Reklama

„Wniebowstąpienie” u św. Mateusza

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Piotr Grajter pełni obowiązki kierownika Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Łodzi. Grę na organach studiował w łódzkiej Uczelni pod kierunkiem prof. Mirosława Pietkiewicza. Dyplom z wyróżnieniem otrzymał w roku 1980. Uzyskał również dyplomy w zakresie teorii muzyki (1981) i w zakresie kompozycji (1984). Studia uzupełniające odbył w Wyższej Szkole Muzycznej w Hamburgu. Brał udział w kursach mistrzowskich interpretacji organowej prowadzonych przez prof. Johannesa-Ernsta Köhlera, prof. Milana Ślechtę i prof. Flora Peetersa. Koncertował w Belgii, Danii, Francji, Niemczech, a także w Czechach, Mołdawii, Słowacji i na Ukrainie. Uczestniczył w wielu krajowych i zagranicznych festiwalach organowych. Sprawował opiekę artystyczną nad Inowrocławskim Festiwalem Muzyki Organowej. Obecnie jest profesorem gry na organach i teorii muzyki w Akademiach Muzycznych w Łodzi i Bydgoszczy.
Centralny punkt recitalu, który dał 6 czerwca br. w ramach Niedzieli z muzyką u św. Mateusza, stanowił wielki cykl programowy pt. Wniebowstąpienie Oliviera Messiaena.
Francuski mistrz, najwybitniejszy przedstawiciel muzyki organowej XX w., często wpisywał w swoje utwory program, usprawiedliwiając w ten sposób skomplikowany język dźwiękowy, jakim się posługiwał. Dwudzielność ta szczególnie wyraziście ujawnia się w jego medytacjach.
Cała kompozycja zdaje się tu przeobrażać w utwór literacki, zawierający treść semantyczną. To wyjątkowe, metafizyczne podejście Messiaena do świata dźwięków odzwierciedla głęboką wiarę i zarazem pokorę Artysty wobec potęgi Wszechmogącego Boga.
Na cykl Wniebowstąpienie składają się Cztery Medytacje Symfoniczne. Piotr Grajter, łącząc poetycką wrażliwość z racjonalizmem intelektualisty, zespolił kolejne części tego dzieła w porywający fresk muzyczny. Wyczucie kolorystyczne Solisty sprawiło, że dźwiękowy obraz Chrystusa wznoszącego się ku Ojcu, kształtowały czyste, jasne barwy i krystaliczne światło. Słuchając ostatniej, czwartej medytacji, można było odnieść wrażenie, jakby Chrystus unosił się ku niebu przed naszymi oczami. Mistrzowskie wykorzystanie możliwości rejestracyjnych zasługuje na słowa szczerego podziwu i uznania.
Podczas koncertu publiczność usłyszała jeszcze Fantazję A-dur Césara Francka i III Sonatę a-moll op. 23 Augusta Gottfrieda Rittera. Utwory, wykonane w wirtuozowskim stylu, były znakomitym dopełnieniem recitalu, zamykającego ósmy sezon artystyczny Niedzieli z muzyką u św. Mateusza. Tradycyjnie już słowo wiążące należało do red. Janusza Janysta.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Powołany 2 - kinowy hit dostępny na Youtube!

2025-12-19 10:03

[ TEMATY ]

film

Materiał prasowy

Film pt. “POWOŁANY 2” pojawił się w blisko 150 kinach w 2024 roku. Oprócz gwiazdorskiej obsady można w nim zobaczyć cztery prawdziwe historie osób, które w spektakularny sposób podniosły się z kolan i dziś świadczą o mocy i miłości Boga. W Wigilię Bożego Narodzenia film zostanie udostępniony w internecie zupełnie bezpłatnie.

Papież Benedykt XVI powiedział, że internet jest nowym kontynentem, na który trzeba wysłać misjonarzy - powiedział reżyser i producent Jan Sobierajski.
CZYTAJ DALEJ

Tarnów/Świdnica. Muzyczny sukces młodego organisty

2025-12-18 23:28

[ TEMATY ]

Świdnica

świdnickie studium organistowskie

Archiwum prywatne

Uczniowie Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Świdnicy. Z dyplomami od lewej siedzą: Filip Zabrzewski i Paweł Krawczyk, wraz pedagogami

Uczniowie Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Świdnicy. Z dyplomami od lewej siedzą: Filip Zabrzewski i Paweł Krawczyk, wraz pedagogami

Środowisko muzyki kościelnej diecezji świdnickiej ma powód do dumy.

Paweł Krawczyk, uczeń Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Świdnicy, zdobył II miejsce ex aequo w XIII Ogólnopolskim Konkursie Organowym Uczniów Diecezjalnych Studium Organistowskich, który odbył się w Tarnowie pod koniec listopada.
CZYTAJ DALEJ

Skrywane konkluzje

2025-12-20 07:01

[ TEMATY ]

Bruksela

felieton

szczyt UE

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

To miał być powrót „z tarczą”. Zapowiadany, obwieszczany przed mediami, obudowany patosem i narracją o sile, sprawczości oraz rzekomo odzyskanej pozycji Polski w Europie. Tymczasem premier wrócił z Brukseli nie tylko na tarczy, ale jeszcze z rachunkiem, który – jak zwykle – zapłacą inni.

Jako obywatele znów stanęliśmy w sytuacji, w której wielkie słowa przykrywają małe efekty, a moralne deklaracje kończą się finansowym i ustrojowym rachunkiem wystawionym obywatelom. Po powrocie z Brukseli już nawet reporterzy TVN24 i Polsatu nie dawali wiary słowom Donalda Tuska i wytykali mu, że to, co mówi – nie znajduje potwierdzenia w formalnych konkluzjach ze szczytu Rady Europejskiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję