Reklama

Wiadomości

Obchody rocznicy krwawych konfliktów polsko-ukraińskich w Polsce i na Ukrainie

W niedzielę 8 lipca wierni greckokatoliccy w Polsce i prezydent Ukrainy Petro Poroszenko w wsi Gończy Bród na Wołyniu uczcili pamięć ofiar konfliktu polsko-ukraińskiego w 75. rocznicę Rzezi Wołyńskiej. Od dwóch lat 11 lipca, na mocy uchwały Sejmu z 22 lipca 2016, jest obchodzony Narodowy Dzień Pamięci Ofiar Ludobójstwa dokonanego przez ukraińskich nacjonalistów na obywatelach II Rzeczypospolitej Polskiej w czasie II wojny światowej. W tym roku dzień ten upamiętniono m.in. uroczystościami kościelnymi w niedzielę 8 lipca.

[ TEMATY ]

rocznica

rzeź wołyńska

Archiwum

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W katedrze greckokatolickiej we Wrocławiu, po liturgii, która rozpoczęła się o godz. 10, miejscowy biskup Włodzimierz Juszczak przewodniczył nabożeństwu żałobnemu – panachydzie – za poległych Polaków i Ukraińców, którzy zginęli, jak to określiła strona ukraińska, «we wzajemnych konfliktach polsko-ukraińskich». Biskup wrocławsko-gdański z proboszczem ks. Andrijem Mychałyszynem i jego wikariuszami księżmi Jewhenem Suchym i Iwanem Jadłowskim, modlili się przede wszystkim za tych, którzy zginęli w latach II wojny światowej i wkrótce po jej zakończeniu. W obrzędach wzięli udział tamtejsi wierni, którzy licznie wypełnili świątynię.

Podobne modlitwy i nabożeństwa odprawiono we wszystkich cerkwiach greckokatolickiej archidiecezji przemysko-warszawskiej i diecezji wrocławsko-gdańskiej. Podobnie jak w poprzednich latach biskupi tych jednostek kościelnych polecili podległym im kapłanom odprawienie w minioną niedzielę nabożeństw wypominkowych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wszystkie te uroczystości odbyły się zgodnie z życzeniem zwierzchnika Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego arcybiskupa większego kijowsko-halickiego Światosława Szewczuka oraz arcybiskupa przemysko-warszawskiego Eugeniusza Popowicza. Ten drugi sprawował panachydę za wszystkie ofiary konfliktów polsko-ukraińskich w katedrze św. Jana Chrzciciela w Przemyślu po liturgii niedzielnej.

Reklama

Na Ukrainie pamięć miejscowych mieszkańców – ofiar konfliktu polsko-ukraińskiego z lat 1943-44 – uczcił 8 bm. prezydent Petro Poroszenko w wiosce Gończy Bród w rejonie kowelskim w obwodzie wołyńskim.

«Chcę, aby dzisiaj cała Ukraina i cały świat usłyszał, że tragedia Gończego Brodu, podobnie jak cała tragedia wołyńska, jest bolesną i pouczającą lekcją historyczną dla obu narodów: ukraińskiego i polskiego» – oświadczył szef państwa. Wyjaśnił, że przybył tu bezpośrednio po odwiedzinach i odsłonięciu pomnika ofiar ukraińskich w Sahrynie na Chełmszczyźnie, dodając, że na jego wizytę na tej ziemi czekano tam wiele lat. «Jest to bardzo symboliczne i znaczące, że szanujemy i pamiętamy o każdym niewinnie zabitym» – podkreślił Poroszenko.

W Sahrynie w marcu 1944 oddziały Armii Krajowej i Batalionów Chłopskich wymordowały, w ramach odwetu za wcześniejsze zbrodnie nacjonalistów ukraińskich na Polakach i chcąc zapobiec planowanym nowym atakom ze strony UPA, kilkuset mieszkańców tej i kilku sąsiednich wsi. Od 2014 stoi tam pomnik ku czci ofiar tej tragedii, ustawiony przez miejscowych Ukraińców za zgodą władz polskich.

Prezydent zwrócił uwagę, że oba kraje i narody mają «wspólną europejską teraźniejszość i przyszłość» i dodał, że «Ukraińcy i Polacy historycznie wspólnie bronili Europy chrześcijańskiej pod Wiedniem i pod Chocimiem, nieraz bronili się przed agresją Moskowii i nie tylko bronili się, ale też zwyciężali w tej walce».

Reklama

Zdaniem mówcy «tragiczne karty naszej historii, zwłaszcza krwawy konflikt z lat 1943-44, winny być przestrogą, a współczesne pokolenia Ukraińców i Polaków «nie mają prawa uzależniać dnia dzisiejszego i przyszłości od przeszłości». Poroszenko podkreślił, że na sprzecznościach między obu narodami zawsze wygrywa «ten trzeci – ani nie Ukrainiec, ani nie Polak», ale ten, «kto dopuszcza się obecnie agresji przeciw naszemu państwu ze Wschodu, kto zagarnia ziemie ukraińskie, dokonuje bezprawnej aneksji Krymu, kto wewnątrz kraju dąży do prowadzenia wojny hybrydowej». Czyni zaś to po to, «aby rozbić nasz naród oraz skłócić narody ukraiński i polski» – podkreślił z mocą szef państwa. Wezwał, aby nigdy nie dać szansy na zwycięstwo temu wrogowi.

Prezydent przypomniał ponadto, że w latach II wojny światowej zasadą «dziel i rządź» na okupowanych przez siebie ziemiach ukraińskich kierowała się także administracja nazistowska. Rządzący tam komisarz Rzeszy Erich Koch prowadził politykę rozdmuchiwania i rozpalania konfliktu ukraińsko-polskiego – zauważył mówca i w tym kontekście nawiązał do wydarzeń w Gończym Brodzie, których ofiarami były dziesiątki ludzi, i to nie tylko miejscowych mieszkańców. Nikomu z nich nie dano szansy uratowania się – podkreślił szef państwa.

Na zakończenie podziękował wszystkim uczestnikom, którzy «strzegą pamięci o poległych rodzicach i rodakach».

Zebrani uczcili chwilą ciszy pamięć wszystkich ofiar konfliktu ukraińsko-polskiego z lat czterdziestych XX wieku po obu stronach, a prezydent złożył kwiaty pod pomnikiem poległych. Kompania reprezentacyjna wojska złożyła kwiaty z szarfą o barwach narodowych Ukrainy i z napisem «Od narodu ukraińskiego».

Z inicjatywą wprowadzenia Dnia Pamięci Męczeństwa Kresowian wystąpili w 2013, w związku z 70. rocznicą Rzezi Wołyńskiej, posłowie klubów PiS, PSL, SLD i Solidarnej Polski oraz środowiska kresowe. 7 lipca 2016 Senat w „Uchwale w sprawie oddania hołdu ofiarom ludobójstwa dokonanego przez nacjonalistów ukraińskich na obywatelach II Rzeczypospolitej w latach 1939–1945” wezwał Sejm, aby ustanowił taki dzień 11 lipca – na pamiątkę tzw. „Krwawej niedzieli” 1943 roku, podczas której na Wołyniu doszło do największej fali mordów na Polakach.

W uchwale z 22 lipca 2016 Sejm RP oddał hołd ofiarom mordów na obywatelach II Rzeczypospolitej (Polakach, Żydach, Ormianach, Czechach i przedstawicielach innych mniejszości narodowych), dokonywanych w latach 1943-45 przez nacjonalistów ukraińskich z OUN, UPA, SS-Galizien i innych formacji, oraz wyraził wdzięczność tzw. „Sprawiedliwym Ukraińcom”, którzy odmawiali udziału w mordach i ratowali Polaków. Sejm wyraził również uznanie dla żołnierzy Armii Krajowej, Samoobrony Kresowej, Batalionów Chłopskich, którzy podjęli bohaterską walkę w obronie zagrożonej atakami ludności cywilnej. Narodowy Dzień Pamięci jest obchodzony od 2017 roku.

2018-07-10 09:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież Franciszek w liście do kard. Dziwisza: Proszę, módlcie się nadal za mnie; ja będę modlił się za Was

"Życzę wszystkim spokojnego Roku Jubileuszowego pod znakiem nadziei i, przywołując wstawiennictwa Najświętszej Dziewicy oraz św. Jana Pawła II, z serca błogosławię Tobie i wszystkim, którzy wezmą udział w obchodach 2 kwietnia" - napisał w liście do kard. Stanisława Dziwisza papież Franciszek. Ojciec Święty skierował słowo do arcybiskupa krakowskiego senior przed zbliżającymi się obchodami 20. rocznicy śmierci Papieża Polaka.

Przed zbliżającymi się obchodami 20. rocznicy śmierci św. Jana Pawła II papież Franciszek skierował do kard. Stanisława Dziwisza okolicznościowy list. Został on wysłany przed rozpoczęciem przez Ojca Świętego leczenia w rzymskiej Poliklinice Gemelli.
CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry, Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią. Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989). Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących. Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki. Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę. 22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica. Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy. Podziel się cytatem
CZYTAJ DALEJ

Nazaretanki: nie pozwólmy, by przyszłość dzieci była kształtowana wyłącznie przez trendy i algorytmy

2025-05-31 10:03

[ TEMATY ]

dziecko

Adobe Stock

Dzień Dziecka to szczególny czas, w którym nasze myśli kierujemy ku najmłodszym. To nie tylko moment radości i świętowania, ale też okazja do refleksji: jaką rolę odgrywają dzieci w Kościele dzisiaj? Czy potrafimy dostrzec ich obecność tu i teraz - nie jako „przyszłych dorosłych”, lecz jako pełnoprawnych członków wspólnoty? - zastanawiają się siostry z Prowincji Warszawskiej Zgromadzenia Sióstr Nazaretanek w liście otwartym diecezji i mediów katolickich.

Podziel się cytatem Nie pozwólmy, by wychowanie przejęły algorytmy „Nie pozwólmy, by przyszłość naszych dzieci była kształtowana wyłącznie przez trendy i algorytmy. Edukacja katolicka to nie koszt - to inwestycja” - mówiła 15 maja s. Wiesława Hyzińska, przełożona Prowincji Warszawskiej Zgromadzenia Sióstr Nazaretanek, w specjalnym liście skierowanym do diecezji i mediów katolickich.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję