Uroczystość Bożego Narodzenia, przeżywana w tym roku, poświęconym z woli Ojca Świętego Eucharystii, pozwala nam jeszcze bardziej uświadomić sobie, że: „W Nim, w Słowie, które stało się ciałem, zostaje
objawiona nie tylko tajemnica Boga, ale też sama tajemnica człowieka. W Nim człowiek znajduje odkupienie i pełnię” (Jan Paweł II, list apostolski Zostań z nami, Panie, 6).
I nie tylko dotyczy to człowieka, który jest przed nami albo obok nas. Ona bowiem odnosi się przede wszystkim do tego człowieka, który jest w każdej i w każdym z nas. To właśnie ten człowiek ma tak
wiele kłopotów z istnieniem. To on nie radzi sobie z jakże licznymi zagadkami.
Jan Paweł II zauważa: „Na naszej drodze pełnej pytań, niepokojów, nieraz także bolesnych rozczarowań Boski Wędrowiec nadal przyłącza się do nas i nam towarzyszy, prowadząc nas przez wyjaśnianie
Pism do zrozumienia Bożych tajemnic” (Zostań z nami.., 2).
Tak postąpił z dwoma uczniami opuszczającymi Jerozolimę z obawy przed prześladowaniami i w Emaus ukazał im prawdę o nich samych. W okresie zaś Bożego Narodzenia posługuje się Aniołami, a nawet gwiazdą,
aby ludziom ułatwić odnalezienie Prawdy. W Eucharystii daje nam moc, abyśmy nie ustawali w drodze.
My zaś, mając przed sobą perspektywę spotkania się z Prawdą, z Jezusem Chrystusem, winniśmy się zastanowić, z czym ku Niemu podążamy, co chcemy Mu ofiarować? Tego rodzaju pytania stawia Ojciec Święty
młodzieży, która w miesiącu sierpniu będzie modlić się w kolońskiej katedrze Trzech Króli.
I jak mamy na nie odpowiedzieć? Z pewnością tak, jak to uczynili pasterze, Mędrcy ze Wschodu, a zwłaszcza Matka Najświętsza. Najważniejsze jest nasze czyste serce i szczera wola oraz spokojne sumienie.
O tym chcę pamiętać, składając tegoroczne życzenia wszystkim Diecezjanom i ludziom innych przekonań, mieszkających razem z nami. Z głębi serca życzę więc tej szczególnej wrażliwości całego naszego jestestwa
na każdy głos i na każdy znak, który może doprowadzić nas do spotkania z Prawdą, z Jezusem Chrystusem, który jest naszą Mocą i Nadzieją. To dzięki temu stajemy się bliżsi tajemnicy własnego człowieczeństwa.
Życzę w pełni błogosławionych Świąt Bożego Narodzenia i pomyślnego roku 2005.
Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.
Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.
- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.