Wszyscy doskonale znamy scenę Zwiastowania. Wylęknionej Maryi archanioł Gabriel, zapowiada przyjście tak długo oczekiwanego Emmanuela. Owe przesłanie Maryja przyjmuje z pokorą. Pełna lęku, może nie rozumiejąc
tak do końca tego, o czym mówił do Niej anioł, ale z sercem pełnym ufności w Bożą Mądrość, przyjmuje wolę Pana. Jej pełna wiary zgoda, pozwala urzeczywistnić się zapowiedziom Stwórcy.
Maryja godząc się na urodzenie Syna Bożego, przyjmuje wszystko, co Bóg dla Niej przeznaczył. Nie wie, co Ją czeka, jakiego bólu i cierpienia doświadczy, wie natomiast, że tak ma być, bo Boża wola
to najwłaściwsza droga, jaką człowiek może wybrać, wie że tak trzeba, że w Jej rękach spoczywa los całego Izraela. Zaczyna się w życiu Maryi nowy okres, jakby nowy etap. Obdarzona najwyższą godnością,
ogromną łaską, poczuwa się od tej chwili odpowiedzialna za losy swego narodu, za zbawienie ludzkości. Jej serce staje się jeszcze bardziej otwarte na służbę i poświęcenie wobec bliźnich. Boża Rodzicielka
pragnie służyć, pragnie służyć całym swym życiem.
Bóg zstąpił na ziemię, by dać światu pokój i zbawienie. Zrodzony z Niewiasty, przychodzi na świat, by zapoczątkować wszystko nowe, by obdarzyć nowym życiem, nowym światłem, nową rzeczywistością. Rodzi
się w miejscu szczególnym, wyjątkowym, w lichej stajence. Tajemnica Wcielenia Syna Bożego dokonuje się w ukryciu, z dala od zgiełku i krzyków. Taki był bowiem zamysł Boży, by przez uniżenie Jego Jedynego
Syna, świat dostrzegł Jego przeogromną miłość względem każdego człowieka.
Maryja, rodząc Chrystusa, staje się niejako Bramą, przez którą mógł przejść Zbawiciel świata. W przeciwieństwie do rajskiej Ewy, która odrzuciła Boga, Maryja wstępuje z Nim w dialog. Utracone dziewictwo
raju zostaje przez Nią odzyskane. Przyjęcie woli Boga jest wolnym wyborem, świadomą decyzją Maryi, będącą dowodem Jej posłuszeństwa i oddania. Dzięki Jej postawie zostaje nam przywrócona godność dzieci
Bożych. Maryja jest postacią stojącą najbliżej Tajemnicy Wcielenia. Matka Chrystusa została wpisana w zbawcze dzieło Boga, w historię odkupienia ludzkości.
Giovanni Maria Conti della Camera, „Trójca Święta” – fresk z kościoła Świętego Krzyża w Parmie
„Drodzy bracia i siostry, obchodzimy dziś uroczystość Trójcy Przenajświętszej. Cóż wam mogę powiedzieć o Trójcy? Hm... Jest Ona tajemnicą, wielką tajemnicą wiary. Amen”. To było najkrótsze kazanie, jakie usłyszałem kiedyś w młodości. Wiernych obecnych w kościele to zaskoczyło. Jednych pozytywnie, bo kazanie było wyjątkowo krótkie, inni byli zirytowani, gdyż nie zdążyli się jeszcze wygodnie usadowić w ławce. Wtedy przyszły mi do głowy pytania: Czy o Trójcy Świętej nie możemy nic powiedzieć? Dlaczego więc wyznajemy, że Bóg jest w Trójcy jedyny? Skąd o tym wiemy?
Mówienie o Trójcy nie jest rzeczą łatwą. Wyrażenie trójjedyności jest zawsze trudne do zrozumienia, gdyż według naszego naturalnego sposobu myślenia, trzy nigdy nie równa się jeden, jak i jeden nie równa się trzy. W przypadku nauki o Bogu nie chodzi jednak o matematyczno-logiczny problem, ale o sformułowanie prawdy wiary, której nie sposób zamknąć w granicach ludzkiej logiki. Chrześcijanie wyznają wiarę w jednego Boga w trzech Osobach. Dla wielu jednak to wyznanie nie ma większego znaczenia w życiowej praktyce. W świecie, w którym jest wiele „pomysłów na Boga”, my, chrześcijanie, powinniśmy pamiętać, że to nie my wymyślamy sobie Boga – my Go tylko odkrywamy i poznajemy, gdyż On sam zechciał do nas przyjść i pokazać nam siebie. Uczynił to zwłaszcza przez fakt wcielenia Syna Bożego. To dzięki Niemu wiemy, że Bóg jest wspólnotą trzech Osób, które żyją ze sobą w doskonałej jedności. „Nie wyznajemy trzech bogów – przypomina Katechizm Kościoła Katolickiego (253) – ale jednego Boga w trzech Osobach: «Trójcę współistotną». Osoby Boskie nie dzielą między siebie jedynej Boskości, ale każda z nich jest całym Bogiem: «Ojciec jest tym samym, co Syn, Syn tym samym, co Ojciec, Duch Święty tym samym, co Ojciec i Syn, to znaczy jednym Bogiem co do natury»”. Człowiek wiary nie wymyśla prawdy, lecz ją przyjmuje. Zastanawia się nad nią, podejmując wielowiekowe doświadczenie Kościoła, który wyjaśniał ją zawsze w świetle objawienia.
Abp Józef Kupn odznaczył Medalem św. Jadwigi Śląskiej panią Halinę Dunal.
W 12. rocznicę ingresu abp. Józefa Kupnego na uroczystą Eucharystię do katedry przybyli biskupi, kapłani, siostry zakonne i wierni z różnych stron archidiecezji wrocławskiej.
Podczas liturgii abp Kupny pobłogosławił nowych Nadzwyczajnych Szafarzy Komunii Świętej, ceremoniarzy i lektorów. Metropolita odznaczył Medalem św. Jadwigi Śląskiej panią Halinę Dunal z parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Jaksonowie, uhonorował również trzech kapłanów: godność kanonika honorowego kapituły metropolitalnej otrzymali ks. Arkadiusz Krziżok, dyrektor Wydziału Duszpasterskiego Wrocławskiej Kurii i ks. Bartłomiej Kłos, dyrektor administracyjny Papieskiego Wydziału Teologicznego, a godność kanonika honorowego kapituły kolegiackiej Świętego Krzyża otrzymał ks. Krzysztof Dudojć, proboszcz parafii w Lewinie Brzeskim.
Abp Józef Kupn odznaczył Medalem św. Jadwigi Śląskiej panią Halinę Dunal.
W 12. rocznicę ingresu abp. Józefa Kupnego na uroczystą Eucharystię do katedry przybyli biskupi, kapłani, siostry zakonne i wierni z różnych stron archidiecezji wrocławskiej.
Podczas liturgii abp Kupny pobłogosławił nowych Nadzwyczajnych Szafarzy Komunii Świętej, ceremoniarzy i lektorów. Metropolita odznaczył Medalem św. Jadwigi Śląskiej panią Halinę Dunal z parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Jaksonowie, uhonorował również trzech kapłanów: godność kanonika honorowego kapituły metropolitalnej otrzymali ks. Arkadiusz Krziżok, dyrektor Wydziału Duszpasterskiego Wrocławskiej Kurii i ks. Bartłomiej Kłos, dyrektor administracyjny Papieskiego Wydziału Teologicznego, a godność kanonika honorowego kapituły kolegiackiej Świętego Krzyża otrzymał ks. Krzysztof Dudojć, proboszcz parafii w Lewinie Brzeskim.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.