Bp Romaniuk: Nie wystarczy mieć Biblię, trzeba zgodnie z nią żyć
Nie wystarczy mieć Biblię, trzeba ją jeszcze czytać i zgodnie z nią żyć – podkreślił bp senior Kazimierz Romaniuk zachęcając młodzież, by mądrość czerpała z lektury Ksiąg Świętych. W katedrze św. Michała Archanioła i św. Floriana Męczennika odbyła się diecezjalna promocja 114 lektorów i błogosławieństwo 2 ceremoniarzy. Mszy św. z udziałem licznie zgromadzonych kapłanów oraz wiernych przewodniczył bp Roman Kamiński.
W homilii bp Romaniuk podkreślił znaczenie Pisma Świętego mówiąc, że jest ono dla wszystkich chrześcijan źródłem wiary i moralności. – Wszystkie prawdy wiary, w tym również dogmaty, które Kościół katolickim przekazuje do uznania, mają swoje uzasadnienie właśnie w Biblii – powiedział duchowny. Zwrócił jednocześnie uwagę, że na kartach Ksiąg Świętych znajduje się odpowiedź na tak fundamentalne dla człowieka pytania jak: Po co żyję? Jaki sens ma życie? Jak żyć?
Podkreślił, że nie wystarczy jedynie posiadać egzemplarz Biblii. - Trzeba ją jeszcze czytać i zgodnie z nią kształtować swoje żyć – mówił bp Romaniuk nazywając Pismo Święte „Listem Boga do człowieka”. – Kultura wymaga przeczytać wiadomość od drugiej osoby, a co dopiero, kiedy jest nią sam Bóg – zauważył duchowny.
Jako wzór do naśladowania wskazał on członkom służby liturgicznej postać bł. Honorata Koźmińskiego. Zwrócił uwagę, że w czasach prześladowań przez carskiego zaborcę kapucyn nie tylko pozostał gorliwym kapłanem, ale również potrafi owocnie służyć Kościołowi. - Wygnany z Warszawy i ograniczony w swojej aktywności duszpasterskiej jedynie do posługi spowiedzi i spotkań z wiernymi przybywającymi do Zakroczymia oddziaływał na tysiące ludzi. Zdołał założyć ponad dwadzieścia zgromadzeń zakonnych bezhabitowych, które do dziś żyją i posługują w naszej Ojczyźnie – zwrócił uwagę bp Romaniuk zachęcając młodzież do wierności Bogu i otrzymanej od Niego misji.
Podczas promocji lektorzy otrzymali Pismo św., natomiast ceremoniarze po błogosławieństwie zostali obdarowani krzyżami.
Uroczystość zwieńczyła agapa w podziemiach bazyliki katedralnej
Po raz pierwszy w historii diecezji drohiczyńskiej 21 maja odbyło się błogosławieństwo do pełnienia funkcji ceremoniarza w zgromadzeniu liturgicznym. Obrzęd miał miejsce podczas uroczystej Eucharystii sprawowanej w drohiczyńskiej katedrze pod przewodnictwem bp. Tadeusza Pikusa. Piętnastu nowo mianowanych ceremoniarzy otrzymało specjalne krzyże i złożyło swoje zobowiązania
Kandydaci przez rok uczestniczyli w cyklicznych spotkaniach formacyjno-liturgicznych, pomagali w uroczystych liturgiach na szczeblu diecezjalnym i służyli w swoich parafiach. Nad przebiegiem i porządkiem spotkań czuwał ks. Marcin Szymanik – diecezjalny duszpasterz Liturgicznej Służby Ołtarza. Przygotowanie obejmowało zarówno poznanie wiedzy teoretycznej na temat liturgii, jaki i ćwiczenia praktyczne.
Wszyscy znamy opis wjazdu Jezusa do Jerozolimy, który szczegółowo przypominamy sobie w Niedzielę Palmową. Chrystus witany jak król palmowymi gałązkami, za chwilę będzie wyszydzany i wysyłany na śmierć. Czy Jezus miał świadomość, co go czeka?
Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
Chrzest Polski, a właściwie chrzest przyjęty przez Mieszka I, był bez wątpienia aktem wiekopomnym. Wprawdzie z wydarzeniem tym wiąże się wiele niewiadomych: data, miejsce, szafarz, jak i imię chrzestne księcia, to jednak decyzja władcy Polan o przyjęciu chrześcijaństwa zaważyła na całych dziejach państwa, które przyszło mu współtworzyć.
Analizując poszczególne elementy wydarzenia na pierwszy plan wysuwa się ustalenie daty przyjęcia przez Mieszka chrztu. Niestety, nie dysponujemy żadnymi zapiskami z okresu panowania pierwszego historycznego władcy Polski. Faktu przyjęcia przez niego chrztu nie odnotował nawet w swoim dziele skrupulatny saski kronikarz Widukind. Jako pierwszy uczynił to dopiero pół wieku później biskup merseburski Thietmar. Dziejopis ten jednak notorycznie mylił termin owego wydarzenia, raz mówiąc o nim pod rokiem 966, w innym zaś miejscu wspominając rok 968 i utworzenie biskupstwa w Poznaniu. Nie były zgodne w tej dziedzinie i późniejsze roczniki pochodzące z połowy XI w., które podając lakoniczną informację: Mesco dux Poloniae baptizatur, umieszczały ją zarówno pod datą 966, jak i alternatywnymi jej odpowiednikami: 965 i 967. Żmudna praca historyków, jak i mocno zakorzeniona w narodzie polskim tradycja pozwoliły na określenie terminu chrztu na rok 966. Odniesienie się natomiast do praktyki chrzcielnej Kościoła umożliwiło wskazanie hipotetycznej daty dziennej. Tą najprawdopodobniej była Wielka Sobota, która wtenczas przypadła w dniu 14 IV. Powyższe ustalenia sprawiły, że dziś powszechnie, i na ogół zgodnie, uznaje się datę 14 IV 966 r. jako moment przyjęcia przez Mieszka I i jego najbliższych współpracowników chrztu świętego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.