Reklama

Być ikoną Maryi zachowanej od wszelkiej zmazy i pierwszej wśród odkupionych

23 października br. w auli Wyższego Seminarium Duchownego w Częstochowie odbyło się sympozjum z okazji 150. rocznicy ogłoszenia dogmatu o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny. Jego organizatorami byli: Akcja Katolicka Archidiecezji Częstochowskiej, Wyższe Seminarium Duchowne oraz Częstochowski Oddział Polskiego Towarzystwa Teologicznego. W programie znalazły się wykłady: ks. prof. dr hab. Antoniego Troniny pt. „Zachowana od wszelkiej zmazy”, ks. dr Teofila Siudego pt. „Pierwsza wśród odkupionych” i prof. dr hab. Karola Klauzy pt. „Być ikoną Niepokalanej”. Mszę św. kończącą spotkanie odprawił i homilię wygłosił metropolita częstochowski abp Stanisław Nowak. Sympozjum ukazało prawdę, że ogłoszenie 150 lat temu dogmatu to nie suche stwierdzenie faktu, którego uczymy się, by zdać egzamin z mariologii, ale to żywa rzeczywistość, która nieustannie człowieka inspiruje.

Niedziela częstochowska 45/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zachowana od wszelkiej zmazy

Reklama

Ks. prof. dr hab. Antoni Tronina, biblista z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, w oparciu o pierwszą i ostatnią księgę Pisma Świętego ukazał podstawy biblijne dogmatu o Niepokalanym Poczęciu. Prelegent odwołał się do podstawowego tekstu - Protoewangelii (Rdz 3,15), który wymieniony jest także w bulli papieża Piusa IX, ogłaszającej powyższą prawdę. W swoich rozważaniach Prelegent przypomniał historię zbawienia. „Bóg w wyroku na węża zapowiada nieprzyjaźń pomiędzy potomstwem węża a potomstwem Niewiasty - mówił Ksiądz Profesor. - Zatem życie ludzkie będzie naznaczone napaścią ze strony szatana i istotnym udziałem w tej walce Matki Zbawiciela. Bóg stworzył człowieka do przyjaźni ze sobą, a szatan, wykorzystując wolność stworzenia, doprowadził (przez grzech) do zerwania tej jedności. Bóg jednak nie zapomina o ludziach i nieustannie wychodzi im na ratunek. Przykładem może być tutaj Noe, ocalony z wód potopu, będący zapowiedzią nowej ludzkości”. Przywołując 2 Księgę Henocha - apokryf zachowany z pierwszych wieków chrześcijaństwa, Ksiądz Profesor ukazał związek Noego z tą erą, która nastąpi po potopie - z takimi osobami jak Abraham i Melchizedek. W swoich dociekaniach doszedł do wizji „człowieka niepokalanego”, którą zawiera List do Hebrajczyków. W ostatniej części wykładu ks. prof. Tronina przybliżył pełnię Objawienia biblijnego, które zawiera księga Apokalipsy św. Jana. Jeśli czytamy Stary Testament w świetle Nowego a Nowy uzupełniamy medytacją nad Starym Testamentem, możemy znaleźć prawdę, którą przewidział żyjący na przełomie XIII/XIV w. teolog Jan Duns Szkot, a która brzmiała: „Zachowana od wszelkiej zmazy”.

Działanie łaski Bożej

Reklama

Ks. dr Teofil Siudy, wykładowca teologii dogmatycznej, już na początku wykładu przeniósł słuchaczy w dzień 8 grudnia 1854 r. W tamten piątek Bazylika św. Piotra w Rzymie wokół papieża Piusa IX zgromadziła 200 kardynałów, arcybiskupów i biskupów, liczne rzesze duchownych i wiernych świeckich. Ojciec Święty uroczyście odczytał wówczas bullę Ineffabilis Deus ze słowami oświadczającymi o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny. Przedmiotem rozważań Prelegenta stały się słowa definiujące owo poczęcie, że „dokonało się ono na mocy przewidzianych zasług Jezusa Chrystusa”. Chodzi tu o Jego dzieło zbawcze, którym także została objęta Maryja. Swoim wystąpieniem Prelegent odpowiedział na zarzuty, jakie podnosili: św. Albert Wielki, św. Tomasz z Akwinu, czy św. Bonawentura, których zdaniem przyjęcie prawdy o Niepokalanym Poczęciu sprzeciwiałoby się prawdzie o powszechności odkupienia. „Ci wielcy teologowie podkreślali, że jeśli Maryja została zachowana od grzechu, to nie została odkupiona przez Chrystusa, a tym samym odkupienie nie było powszechne” - przypomniał Dogmatyk. Tę trudność scholastyków rozwiązał definitywnie bł. Jan Duns Szkot, który stwierdził, że „wyjątek niepokalanego poczęcia nie jest wyjątkiem od odkupienia, postawieniem Najświętszej Maryi Panny poza kręgiem zbawczym. Ona nie miała grzechu pierworodnego, ponieważ do Niej odnosi się tzw. odkupienie uprzednie”. Tak więc - jak uzasadnił częstochowski Mariolog - pozostają zatem prawdziwe: powszechność Chrystusowego odkupienia i Niepokalane Poczęcie Maryi.
Franciszkański teolog posłużył się argumentem Najdoskonalszego Pośrednika: „Chrystus jest Pośrednikiem łaski Bożej nie tylko wtedy, kiedy oczyszcza z zaciągniętego grzechu, ale jest Nim w sposób jeszcze doskonalszy, gdy zachowuje od grzechu, jaki z sobą niesie pochodzenie od Adama”. Chrystus nie tylko odkupił swoją Matkę, ale uczynił to w sposób najdoskonalszy i najbardziej godny swej miłości przez ustrzeżenie Jej od wszelkiej zmazy grzechowej. Referat zakończony został wezwaniem, by we współczesnej teologii i duszpasterstwie głosić Ewangelię łaski Bożej, by dostrzegać potrzebę kontemplowania Niepokalanej - Pełnej Łaski. Ona bowiem pragnie nam pomagać w ciągłym odkrywaniu wielkości i pierwszeństwa łaski Bożej w naszej ludzkiej, chrześcijańskiej codzienności. Właściwie rozumiany kult Pełnej Łaski - według Marialis cultus Pawła VI - prowadzi nas do szanowania w nas samych łaski Bożej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Świętość jako zadanie

Ostatni referat sympozjum tłumaczył biorącym w nim udział, co znaczy „być ikoną Niepokalanej”. Wygłaszający go prof. dr hab. Karol Klauza już na wstępie zaznaczył, że radosnym jest fakt zainteresowania się teologią ikony; Boża Opatrzność bowiem odkrywa przed nami, poza słowem teologii, również obraz teologiczny (jako kolejne źródło rozpoznawania obecnego i przemawiającego do nas Boga). Prelegent postawił sobie za zadanie (któremu bez wątpienia znakomicie sprostał) pokazanie, co w stosunku do Objawienia (treść pierwszego wykładu) i teologicznej refleksji (drugi wykład) ma zrobić człowiek. Ma stać się ikoną Niepokalanej. Jak to jest możliwe? Wyszedł od terminu „ikona”, który we współczesnym świecie robi ogromną karierę. Istnieje w dobie kultury obrazu, zastępującej coraz wyraźniej kulturę słowa, pewna intuicja mówiąca o tym, że oglądanie obrazu zawiera w sobie pewien walor zadania moralnego, zadania naśladowania. Po wyjaśnieniu różnicy między ikoną kanoniczną a innymi przedstawieniami obrazowymi, obecnymi w życiu Kościoła, Prelegent wyliczył i scharakteryzował funkcje, jakie pełni ikona w życiu człowieka. W każdej z nich - zarówno liturgicznej, katechetycznej, emocjonalnej i wspólnototwórczej - zawarte jest istotne przesłanie. Jest nim przesłanie etyczne. Ikona bowiem ukazuje wzór doskonałości. Stojący przed nią może zobaczyć, czego mu jeszcze brakuje na drodze do doskonałości. Ikona ma przestrzeń - tłumaczył dalej wykładowca z KUL - która „wychodzi” do tego, który znajduje się przed tym wyjątkowym wizerunkiem. Ona wychodzi z rzeczywistości nieba i porusza wnętrze tego, który się przed nią zatrzymał.
Ikony Niepokalanego Poczęcia uczą człowieka świętości, wiążą go z tajemnicą Chrystusa i ukazują Maryjną dziewiczość (tę fizyczną i duchową), które są wyzwaniem dla każdego z nas. Duchowość wschodnia bardzo często stawiała przed oczyma wiernych ikonę Niepokalanej. Widzenie i kontemplowanie Najświętszej Dziewicy miało wpływać na zmianę życia chrześcijańskiego, by ono jeszcze bardziej podobało się Bogu.

Niewiasta Eucharystii

W homilii abp Stanisław Nowak ukazał rolę Niepokalanie Poczętej, jako Tej, która prowadzi do Eucharystii - do swego Syna. Ona chce nas przekonać, że człowiek otwierający się na łaskę Boga może być święty i nieskalany przed Jego obliczem. Najświętsza Dziewica - Niewiasta Eucharystii nie odrzuciła Bożego wybrania, wydała bowiem na świat Zbawiciela, który zmiażdżył Szatana. Naukowa refleksja nad Niepokalanym Poczęciem utwierdza w przekonaniu o jego aktualności, teologicznej doniosłości i praktycznych konsekwencjach. Za przykładem Maryi i z Jej pomocą mamy dostrzegać łaskawość naszego wybrania i przeznaczenia do walki ze złem.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dyspensa na 26 grudnia

2025-12-20 16:05

[ TEMATY ]

bp Tadeusz Lityński

dyspensa

Zielona Góra

Karolina Krasowska

Wszystkim duszpasterzom i wiernym diecezji udzielam pasterskiego błogosławieństwa na czas Roku Jubileuszowego – mówi pasterz diecezji

Wszystkim duszpasterzom i wiernym diecezji udzielam pasterskiego błogosławieństwa na czas Roku Jubileuszowego – mówi pasterz diecezji

Bp Tadeusz Lityński udzielił dyspensy od zachowania czwartego przykazania kościelnego 26 grudnia 2025.

Dyspensa od zachowania czwartego Przykazania Kościelnego
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Czy wierzysz w znaki od Boga? Ten odcinek może Cię zaskoczyć

2025-12-19 11:04

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Diec. Bielsko-Żywiecka

Wyobraź sobie: noc, autokar pełen pielgrzymów… i nagle ktoś orientuje się, że jedziemy pod prąd autostradą. Przez 15 minut strach ściska gardło – a jeden przeoczony znak mógł kosztować życie wielu osób.

I wtedy zadałem sobie pytanie, które dziś stawiam także Tobie: czy my przypadkiem nie robimy tego samego w życiu duchowym?
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Wyruszył Orszak Trzech Króli!

2025-12-21 11:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Spotkanie organizacyjne Orszaku Trzech Króli

Spotkanie organizacyjne Orszaku Trzech Króli

Organizatorzy i wolontariusze Orszaku Trzech Króli 2026 rozpoczęli bezpośrednie przygotowania do tego wydarzenia.

Już po raz kolejny w święto Trzech Króli ulicami miast całej Polski, jak i archidiecezji łódzkiej przejdą kolorowe, roztańczone i radosne Orszaki Trzech Króli. Do organizacji zgłosiły się zarówno największe miasta jak i małe miasteczka czy wsie. Odpowiedzialni za przygotowanie tego wydarzenia spotkali się, by rozpocząć bardzo intensywne, bezpośrednie przygotowania do Orszaku. Hasło tegorocznego Orszaku Trzech Króli „Nadzieją się cieszą” wywodzi się ze słów drugiej zwrotki kolędy „Mędrcy świata, Monarchowie”. Wynika ono z Roku Nadziei, ogłoszonego przez śp. Papieża Franciszka jako Rok Jubileuszu Narodzin Jezusa Chrystusa, a który zakończy się właśnie 6 stycznia 2026 r. Spotkanie wolontariuszy, artystów i koordynatorów Orszaku rozpoczęła modlitwa. Koordynator Orszaku Trzech Króli przedstawił tegoroczną trasę Orszaku, który, podobnie jak w roku ubiegłym, rozpocznie się Mszą świętą w kościele Podwyższenia Krzyża Świętego na ulicy Sienkiewicza, gdzie gościnnie progi świątyni otworzą ojcowie Dominikanie. - W scenariuszu tegorocznego Orszaku zawarte są sceny ukazujące różne ludzkie sytuacje, które obrazują brak nadziei. Będziemy szli widząc wokół nas samotność, depresję, czy Heroda – influencera, zapatrzonego tylko w samego siebie. Można powiedzieć, że Orszak idzie wbrew nadziei! A na zakończenie dochodzimy do żłóbka, w którym jest cała nasza Nadzieja – Jezus Chrystus – tłumaczy ks. Grzegorz Matynia, organizator łódzkiego Orszaku.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję