Reklama

Wychowanie do uczestnictwa we Mszy św. (V)

Określenia Eucharystii

Niedziela w Chicago 4/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ostatnim artykule, rozważając temat Eucharystii, podałem za soborową Konstytucją o Liturgii różne określenia tego „przedziwnego Sakramentu”, a w szczególności starałem się wyjaśnić pojęcie ofiary. Obecnie zatrzymamy się nad innymi nazwami.
Podkreślmy najpierw określenia akcentujące moment uczty: uczta eucharystyczna, uczta ofiarna, uczta Pańska.
Rozpatrując pojęcie „uczty”, nawiązujemy do słów Chrystusa wypowiedzianych w Wieczerniku: „Bierzcie i jedzcie, bierzcie i pijcie” (por. Mt 26, 26-28). To wyraźne zaproszenie do stołu Pańskiego uświadamia nam rangę i znaczenie uczty jako nieodzownej rzeczywistości w całym charakterze Mszy św. Treść uczty trafnie wyraża łacińskiego słowo convivium, które oznacza wspólnotę życia (con-vivere = współ-żyć), a dopiero później w znaczeniu przenośnym „spożywanie pospołu”. To wspólne spożywanie jest uroczystym wyrazem „ludzkiego współ-bycia”. Ten wspólnotowy element uczty implikuje miłość: „Bez miłości nie można zasiadać do jednego stołu. Bo w takiej sytuacji nie może być mowy o uczcie i chleb wtedy nie smakuje”.
W tym miejscu pragnę podkreślić, iż uczestnictwo w ofierze eucharystycznej ze swej natury zakłada przyjęcie Komunii św., inaczej jest ono niepełne i pozbawione swego istotnego celu i przeznaczenia: Uczta eucharystyczna nierozerwalnie należy do ofiary. „Jak niezrozumiałe jest podróżować, zatrzymując się przed osiągnięciem celu, jak dziwaczne jest pracować przez cały miesiąc i nie podjąć należnej pensji, tak czymś niewłaściwym jest ofiara bez uczty”. Przyjęcie Ciała i Krwi Pana jest wewnętrznie związane z całością Mszy św., inaczej mówiąc Komunia św. jest następstwem ofiary.
Mówiąc o Eucharystii, wielokrotnie używamy określeń: Misterium Paschalne, Tajemnica Paschalna, Wieczerza Paschalna, Uczta Paschalna, Pascha. Nawiązujemy w ten sposób do Paschy żydowskiej, spożywanej na pamiątkę wyjścia z Egiptu i akcentujemy przede wszystkim paschę Chrystusa, który złożył swoje życie za ludzi, przypieczętowując krwią Nowe Przymierze. Dał przez to siebie na pokarm i nakazał czynienie tego na swoją pamiątkę (por. Łk 22,19).
Hebrajskie słowo pesah - przejście znaczeniowo zawiera w sobie przejście Chrystusa przez mękę i śmierć na krzyżu do triumfu zmartwychwstania. Obrazem i zapowiedzią tego wydarzenia było wyzwolenie Izraela z niewoli egipskiej.
Na Eucharystię używamy też określenia pamiątka. I tutaj odnajdujemy nazwy: pamiątka męki i śmierci Chrystusa, pamiątka Pana.
Pojęcie pamiątka w potocznym rozumieniu odnosi się do wydarzeń zaistniałych w historii jednorazowo i niepowtarzalnych. Natomiast śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa jako fakty dokonały się w określonym miejscu i czasie, i w takim sensie należą do przeszłości. Ale równocześnie stają się one obecne pod postacią znaków sakramentalnych i wywołują skutki zbawcze. Dokonuje się to zawsze, ilekroć Kościół zbiera się na sprawowanie Eucharystii. Wówczas w Najświętszej Ofierze uobecnia się zmartwychwstały Chrystus ze swoją „oddającą się za nas miłością, ze swoim posłuszeństwem posuniętym aż do śmierci na Golgocie”.
Rozważając poszczególne określenia, które w jakiś sposób próbują naświetlić nam, czym jest Eucharystia, widzimy, że ostatecznie pochylamy się nad Misterium - tajemnicą, której nie można do końca zrozumieć, intelektem przeniknąć. Stąd też bezwzględnie konieczną postawą, umożliwiającą nam pełne zaangażowania uczestnictwo w tym Misterium jest miłość, która jest odpowiedzią na miłość Tego, który „do końca nas umiłował” (por. J 13, 1).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Ocena: 0 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Współpracownicy św. Pawła

Niedziela Ogólnopolska 4/2022, str. VIII

Adobe Stock

Święci Tymoteusz i Tytus, biskupi

Święci Tymoteusz i Tytus, biskupi

Byli jednymi z najbliższych współpracowników Apostoła Narodów. Należą do pierwszego pokolenia biskupów, którzy byli uczniami Apostołów.

Tymoteusz, którego imię greckie oznacza „tego, kto czci Boga”, przyjął chrzest z rąk św. Pawła. Urodził się w Listrze z matki Żydówki i ojca Greka (por. Dz 16, 1). Święty Paweł w swoim Liście do Tymoteusza przekazuje nam imiona jego matki – Eunice oraz babki – Lois (por. 2 Tm 1, 5). Apostoł Narodów wybrał Tymoteusza na swego towarzysza podróży misyjnych – Tymoteusz przemierzył razem z Pawłem i Sylasem Azję Mniejszą, aż po Troadę, skąd przeszli do Macedonii. Spotykamy go w Atenach, w Tesalonice. Był w Koryncie. Sam św. Paweł doceniał zaangażowanie Tymoteusza w dziele misyjnym i ewangelizacyjnym. Napisał o nim w swoim Liście do Filipian: „Nie mam bowiem nikogo równego mu duchem, kto by się szczerze zatroszczył o wasze sprawy” (Flp 2, 20). Tymoteusza odnajdujemy również w Efezie podczas trzeciej podróży apostolskiej Pawła. Benedykt XVI w jednej ze swoich katechez podkreślił, że „Tymoteusz jawi się jako wielki pasterz”. Według Historii kościelnej Euzebiusza, Tymoteusz był pierwszym biskupem Efezu.
CZYTAJ DALEJ

W poniedziałek ratownicy medyczni oddadzą hołd zabitemu koledze, włączając syreny karetek

2025-01-26 16:08

[ TEMATY ]

pamięć

karetka

sygnał

Adobe Stock

Krajowa Rada Ratowników Medycznych zaapelowała w niedzielę, by zespoły ratownictwa oddały hołd zamordowanemu w Siedlcach koledze, włączając w poniedziałek o godzinie 17.00 syreny karetek.

"W związku ze wstrząsającym wydarzeniem i tragiczną śmiercią na dyżurze naszego Kolegi ratownika medycznego, uprzejmie prosimy, aby w poniedziałek, 27 stycznia o godzinie 17.00 zespoły ratownictwa medycznego, które nie będą wtedy udzielać pomocy medycznej, wyszły z budynków i włączyły na minutę sygnały karetek" - napisała w mediach społecznościowych Krajowa Rada Ratowników Medycznych (KRRM).
CZYTAJ DALEJ

Łódź: noworoczna pamięć i pasja

2025-01-27 10:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Trzy zespoły, działające przy Uniwersytecie Łódzkim, zaprezentowały koncert świąteczno-noworoczny w Pałacu Biedermanna w Łodzi.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję