Reklama

Świat

Arabia Saudyjska: po wizycie kard. B. B. Raia może powstać pierwszy ośrodek dialogu międzyreligijnego

Jednym z konkretnych owoców krótkiej, ale niezmiernie ważnej wizyty maronickiego patriarchy kardynała Bechary Butrosa Raia w Arabii Saudyjskiej 14 listopada mogłaby być zgoda tamtejszych władz na utworzenie w tym kraju stałego międzynarodowego ośrodka ds. dialogu międzyreligijnego. Według nieoficjalnych jeszcze zapowiedzi libańskich siedzibą przyszłej placówki byłby zamknięty dotychczas starożytny kościół sprzed 900 lat, który z tej okazji zostałby odnowiony.

[ TEMATY ]

dialog

islam

Archiwum Redakcji Rzeszowskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Władze królestwa jak na razie nie potwierdziły tych rewelacji, choć z drugiej strony nadały duży rozgłos przyjazdowi głowy Kościoła maronickiego, podkreślając historyczny wymiar tego wydarzenia. Nigdy dotychczas bowiem żaden wysokiej rangi dostojnik katolicki nie złożył oficjalnej wizyty w tym kraju. Rząd przedstawił to wydarzenie również jako potwierdzenie otwierania się tego kraju na dialog z innymi realiami i wspólnotami religijnymi. Zarazem jednak obsługę medialną pobytu kardynała powierzono wyłącznie jednej agencji zachodniej i własnej agencji oficjalnej SPA.

Podczas swej dwudniowej wizyty w Rijadzie kard. Rai spotkał się m.in. z królem Salmanem bin Abdulazizem oraz z jego synem i następcą tronu, księciem Muhammadem bin Salmanem, uważanym obecnie za „silnego człowieka” reżymu saudyjskiego. Omawiano m.in. takie zagadnienia jak polityka regionalna i terroryzm, dialog międzyreligijny i problem Libanu. Patriarcha nie chciał ujawniać szczegółów swych spotkań, w tym 23-minutowej rozmowy z królem. Oznajmił tylko, że potwierdził neutralność Libanu, na co wysłuchał od swych gospodarzy „hymnu miłości” do swego kraju. Według Saudyjczyków Liban jest państwem „gościnnym, pluralistycznym, otwartym na wszystkie ludy”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Oficjalny komunikat prasowy, ogłoszony po tych rozmowach przez SPA, przedstawia całe wydarzenie jako przejaw „braterskich stosunków między Królestwem a Libanem” oraz jako potwierdzenie „wiodącej roli wspólnot religijnych i kultur we wspieraniu tolerancji i powstrzymywaniu przemocy” i w szerzeniu pokoju.

W spotkaniach oficjalnych kardynałowi towarzyszyli maronicki arcybiskup Bejrutu Bulos Matar i bp Paul Abdelsater z Kurii Patriarchatu Maronickiego, a ze strony saudyjskiej uczestniczyli w nich czterej ministrowie. Po powrocie do Bejrutu 14 bm. wieczorem patriarcha maronicki niemal natychmiast odleciał do Watykanu, aby poinformować papieża o swym pobycie w Arabii Saudyjskiej.

Kard. Rai rozmawiał również z premierem Libanu Saadem Haririm, który 4 bm. właśnie podczas pobytu w Rijadzie ogłosił niespodziewanie, że ustępuje z tego stanowiska. Po tym spotkaniu kardynał oświadczył, że „jest przekonany” co do powodów, które legły u podstaw tej decyzji szefa rządu. Ten ostatni ze swej strony wyraził zamiar powrotu do Libanu w najbliższych dniach, podczas gdy jego rodzina pozostanie w Rijadzie.

Tymczasem prezydent Kraju Cedrów Michel Aoun wyraził pogląd, iż Hariri (który ma obywatelstwo libańskie i saudyjskie) jest w istocie więźniem Saudyjczyków. „Nic nie usprawiedliwia faktu, iż nie wraca on od 12 dni. Uważamy więc, że przebywa on w niewoli i jest zatrzymany” – zaznaczył Aoun w swym tweecie z 15 bm. Dodał, że postępowanie władz saudyjskich „jest sprzeczne z konwencją wiedeńską” [chodzi o umowę międzynarodową, dotyczącą stosunków dyplomatycznych, uchwaloną 18 kwietnia 1961 w Wiedniu i obowiązującą od 24 kwietnia 1964].

2017-11-15 17:09

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak ma wyglądać dialog międzyreligijny?

Niedziela świdnicka 10/2018, str. VIII

[ TEMATY ]

dialog

religia

Ks. Zbigniew Chromy

Mur Zachodni – Ściana Płaczu – święte miejsce judaizmu

Mur Zachodni – Ściana Płaczu – święte miejsce judaizmu
W dzisiejszym coraz bardziej jednoczącym się świecie kwestia spotkania poszczególnych tradycji religijnych i kulturowych stała się głównym tematem, ważnym nie tylko dla teologii. Problem dialogu religijnego, tego jak poszczególne religie mogą pokojowo koegzystować oraz przyczyniać się do wychowania rodzaju ludzkiego w duchu pokoju, znalazł szerokie zainteresowanie zwłaszcza w chrześcijaństwie. W związku z ożywionymi dyskusjami nad stosunkiem chrześcijaństwa do innych religii coraz bardziej zaczął szerzyć się relatywizm, a wraz z nim przekonanie, że wszystkie religie są równoważnymi drogami zbawienia. W dziedzinie dialogu międzyreligijnego Magisterium Kościoła nie przyjmowało nigdy postawy zwykłego obserwatora, nie próbowało też go powstrzymać, ale przeciwnie – zawsze aktywnie w nim uczestniczyło, odgrywając rolę niewątpliwie pionierską. Dziesięć lat po encyklice „Redemptoris missio” św. Jana Pawła II, w sytuacji szybkiego poszerzania się problematyki międzyreligijnej, Deklaracja „Dominus Iesus”, wydana przez Kongregację Nauki Wiary (KNW) w sierpniu 2000 r., stała się kolejną owocną próbą wskazania najważniejszych zasad, jakimi należy się kierować w praktyce i teorii dialogu międzyreligijnego. W odpowiedzi na szerzące się negowanie pewnych podstawowych prawd KNW kierowana wtedy przez J. Ratzingera ogłosiła 6 sierpnia 2000 r. instrukcję „Dominus Iesus: O jedyności i powszechności zbawczej Jezusa Chrystusa i Kościoła”. Poglądy, do których deklaracja odnosi się krytycznie, można sprowadzić do czterech zasadniczych punktów:
CZYTAJ DALEJ

Nowenna przed uroczystością Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny

Redakcja "Niedzieli" serdecznie zaprasza wszystkich Czcicieli Matki Bożej na nowennę przed uroczystością Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny. "Dozwól nam chwalić Cię, Panno Przenajświętsza, i daj nam moc przeciwko nieprzyjaciołom Twoim". Spraw, byśmy pełni miłości i ufności biegli "do stóp Twoich kornie błagając" w różnych potrzebach.
CZYTAJ DALEJ

Mija 75 lat od śmierci Barbary Samulowskiej, wizjonerki z Gietrzwałdu

2025-12-08 07:47

[ TEMATY ]

Gietrzwałd

Barbara Samulowska

pl.wikipedia.org

Siostra Miłosierdzia Barbara Stanisława Samulowska

Siostra Miłosierdzia Barbara Stanisława Samulowska

Mija 75 lat od śmierci Barbary Samulowskiej, wizjonerki z Gietrzwałdu. Zakonnica Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia św. Wincentego a Paulo zmarła 6 grudnia 1950 r. w stolicy Gwatemali. Służyła tam, pomagając chorym i potrzebującym. Trwa jej proces beatyfikacyjny.

Ks. Krzysztof Bielawny podaje w książce „Niepodległość wyszła z Gietrzwałdu”, że Barbara Samulowska urodziła się 21 stycznia 1865 r. w Worytach jako córka Józefa i Karoliny z domu Barczewskiej. Została ochrzczona następnego dnia. Rodzicami chrzestnymi byli Andrzej Barczewski i Gertruda Górska, obydwoje z Woryt.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję