństwa, które stanowi kanon prawdziwej miłości.

„Dzisiejszy świat potrzebuje przymierza małżeńskiego, aby poznać i przyjąć miłość Boga oraz pokonać, dzięki jego sile jednoczącej i pojednawczej, siły, które rozbijają relacje i społeczeństwa” – mówił Leon XIV. Nawiązał tu do przykładu małżonków w ostatnich czasach wyniesionych na ołtarze: Ludwika i Zelii Martin, rodziców św. Teresy od Dzieciątka Jezus błogosławionych Alojzego i Marii Beltrame Quattrocchich, polskiej rodziny Ulmów.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję