W kościele Jezuitów wystąpił 19 września Chór Stowarzyszenia Śpiewaczego „Harmonia” pod dyr. Jerzego Rachubińskiego.
Jest to jeden z najstarszych chórów łódzkich, działający od 1886 r. Na swym koncie ma wiele interesujących osiagnięć. W ostatnim okresie dotyczyły one m.in. realizacji dzieł oratoryjnych (warto
wspomnieć o łódzkim prawykonaniu Requiem Donizettiego). Chór „Harmonia” często wyjeżdża też za granicę. W lipcu br. występował na Litwie, we wrześniu natomiast koncertował w kościołach w Zakopanem.
Koncert inaugurujący tegoroczny cykl imprez pod nazwą: „Muzyka i słowo u Jezuitów” był repertuarowo bardzo urozmaicony. W programie znalazły się renesansowe kompozycje Mikołaja Gomółki,
Wacława z Szamotuł i Arcadelta (Ave Maria), Bachowski chorał z Kantaty 147, religijne pieśni polskich kompozytorów współczesnych: Pietrzaka, Twardowskiego i Świdra oraz pieśni negro spirituals. W bloku
utworów patriotycznych można było posłuchać m.in. Modlitwy obozowej Kowalskiego i Marsz, marsz Polonia (oprac. Rachubińskiego). W niektórych punktach programu chórzystom akompaniowała pianistka Beata
Wiśniewska-Piętka.
Pięknie wypadła kompozycja Francka Panis angelicus (będąca w istocie częścią Mszy op. 12), w której solo tenorowe zaśpiewał zaproszony do współpracy solista Waldemar Krysiński. Koncert zamknęły kontrastujące
ze sobą nastrojowo tzw. chóry operowe: liryczne Va pensiero z Nabucco G. Verdiego oraz masywna brzmieniowo, niepozbawiona dramatyzmu sekwencja Treulich gefuehrt z Wagnerowskiego Lohengrina.
Omawiany występ potwierdził, że Chór „Harmonia” utrzymuje wysoki poziom wykonawczy, wypracowany przed laty m.in. przez chórmistrzów Bernarda Pietrzaka i Henryka Blachę. Pracujący z zespołem
od 1991 r., ceniony dyrygent Jerzy Rachubiński potrafi zarówno w sposób niebanalny kształtować repertuar, jak i rozwinąć u chórzystów umiejętności pozwalające na stylowe interpretacje muzyki z różnych
epok i kręgów stylistycznych.
Z wielkoczwartkowej mowy pożegnalnej Jezusa w dzisiejszą niedzielę czytamy tylko wstęp. Jezus w swojej mowie do uczniów skupia się na tym, co było w danej chwili najbardziej dla nich istotne.
Po wyjściu Judasza z wieczernika Jezus powiedział: «Syn Człowieczy został teraz otoczony chwałą, a w Nim Bóg został chwałą otoczony. Jeżeli Bóg został w Nim otoczony chwałą, to i Bóg Go otoczy chwałą w sobie samym, i to zaraz Go chwałą otoczy. Dzieci, jeszcze krótko jestem z wami. Przykazanie nowe daję wam, abyście się wzajemnie miłowali, tak jak Ja was umiłowałem; żebyście i wy tak się miłowali wzajemnie. Po tym wszyscy poznają, że jesteście uczniami moimi, jeśli będziecie się wzajemnie miłowali».
Zaangażowanie środków spoza komitetów wyborczych pochodzących zza granicy to największa afera tej kampanii wyborczej. Za nielegalnym wspieraniem Rafała Trzaskowskiego stoi m. in. fundacja, która od lat aktywnie wspiera Platformę Obywatelską oraz organizację Campus Polska.
Afera, w którą zaangażowana jest m. in. Fundacja Akcja Demokracja to dopiero początek śnieżnej lawiny. Pozyskiwanie pieniędzy od zachodnich organizacji po to, by ingerować w kampanię wyborczą w Polsce ma długa tradycję i angażuje coraz więcej fundacji i stowarzyszeń. Dlatego też ta afera jest o wiele większa niż akcja medialna z kawalerką Karola Nawrockiego, bo po pierwsze dotycz o wiele większych pieniędzy, a po drugie dotyczy nielegalnego finasowania kampanii, za co Prawo i Sprawiedliwość ma odebrane pieniądze. Prezydencka rywalizacja miedzy Nawrockim i Trzaskowskim i tak jest nierówna ze względów budżetowych. Nie przeszkadza to ludziom związanym z PO i popierającymi Trzaskowskiego w korzystaniu z nielegalnych dopalaczy finansowych.
Papież Leon XIV na tle katedry Santa María w Chiclayo w Peru, gdzie był biskupem – tak wygląda pierwszy obraz nowego Papieża, który namalowała Mercedes Fariña, artystka pochodząca z Argentyny, która malowała także portrety Papieża Franciszka.
Mercedes Fariña ma ma ponad trzydziestoletnie doświadczenie w malarstwie, potrafi pracować z taką szybkością, że jedynie czas schnięcia farb olejnych może spowolnić jej twórczy proces. Jej motywacja, gdy postanowiła upamiętnić wybór Papieża, była kluczowa; niczym kronikarka, której pędzel pełni rolę pióra.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.