W pogańskiej tradycji Słowian podczas najkrótszej nocy w roku oddawano cześć Kupale. Według powszechnie znanej legendy właśnie w tę noc miał zakwitać, jeden jedyny raz w roku, przynoszący szczęście
kwiat paproci. Było to święto wróżb, z których najbardziej znaną jest puszczanie przez panny na wodę wianków z zapalonymi świeczkami, święto tańca, którym odpędzano złe duchy, wody, którą się zaklinało,
by służyła ludziom. Wraz z nastaniem chrześcijaństwa zabroniono pogańskich praktyk, a w najdłuższy dzień roku ustalono datę upamiętniającą narodziny św. Jana Chrzciciela. Ten, który chrzcił wodą, stał
się więc patronem dnia, w którym już od wieków czczono wodę. Jednak dzięki niemu stała się ona symbolem życia w zupełnie innym wymiarze. Przestała być żywiołem budzącym strach i przerażenie, a stała się
źródłem obmywającym z grzechów, wprowadzającym człowieka w nowe życie w Chrystusie. Tradycję, szczególnie tę piękną, ludową, warto pielęgnować. Dlatego 24 czerwca w Legnicy pojawiły się leśne rusałki
i panny przybrane w wianki z wonnych ziół, które swoimi właściwościami miały zapewnić szczęście. Wśród tanecznych pląsów wypowiadały one magiczne zaklęcia odpędzające złe duchy. Studenci nie zapomnieli
też o patronalnym dniu swojego duszpasterza ks. Jana Pazgana. Były kwiaty i życzenia. Właśnie w taki sposób studenci Ikony przywitali letni czas wakacji. Śpiewom i radości po szczęśliwie zakończonej sesji
nie było końca...
Fenomen francuskiego kina religijnego wreszcie zobaczą polscy widzowie. Głośny film „Najświętsze serce” („Sacré Coeur”) – produkcja, która we Francji stała się sensacją i nieoczekiwanym przebojem box office’u – wejdzie do polskich kin 20 lutego 2026 r. Dystrybutorem jest Rafael Film.
„Najświętsze serce”, wyreżyserowane przez Sabrinę i Stevena Gunnell, zaskoczyło francuską branżę filmową już w pierwszym tygodniu wyświetlania: uzyskało najlepszy od 2021 r. wynik liczby widzów na jedno wyświetlenie. Mimo skromnego budżetu i braku znanych nazwisk film przyciągnął tłumy – przed kinami ustawiały się kolejki, a widzowie opuszczali seanse głęboko poruszeni. Dodatkowej rozgłosu dodały kontrowersje: zakaz ekspozycji plakatów w metrze i na dworcach czy odwołanie seansów w Marsylii tylko zwiększyły zainteresowanie publiczności. W kilka tygodni film obejrzało ponad 400 tys. widzów.
Kościół pokamedulski na warszawskich Bielanach, druga niedziela Adwentu. Trwa Msza odprawiana przez biskupa Michała Janochę. W prezbiterium – istna arka Noego: osły, woły, kury, ryby.... Pastuszkowie z tobołkami oraz inne rzeźby autorstwa Józefa Wilkonia. Blisko ołtarza żłóbek z sianem – jeszcze pusty, obok postacie Maryi i Józefa.
Drewniane figury zostały odrestaurowane, był to ich pierwszy publiczny pokaz, teraz trafią na swoje miejsce, wyznaczone im ćwierć wieku temu przez ks. Wojciecha Drozdowicza: do słynnej szopki przy bielańskim kościele, nieopodal UKSW.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.