Zapraszamy na 4. Przegląd Filmów Wartościowych „Prześwit”, który odbędzie się w dniach 15-20 listopada br. w Kinie Świt (ul. Wysockiego 11) w Warszawie. Organizuje go, we współpracy z Kinem „Świt”, Instytut Wiedzy o Kulturze funkcjonujący przy Wydziale Teologii UKSW. Nasz Instytut od wielu lat zajmuje się pionierską w Polsce teologią kultury, a w szczególności teologią wizualną – wierząc, że Kościół i kultura potrzebują dialogu, zrozumienia i przyjaźni.
Tegoroczny Przegląd zapowiada się niezwykle ciekawie – odbędzie się pod hasłem „Bóg reżyserów”. Praktycznie każdy z wielkich reżyserów próbował dotknąć w swej twórczości tematyki religijnej, nieraz czyniąc z niej wyróżnik swej twórczości jak w przypadku Tarkowskiego i Zwiagincewa, a niekiedy wadząc się z religią i Bogiem jak czyni to Bergman czy negując wręcz Jego istnienie, jak Bunuel czy Dumont.
Coroczne Przeglądy Filmowe zaczerpnęły inspirację (i repertuar) z tzw. Listy Watykańskiej - a więc filmów, które w stulecie powstania sztuki filmowej jako najwartościowsze w trzech kategoriach (religia, wartości, sztuka) wybrała Filmoteka Watykańska. Co roku uzupełniamy go o nowe filmy, uznawane za wybitne dzieła filmowe.
Céline Marie Claudette Dion, kanadyjska piosenkarka, kompozytorka i autorka tekstów, stała się powszechnie znana dzięki piosence My Heart Will Go On z filmu Titanic, która otrzymała w 1998 r. Oscara. Zadziwiła wielu, w 2022 r. informując fanów, że od lat zmaga się z bardzo rzadką, postępującą chorobą neurologiczną zwaną zespołem sztywności uogólnionej. Jak radzi sobie z chorobą, jak wyglądają związane z nią wyzwania dnia codziennego, pokazał dokument Jestem Céline Dion. Obraz jest surowy, a walka z chorobą pokazana w sposób nielukrowany, a przez to wstrząsający. Widzimy sceny cierpienia, rehabilitacji. W filmie znalazła się uchwycona kamerą scena niespodziewanego ataku skurczu mięśni, której nie wycięto na życzenie artystki. Trudno się to ogląda. Zachowując odpowiednie proporcje, cierpimy razem z Céline. /w.d.
Gorzkie Żale to nabożeństwo pasyjne z początku XVIII wieku. Powstały w kościele św. Krzyża w Warszawie. Ksiądz Wawrzyniec Benik, ze zgromadzenia księży misjonarzy Wincentego a Paulo, napisał tekst nowego nabożeństwa oraz opracował jego strukturę na podstawie Godziny Czytań. Gorzkie żale to wyłącznie polska tradycja. Od przeszło 300 lat ożywia pobożność i gromadzi wiernych na rozważaniu Męki Pańskiej.
Nabożeństwo Gorzkich Żali składa się z trzech części poprzedzonych pobudką. Każda część składa się z: Intencji, Hymnu, Lamentu duszy nad cierpiącym Jezusem oraz Rozmowy duszy z Matką Bolesną. Treść śpiewów dotyczy poszczególnych etapów cierpienia Chrystusa: od modlitwy w Ogrojcu aż do skonania na Krzyżu. Tekst całości jest rymowany, co ułatwia jego przyswojenie, zapamiętanie i wyśpiewanie. Pobudka często nazywana jest też Zachętą. Ma na celu rozbudzenie kontemplacji nad cierpieniem Zbawiciela. Jest to bardzo piękny i poetycki tekst, w którym prosimy Boga o przenikający żal, rozpalający nasze serca.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.