Reklama

Dziekańskie obrady

Jak każde oficjalne spotkanie także i konferencja księży dziekanów przebiega według opracowanych wcześniej ram. Pierwszą w nowym roku szkolnym i katechetycznym konferencję otworzył ks. dr Czesław Tomczyk - kanclerz Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu, przytaczając fragment Ewangelii. Następnie głos zabrał bp sosnowiecki Adam Śmigielski SDB, rozpoczynając tym samym obrady. Po nim kolejno kapłani odpowiedzialni za poszczególne wydziały i piony duszpasterskie relacjonowali przebieg dotychczasowej pracy oraz przedstawiali plany na najbliższy czas.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. dr Stanisław Zychowicz, sekretarz generalny I Synodu Diecezji Sosnowieckiej poinformował o pracach Komisji Redakcyjnej. „Członkowie komisji wykonali bardzo dużo mrówczej pracy. Musieli bowiem ustosunkować się do propozycji zmian, które zostały zgłoszone na 2 poprzednich sesjach. Następnie propozycje te przedstawili bp. Śmigielskiemu. Do opracowania pozostały jeszcze projekty dokumentów dotyczące duszpasterstwa ogólnego, duszpasterstwa rodzin, młodzieży i katechizacji” - przypomniał ks. Zychowicz.
Ks. dr Donat Manterys, oficjał Sądu Biskupiego powiedział, że trwają prace, mające na celu usprawnienie działań urzędu, poprzez połączenie wszystkich stanowisk w jedną sieć komputerową. Zaapelował, by proboszczowie przestrzegali terminów odpowiedzi na zapytania z sądu. Poradził także, by we wszystkich niejasnych sprawach kierować petentów do poradni prawnej (ul. Orla 19, Sosnowiec) czynnej we wtorki, czwartki i soboty od godz. 10.00 do 12.00.
Remontami i stanem osobowym w seminarium pochwalił się ks. dr Włodzimierz Skoczny, rektor Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Sosnowieckiej w Krakowie. „W sumie od października naukę i formację rozpocznie 63 kleryków, w tym 2 z diecezji buczackiej na Ukrainie. Na pierwszy rok studiów przyjęto 19 kandydatów. W wakacje trwały prace remontowe. Udało nam się w końcu zakończyć wymianę okien i pomalować pomieszczenia, w których dokonywano zmian. Przy okazji odkryliśmy, że dach nad kaplicą wymaga natychmiastowej renowacji, którą niezwłocznie podjęliśmy” - relacjonował Ksiądz Rektor.
Ważny temat ubezpieczenia kościołów i obiektów sakralnych podjął ks. prał. Mieczysław Oset, dyrektor Wydziału Ekonomicznego. Przypomniał, że na każdym proboszczu spoczywa moralna odpowiedzialność za ubezpieczenie kościoła, kaplicy i innych obiektów od ognia i innych żywiołów oraz odpowiedzialność cywilna. „Mając na uwadze ten problem, przypominam, że 1 kwietnia 2004 r. zawarte zostało porozumienie między Konferencją Episkopatu Polski a PZU S.A. Na mocy tego zapisu diecezja może podpisać stosowną umowę z PZU S.A. Roczna składka od diecezji stanowiłaby wówczas kwotę 9 500 zł, zaś roczna składka od każdej parafii na ubezpieczenie kościoła i pozostałych obiektów sakralnych od pożaru i zdarzeń losowych wynosiłaby 800 zł. Do tego można doliczyć drobne sumy ubezpieczenia dodatkowego takie jak ubezpieczenie przepięć, ubezpieczenie od dewastacji czy ubezpieczenie mienia ruchomego” - przedstawił projekt Ksiądz Ekonom.
Przybyły na zaproszenie bp sosnowieckiego ks. Stanisław Kuraciński SAC zaproponował, by wzorem innych diecezji i w naszej odbyła się peregrynacja figury Matki Bożej Fatimskiej. Pomysł został przyjęty przez Księży Dziekanów. Otwartym pozostaje natomiast termin peregrynacji. Najprawdopodobniej rozpocznie się ona po okresie wielkanocnym lub po wakacjach.
Program duszpasterski na rok 2005 zaprezentował ks. dr Karol Malasiewicz, dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Ogólnego. „Można go sprowadzić do 3 postulatów: by odważnie i z mocą Ducha Świętego przepowiadać Ewangelię językiem tak zrozumiałym, by Słowo Boże było światłem w mrokach życia. Po drugie, by wprowadzać wiernych w tajemnicę obecności Trójcy Świętej - liturgia Kościoła ma być przygotowaniem liturgii niebiańskiej. I po trzecie, by służyć Ewangelii nadziei, czyli rozbudzać wyobraźnię miłosierdzia” - tłumaczył ks. Malasiewicz.
Na obchody IX rocznicy powstania Akcji Katolickiej w naszej diecezji zaprosił zgromadzonych kapłanów ks. dr Grzegorz Noszczyk, dyrektor Instytutu AK. Przypomniał jednocześnie, że 20 listopada odbędzie się posiedzenie Rady Diecezjalnej. Zapowiedział też, że 27 listopada w Zamku Sieleckim w Sosnowcu odbędzie się konferencja przygotowana przez Instytut AK i Wydział Teologiczny UŚ nt. dzisiejszych zadań ewangelizacyjnych.
Na zakończenie ks. dr Andrzej Cieślik, szef duszpasterstwa rodzin przypomniał o wprowadzeniu w życie kursu przygotowawczego do małżeństwa, a ks. kan. Stefan Wyporski, dyrektor Caritas omówił sprawy związane z działalnością charytatywną.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Symbol łez i krwi. Relikwiarz sióstr katarzynek

2025-05-30 08:34

[ TEMATY ]

beatyfikacja

relikwiarz

siostry katarzynki

©niedziela.pl

Relikwiarz, stworzony przez Andrzeja Adamskiego, znanego złotnika z Braniewa

Relikwiarz, stworzony przez Andrzeja Adamskiego, znanego złotnika z Braniewa

Już 31 maja 2025 roku Braniewo stanie się miejscem szczególnej duchowej uroczystości. Po dwudziestu latach procesu beatyfikacyjnego, Kościół wyniesie na ołtarze piętnaście sióstr katarzynek, które oddały życie, trwając przy swoich podopiecznych w ostatnich miesiącach II wojny światowej. Zginęły z rąk żołnierzy Armii Czerwonej, nie opuszczając szpitali, przytułków i domów opieki – miejsc, gdzie były najbardziej potrzebne.

Braniewska beatyfikacja to nie tylko akt wyniesienia do chwały ołtarzy, ale również głęboka lekcja wiary, odwagi i bezgranicznego oddania drugiemu człowiekowi. Męczeństwo sióstr długo nie było historią znaną powszechnie. Dziś mówi się o niej coraz głośniej. W lutym i marcu 1945 roku braniewskie zakonnice ze Zgromadzenia Sióstr św. Katarzyny wybrały pozostanie w mieście, przez które przetaczała się ofensywa Armii Czerwonej. Były świadome zagrożenia, jakie niosło ze sobą nadejście wojsk sowieckich, ale postanowiły zostać. Ich ofiara była cicha, lecz ogromna w znaczeniu. Wyniesienie ich na ołtarze to przypomnienie, że świętość rodzi się często z codziennej służby i z heroizmu w najtrudniejszych chwilach.
CZYTAJ DALEJ

Zmiany personalne w diecezji zielonogórsko-gorzowskiej

2025-05-28 14:02

[ TEMATY ]

bp Tadeusz Lityński

dekrety

zmiany personalne

Karolina Krasowska

Duchowni, którzy w okresie wakacyjnym zmieniają placówkę duszpasterską, w środę 28 maja br. odebrali dekrety nominacyjne

Duchowni, którzy w okresie wakacyjnym zmieniają placówkę duszpasterską, w środę 28 maja br. odebrali dekrety nominacyjne

Bp Tadeusz Lityński 28 maja w parafii Ducha Świętego w Zielonej Górze wręczył niektórym kapłanom naszej diecezji dekrety, kierujące ich do posługi duszpasterskiej w nowych parafiach.

Duchowni, którzy w okresie wakacyjnym zmieniają placówkę duszpasterską, w środę 28 maja br. odebrali dekrety nominacyjne. Poniżej publikujemy listę tegorocznych zmian personalnych w diecezji. Proboszczowie i administratorzy parafii obejmują urząd 1 sierpnia, natomiast wikariusze parafialni – 25 sierpnia (ewentualne inne terminy podano przy nazwiskach). Zestawienie nie obejmuje parafii prowadzonych przez zgromadzenia zakonne.
CZYTAJ DALEJ

Chwalcie łąki umajone w drodze do Sulistrowiczek

2025-05-31 13:57

ks. Łukasz Romańczuk

Siostry ze Zgromadzenia św. Józefa w Wierzbicach zaprosiły do wspólnego pielgrzymowania do Sanktuarium NMP Matki Bożej Dobrej Rady w Sulistrowiczkach. Drogę ulicami różnych miejscowości, polami i lasami o dystansie ok. 25 km pokonuje ponad 80 osób.

Główną intencją naszego pielgrzymowania jest modlitwa za osoby poświęcone Bogu, a także o dar powołań do życia zakonnego i misyjnego. Poza tym modlimy się we wszystkich intencjach, z którymi wędrują nasi pielgrzymi - mówi s. Emmanuela Snopek CSJJ.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję