Reklama

Znajomość fizyki prowadzi do Boga

Ujrzeli Jego gwiazdę na Wschodzie

Niedziela legnicka 1/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z prof. dr. Haraldem Leschem, astrofizykiem z Uniwersytetu w Monachium oraz wykładowcą filozofii przyrody w Jezuickiej Wyższej Szkole Przyrodniczej, rozmowa na temat astronomii, gwiazdy betlejemskiej oraz stosunków pomiędzy religią a wiedzą przyrodniczą.

Redakcja: - Obecnie wiele osób jest zaciekawionych swoją przyszłością, którą chce odgadnąć na podstawie gwiazd. Co Pan na to?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Prof. dr. Harald Lesch: - Nie wierzę w astrologię. Jako poważny badacz przyrodniczy mogę tylko stwierdzić, że w momencie porodu znacznie większy wpływ na dziecko ma położna niż wszystkie zgromadzone gwiazdy na niebie. Los człowieka nie kształtuje się pod wpływem gwiazd.

- W Piśmie Świętym występują trzy postacie, które wszystko postawiły na pewną gwiazdę - powszechnie są uznani jako Trzej Królowie, a w Biblii określani jako magowie i astrologowie. A więc w pewnym sensie Pańscy koledzy...

- Tak, ci trzej koledzy to jest ciekawa historia. Jednak nie wiadomo dokładnie, jak ją interpretować. Czy w tym wypadku nie chodzi o bardzo mądre i głębokie rozpoznania i historie. Dziś już wiemy, że rzeczywiście nad Betlejem zdarzył się ten fenomen gwiazdy.

- Cóż to znaczy z astrofizycznego punktu widzenia?

Reklama

- Ci trzej astrologowie, którzy tam w Babilonii w jakiejś szkole astrologicznej wyuczyli się rzemiosła, byli w stanie obliczyć dokładnie konstelacje gwiezdne. Oni wiedzieli, że wkrótce pojawi się jasna gwiazda w miejscu, które określali jako Kraj Zachodni, a więc Izrael. Jupiter - gwiazda bardzo jasna w gwiazdozbiorze Ryb.

- Skąd my o tym wiemy?

- Johann Keppler wyliczył w średniowieczu, że rzeczywiście taka możliwość istniała. Potem historia ta uległa zapomnieniu, ponieważ nie brano wówczas Kepplera poważnie, a on był astrologiem i musiał zarabiać na swój chleb poprzez stawianie horoskopów. W roku 1923 niemiecki archeolog znalazł w dzisiejszym Iraku małe gliniane tabliczki. Na nich znajdowały się obliczenia babilońskich astronomów. Było to dowodem, że mogli oni już takie obliczenia przeprowadzać przed narodzinami Chrystusa. Dokładnie w 6 roku przed Chrystusem. Można nawet z dużym prawdopodobieństwem wyliczyć, kiedy Trzej Królowie wyjechali na swoich wielbłądach. Ja jednak uważam to za błąd.

- A co sądzić o warkoczu komety znanym z wielu przedstawień szopek?

- Te wszelkie obrazy pochodzą istotnie ze średniowiecza, kiedy odczytywano pojawienie się komet jako zwiastunów wojen i zaraz. To tłumaczenie mnie zawsze nieco irytowało, szczególnie w związku z narodzinami Chrystusa. Umieszczenie komety w szopce miało podkreślić rangę wydarzenia. Prawdopodobnie wystąpiła tutaj pewna artystyczna dowolność.

- Biblia mówi o zdumieniu wobec kosmosu z powodu wszechmocy Boga. Czy w Pana pracy również jest miejsce na zdumienie?

Reklama

- Stale! Im dłużej się tym zajmuję, tym bardziej się zdumiewam. Werner Heisenberg powiedział: „Mało wiedzy z fizyki oddala od Boga, natomiast duża wiedza z fizyki prowadzi do Boga”. To zdumienie, które stoi u początków filozofii, prowadzi do pytania: „w jaki sposób to wszystko nad nami wisi. Dlaczego to wszystko nie runie w dół?”

- Czy religia może wyjaśnić to, co jest jeszcze niewiadome, nieznane?

- Teologiczne pytania i rozważania nie służą do tego, by zatykać luki naukowe. Przyrodnicy są jak malarze, malują obraz przyrody. Ci, którzy je oglądają, często patrzą inaczej, te obrazy znaczą dla nich więcej niż dla samych malarzy. My, przyrodnicy, wiemy o naturze wiele, ale często mamy spojrzenie zbyt naukowe, natura może za mało nas porusza. Można na przykład pojmować miłość jako czysto biochemiczny proces, który ma miejsce w korze mózgowej. Ja jednak nie chciałbym żyć w takim tylko świecie.

- Św. Franciszek opisuje gwiazdy jako „jasne, czyste, piękne”, uznaje za brata Słońce i za siostrę Księżyc.

- Coś w tym jest, ale ja nie chciałbym się tak daleko posuwać. Bardziej interesujące jest to, że gwiazdy wytwarzają wszystkie ciężkie pierwiastki. My - ludzie składamy się z azotu, węgla, tlenu itd., a więc można powiedzieć, że w 92% składamy się z pyłu gwiezdnego. Ale tego wówczas Franciszek nie mógł jeszcze wiedzieć. Dziś bym do niego zawołał: „Franciszku, wszystko jest o wiele lepsze niż to sobie w snach wyobrażałeś.
Pozwól nam wyśpiewać wielką pieśń o drodze mlecznej, o gwiazdach, które eksplodują i które kierują ciężkie pierwiastki znowu w przestrzeń, w której powstają nowe gwiazdy”.

- W Apokalipsie napisano, że przy końcu świata Słońce się zaćmi, a gwiazdy spadać będą z nieba. Czy to jest prawdopodobne?

- Może kiedyś spadnie z nieba jakiś olbrzymi odłamek, wtedy rzeczywiście wszystko się zaćmi. Miejmy nadzieję, że zostanie nam to oszczędzone, aczkolwiek często się to zdarza na wielu planetach. Być może stanie się tak, że słońce tak będzie nas grzało, że zrobi się tak gorąco, że spakujemy walizki i przeniesiemy się na inną planetę. Myślę, że ważniejsze od myśli katastroficznych jest to, by wspólnie zastanowić się, jak ochronić naszą planetę, by nie zginęła. By naprawić szkody, które powodujemy, potrzeba wiele czasu.

Bet. Gottes Volk, Wiedeń nr 220

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. kard. Karol Boromeusz - wzór pasterza

Niedziela łowicka 44/2005

[ TEMATY ]

św. Karol Boromeusz

pl.wikipedia.org

„Wszystko, co czynicie, niech się dokonuje w miłości” - mawiał św. Karol Boromeusz. Bez cienia wątpliwości można powiedzieć, że w tym zdaniu wyraża się cała Ewangelia Chrystusowa. Jednocześnie stanowi ono motto życia i działalności św. Karola Boromeusza, którego Kościół liturgicznie wspomina 4 listopada.

Przyszło mu żyć w trudnych dla Kościoła czasach: zepsucia moralnego pośród duchowieństwa oraz reakcji na to zjawisko - reformacji i walki z nią. Karol Boromeusz urodził się w 1538 r. na zamku Arona w Longobardii. Ukończył studia prawnicze. Był znawcą sztuki. W wieku 23 lat, z woli swego wuja - papieża Piusa IV, na drodze nepotyzmu został kardynałem i arcybiskupem Mediolanu, lecz święcenia biskupie przyjął 2 lata później. Ta nominacja, jak się później okazało, była „błogosławioną”. Kiedy młody Karol Boromeusz zostawał kardynałem i przyjmował sakrę biskupią, w ostateczną fazę obrad wchodził Sobór Trydencki (1545-63). Wyznaczył on zdecydowany zwrot w historii świata chrześcijańskiego. Sprecyzowano wówczas liczne punkty nauki i dyscypliny, m.in. zreformowano biskupstwo, określono warunki, jakie trzeba spełnić, aby móc przyjąć święcenia, zajęto się (głównie przez polecenie tworzenia seminariów) lekceważoną często formacją kapłańską, zredagowano katechizm dla nauczania ludu Bożego, który nie był systematycznie pouczany. Sobór ten miał liczne dobroczynne skutki. Pozwolił m.in. zacieśnić więzy, jakie powinny łączyć papieża ze wszystkimi członkami Kościoła. Jednak, aby decyzje były skuteczne, trzeba je umieć wcielić w życie. Temu głównie zadaniu poświęcił życie młody kard. Boromeusz. Od momentu objęcia diecezji jego dewiza zawarła się w dwóch słowach: modlitwa i umartwienie. Mimo młodego wieku, nie brakowało mu godności. W 23. roku życia nie uległ pokusie władzy i pieniądza, żył ubogo jak mnich. Kard. Boromeusz był przykładem biskupa reformatora - takiego, jakiego pragnął Sobór. Aby uświadomić sobie ogrom zadań, jakie musiał podjąć Karol Boromeusz, trzeba wspomnieć, że jego diecezja liczyła 53 parafie, 45 kolegiat, ponad 100 klasztorów - w sumie 3352 kapłanów diecezjalnych i 2114 zakonników oraz ok. 560 tys. wiernych. Na jej terenie obsługiwano 740 szkół i 16 przytułków. Kardynał przeżył liczne konflikty z władzami świeckimi, jak i z kapłanami i zakonnikami. Jeden z mnichów chciał go nawet zabić, gdy ten modlił się w prywatnym oratorium. Kard. Boromeusz był prawdziwym pasterzem owczarni Pana, dlatego poznawał ją bardzo dokładnie. Ze skromną eskortą odbywał liczne podróże duszpasterskie. W parafiach szukał kontaktu z ludnością, godzinami sam spowiadał, głosił Słowo Boże, odprawiał Mszę św. Jego prostota i świętość pozwoliły mu zdobywać kolejne dusze.
CZYTAJ DALEJ

Jak uzyskać odpust za zmarłych nie tylko od 1 do 8 listopada?

W związku z trwającym w Kościele katolickim Rokiem Jubileuszowym, który zakończy się 28 grudnia, odpust zupełny za zmarłych można uzyskać codziennie. Od 1 do 8 listopada jednym z warunków jest nawiedzenie cmentarza lub kościoła, a w pozostałe dni jednego z kościołów jubileuszowych.

Wbrew powszechnemu myśleniu, uzyskanie odpustu zupełnego za zmarłych nie jest ani szybkie, ani tym bardziej proste. Jednym z warunków jego uzyskania jest nie tylko bycie bez grzechu, a więc po spowiedzi, ale także bez żadnego przywiązania do grzechu.Zgodnie z nauką Kościoła katolickiego, grzech ciężki - świadome i dobrowolne złamanie Bożego prawa w materii poważnej - pozbawia komunii z Bogiem, a przez to zamyka dostęp do życia wiecznego. Popełniając grzech, człowiek zaciąga zarówno winę moralną jak i tzw. doczesną karę grzechową.
CZYTAJ DALEJ

Jest porozumienie w sprawie działki pod CPK. Zostanie zwrócona za cenę zakupu

2025-11-05 12:36

[ TEMATY ]

CPK

działka

Zabłotnia

zostanie zwrócona

cena zakupu

www.cpk.pl

Wstępna koncepcja projektowa CPK

Wstępna koncepcja projektowa CPK

Działka w Zabłotni pod CPK zostanie zwrócona za cenę pierwotnego zakupu - poinformował w środę dyrektor generalny KOWR Henryk Smolarz.

W środę w siedzibie Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) odbyło się spotkanie przedstawicieli tej instytucji m.in. z właścicielem działki w Zabłotni, wiceprezesem Dawtony Piotrem Wielgomasem w sprawie odzyskania przez Skarb Państwa działki, potrzebnej pod CPK.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję