Reklama

Już są kapłanami

Niedziela łomżyńska 25/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pamiętam pierwsze chwile w seminaryjnym domu, kiedy człowiek starał się wszystko w nowym miejscu poznać, zaaklimatyzować w nowej rzeczywistości. Nie było to łatwe, lecz z pomocą przychodzili starsi koledzy, szczególnie ci z drugiego roku. Przede wszystkim oni wprowadzali nas w codzienność życia seminaryjnego. Byli towarzyszami naszych pierwszych kroków. Uczyli nas posługiwania się brewiarzem, pożyczali książki, skrypty i notatki. Byli nam najbliżsi, gdyż tylko jeden rok wyżej. Dziś już są kapłanami, nowo konsekrowanymi księżmi naszej diecezji.

26 maja w katedrze łomżyńskiej z rąk bp. Stanisława Stefanka jedenastu naszych starszych kolegów przyjęło święcenia kapłańskie. Kończą już swoją seminaryjną formację, a rozpoczynają nową drogę posługi wśród ludzi.

Sama uroczystość w kościele katedralnym miała bardzo uroczysty charakter i zgromadziła wiele osób. Obecni byli Księża Biskupi, pracownicy centralnych instytucji diecezjalnych, profesorowie i moderatorzy Wyższego Seminarium Duchownego w Łomży, przedstawiciele całego prezbiterium, rodziny neoprezbiterów, ich przyjaciele i znajomi. W dniu tym katedra była wypełniona po brzegi.

Obrzęd święceń składa się z wielu elementów, które mają swoją wymowę i symbolikę. Rozpoczyna się po odczytaniu Ewangelii przedstawieniem kandydatów. Następnie ma miejsce homilia, po której kandydaci stają przed biskupem i składają przyrzeczenie, że pragną być gorliwymi kapłanami. Potem pojedynczo podchodzą i klękają przed biskupem, przyrzekając mu cześć i posłuszeństwo. Symbolizuje to gest złożonych rąk włożonych w ręce ordynariusza.

W ważnych i doniosłych dla Kościoła chwilach wzywa się w litanii orędownictwa wszystkich świętych; jest tak również przy udzielaniu święceń. W trakcie jej śpiewu kandydaci leżą krzyżem. Najważniejszym momentem jest gest nałożenia rąk przez biskupa i wszystkich obecnych księży na głowę każdego kandydata, dalej następuje modlitwa święceń.

Od tej chwili strojem liturgicznym nowo wyświęconych kapłanów jest stuła ze spuszczonymi końcami do przodu i ornat, które po raz pierwszy pomogli im założyć młodsi koledzy. Neoprezbiterzy w szatach liturgicznych podchodzą do biskupa, który namaszcza ich ręce świętym krzyżmem i wręcza symbolicznie patenę z chlebem i kielich z winem, które każdego dnia będą składać w Najświętszej Ofierze. Na zakończenie obrzędu ksiądz biskup i wszyscy obecni kapłani udzielają neoprezbiterom pocałunku pokoju.

Wszyscy nowi kapłani odprawiają dalej Mszę św., stojąc wokół swego ordynariusza. Jest to na pewno wzruszający moment dla nich samych, ich rodzin, znajomych, a także dla nas, kleryków, bo to przecież ci, z którymi spędziliśmy tyle wspaniałych chwil w seminarium.

Uroczystości związane ze święceniami nie zakończyły się w Łomży, lecz przeniosły się na rodzinne parafie neoprezbiterów, gdzie w niedzielę 27 maja wszyscy odprawili swoją pierwszą Mszę św.

Dla mnie, jako młodszego kolegi, był to radosny czas skłaniający do głębokiej refleksji nad moim powołaniem, które coraz częściej postrzegam jako "dar i tajemnicę".

"Wielkie rzeczy", które uczynił Chrystus obdarowując jedenastu młodych ludzi swoim kapłaństwem, niech skłonią także nasze serca do modlitwy za neoprezbiterów. Przecież już niedługo trafią do naszych wspólnot parafialnych, aby służyć z miłością Bogu i ludziom.

Drodzy Bracia, w imieniu całej wspólnoty seminaryjnej chciałbym życzyć Wam wszystkiego najlepszego, Bożej opieki i potrzebnych łask, ludzkiej miłości i życzliwości, radości z pracy duszpasterskiej, czasami chwil samotności na spotkanie z Mistrzem. Szczęść Wam Boże!

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Maciej Apostoł

[ TEMATY ]

święty

Mathiasrex, Maciej Szczepańczyk/pl.wikipedia.org

Maciej został wybrany przez Apostołów do ich grona na miejsce Judasza (por. Dz 1, 15-26). W starożytności chrześcijańskiej krążyło o św. Macieju wiele legend. Według nich miał on głosić Ewangelię najpierw w Judei, potem w Etiopii, wreszcie w Kolchidzie, a więc w rubieżach Słowian. Miał jednak ponieść śmierć męczeńską w Jerozolimie, ukamienowany jako wróg narodu żydowskiego i jego zdrajca.Wśród pism apokryficznych o św. Macieju zachowały się jedynie fragmenty tak zwanej Ewangelii św. Macieja oraz fragmenty Dziejów św. Macieja. Oba pisma powstały w III wieku i mają wyraźne zabarwienie gnostyckie. Relikwie Apostoła są obecnie w Rzymie w bazylice Matki Bożej Większej, w Trewirze w Niemczech i w kościele św. Justyny w Padwie. Św. Maciej jest patronem Hanoweru oraz m.in. budowniczych, kowali, cieśli, cukierników i rzeźników.
CZYTAJ DALEJ

Policja uruchomiła Child Alert, poszukiwana jest 11-letnia Patrycja Głowania

2025-05-14 18:47

[ TEMATY ]

Child Alert

KPP Strzelce Opolskie

Strzeleccy policjanci poszukują zaginionej 11-letniej Patrycji Głowania. Nastolatka zaginęła we wtorek, kiedy po wizycie u dziadków nie wróciła do domu. Ostatni raz widziana była około godz. 12.30, w miejscowości Dziewkowice. Policja uruchomiła w środę procedurę Child Alert.

Zaginiona dziewczynka jest wysoka - ma 158 wzrostu i raczej tęższej budowy ciała. Ma długie, lekko kręcone brązowe włosy. Może mieć ciemne okulary z dużymi oprawkami.
CZYTAJ DALEJ

"Rerum novarum". Kamień węgielny katolickiej nauki społecznej

2025-05-14 21:11

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIII

Papież Leon XIV

pl.wikipedia.org

Philip de László "Portret Leona XIII" (1900)

Philip de László Portret Leona XIII (1900)

15 maja 1890 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę "Rerum novarum". Ta data, jak i wybór kard. Prevosta na papieża Leona XIV jest okazją do przypomnienia treści tego dokumnetu.

Wspomniany dokument papieski, ogłoszony 15 maja 1891 z podtytułem „encyklika w sprawie robotniczej”, wskazywał zarówno na zakres tematyczny poruszanych w nim zagadnień, jak i na głównych jego odbiorców: świat pracy, rozumiany szeroko, a więc obejmujący i pracobiorców, i pracodawców. Zanim dokument ten ujrzał światło dzienne, jego autor ogłosił kilka innych encyklik o tematyce społecznej, choć z pewnością nie tej rangi, m.in.: „Quod Apostolici muneris” z 28 grudnia 1878 – o prawno-moralnych podstawach porządku społecznego oraz istnienia warstw i klas społecznych; „Humanum genus” z 20 kwietnia 1884 – m.in. o korporacyjnym ustroju średniowiecza, mającym stanowić wzór dla tworzenia nowych form organizowania się społeczeństwa; „Immortale Dei” z 1 listopada 1885 – o chrześcijańskim ustroju państwa; „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1887 – o pochodzeniu władzy państwowej; „Libertas” z 20 czerwca 1888 – o wolności osoby ludzkiej; „Sapientiae christanae” z 10 stycznia 1890 – o społecznych obowiązkach katolików.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję