Reklama

Świat

Laos: pojutrze w Vientiane beatyfikacja 17 męczenników z lat 1954-70

W niedzielę 11 grudnia w stolicy Laosu – Vientiane odbędzie się beatyfikacja 17 męczenników: kapłanów i świeckich, pochodzących w z Francji, Włoch i miejscowych. Zginęli oni z rąk komunistycznej partyzantki Pathet Lao w latach 1954-70. Oficjalnym przedstawicielem Franciszka na te uroczystości będzie filipiński kardynał Orlando Quevedo, arcybiskup Cotabato, ze zgromadzenia oblatów Maryi Niepokalanej (OMI), do którego należało 6 przyszłych błogosławionych i którzy nadal posługują w tym kraju.

[ TEMATY ]

męczennicy

beatyfikacja

wikipedia.org

Katedra w Vientiane (Laos)

Katedra w Vientiane (Laos)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Poniżej przedstawiamy krótkie życiorysy nowych błogosławionych.

Chrześcijaństwo trafiło do dzisiejszego Laosu pod koniec XIX wieku za sprawą kapłanów z Instytutu Misji Zagranicznych z Paryża (MEP) – całe Indochiny były wówczas kolonią francuską. W 1935 dołączyli do nich misjonarze oblaci Maryi Niepokalanej i to oni do dzisiaj są w największym stopniu odpowiedzialni za ewangelizację tego kraju. Napotykała ona zresztą od początku na wiele przeszkód, wywołanych ciągłymi wojnami i niespokojną sytuacją społeczno-polityczną na tych ziemiach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Po II wojnie światowej doszły do tego takie czynniki jak rozpad imperiów kolonialnych, który rozpoczął się pod koniec lat pięćdziesiątych i rywalizacja o wpływy na tym obszarze między państwami komunistycznymi (ZSRR, Chiny, Wietnam Północny) a zachodnimi (Francja, Wielka Brytania, USA). Na fali tych sporów w Królestwie Laosu w połowie lat pięćdziesiątych powstała partyzantka Pathet Lao o podłożu głównie maoistowskim, dążąca od początku do usunięcia z kraju wpływów zachodnich i chrześcijaństwa, które do tego czasu zdążyło już zapuścić korzenie na tych ziemiach. Chociaż partyzanci nie przejęli od razu władzy w kraju, to jednak tam, gdzie zdobyli jakieś przyczółki, natychmiast rozpoczynali walkę z młodym Kościołem i jego wyznawcami.

Reklama

Mimo zagrożenia misjonarze, przede wszystkim francuscy, ale także np. z Włoch, nie opuścili swych wiernych i pozostali na miejscu, o co prosiła ich zresztą Stolica Apostolska. I wkrótce zaczęli płacić za to wysoką cenę – własnego życia.

Jako pierwszy zginął Francuz Jan-Chrzciciel (Jean-Baptiste) Malo MEP (ur. 3 VI 1889), były misjonarz w Chinach, który zmarł z wycieńczenia w drodze do obozu-więzienia 28 marca 1954 w Vinh Hoi w Wietnamie.

W kilka miesięcy po nim śmierć poniósł ks. Józef (Joseph) Tien (ur. 5 XII 1918) – jeden z pierwszych tubylczych kapłanów laotańskich (wyświęcony w 1949) i pierwszy rodzimy męczennik za wiarę. Partyzanci rozpoczęli swe działania na Wielkanoc 1953 szturmem na miasto Sam Neua na północy kraju. Pracujący tam ks. Tien, czując zagrożenie, postanowił zostać, gdyż – jak mówił – był gotów oddać swe życie „za moich laotańskich braci i siostry”. Trafił do więzienia i 2 czerwca 1954 został skazany na śmierć i rozstrzelany. Znamienne, że oprawcy zaproponowali mu uratowanie życia pod warunkiem, że wyrzeknie się kapłaństwa i ożeni się, ale stanowczo to odrzucił.

Męczeństwo ponieśli też świeccy Laotańczycy: katechista Łukasz (Luc) Sy (1938) i Maisam Pho Inpeng (1934) – obaj zginęli 7 marca 1970 w Don Din koło Vientiane oraz Tomasz (Thomas) Khampheuane Inthirath (1952), którego rozstrzelano wraz z francuskim misjonarzem Lucjanem (Lucien) Galanem (ur. 9 XII 1921) w Paksongu.

Reklama

Wśród przyszłych błogosławionych znalazł się ponadto inny świecki rdzenny mieszkaniec Półwyspu Indochińskiego – Tajlandczyk, ale działający w Laosie katechista Józef (Joseph) Outhay Phongphumi (1933), który poniósł śmierć męczeńską razem z francuskim misjonarzem Noëlem Tenaudem MEP (ur. 11 XI 1904) - 27 kwietnia 1961 w Phalane.

Pozostali przyszli beatyfikowani męczennicy to Francuzi:

Renat (René) Dubroux MEP (28 XI 1914) – zamordowany 19 grudnia 1959;

Ludwik (Louis) Leroy OMI (8 X 1923) – zginął 18 kwietnia 1961;

Michał (Michel) Coquelet OMI (18 IV 1931) – rozstrzelany 20 kwietnia 1961;

Wincenty (Vincent) L’Hénoret OMI (12 III 1921) – zamordowany 11 maja 1961;

Marceli (Marcel) Denis MEP (8 VII 1919) – zabity 31 lipca 1961

Jan (Jean) Wauthier OMI (22 III 1926) – zginął 16 grudnia 1967

Józef (Joseph) Boissel OMI (20 XII 1909) – zamęczony 5 lipca 1969.

Proces beatyfikacyjny 10 kapłanów i 5 świeckich męczenników prowadziła francuska diecezja Nantes, z której pochodził jeden z misjonarzy – ks. J.-B. Malo. Trwał on od 10 czerwca 2008 do 28 lutego 2010, po czym całą dokumentację przekazano do Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych.

Do powyższego grona 15 kandydatów na ołtarze Stolica Apostolska dołączyła jeszcze dwóch innych męczenników: Włocha Mariusza (Mario) Borzagę OMI (ur. 27 VIII 1932) i towarzyszącego mu świeckiego Laotańczyka Pawła (Paula) Thoj Xyooja (1941): obaj ponieśli śmierć 25 kwietnia 1960 w Klukatian koło dawnej siedziby królewskiej i stolicy kraju – Luang Prabang.

Ich sprawę prowadziła w latach 2006-08 archidiecezja trydencka we Włoszech, gdyż w Trydencie urodził się włoski misjonarz. Dekret uznający męczeństwo wszystkich 17 sług Bożych zatwierdził 5 czerwca 2015 papież Franciszek. Niedzielna beatyfikacja będzie pierwszym tego rodzaju obrzędem w Laosie, w którym katolików jest ok. 103 tysięcy, co stanowi nieco ponad 1,5 proc. miejscowych mieszkańców. W większości są oni pochodzenia wietnamskiego i narodowości Khmu lub Thai Deng.

2016-12-09 21:03

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Meksyk: troje błogosławionych dzieci patronami swych rówieśników

[ TEMATY ]

męczennicy

youtube.com

youtube.com

Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów zatwierdziła oficjalnie trzech małych błogosławionych męczenników z Tlaxcali jako patronów dzieci meksykańskich. Błogosławieni Krzysztof, Antoni i Jan, zamordowani w okrutny sposób w latach 1527-29, należeli do pierwszego pokolenia osób ewangelizowanych przez franciszkanów i dominikanów wkrótce po zdobyciu tych ziem przez Hiszpanię. Zginęli oni w strasznych męczarniach z rąk członków swych rodzin bądź rówieśników za to, że jako katolicy zwalczali pogańskie bałwochwalstwo i sprzeciwiali się wielożeństwu.

Krzysztof (Cristóbal), który jest pierwszym wyniesionym na ołtarze męczennikiem meksykańskim, urodził się ok. 1514 w wiosce koło Tlaxcali w środkowym Meksyku jako syn wodza szczepowego. Wraz z młodszym bratem uczęszczał do szkoły misyjnej, gdzie zetknął się z chrześcijaństwem, przyjął chrzest i stał się gorliwym wyznawcą Chrystusa. Wkrótce zaczął namawiać ojca do porzucenia pijaństwa, oddawania czci bożkom i do jednożeństwa. Wszystko to tak bardzo rozwścieczyło go, że ciężko pobił syna, a w końcu wrzucił go do ogniska. Syn zdołał wyjść z ognia, ale ciężko poparzony zmarł nazajutrz – był to rok 1527 – przebaczywszy wcześniej swemu rodzicowi. W chwili śmierci miał niespełna 13 lat.
CZYTAJ DALEJ

Prezydent podpisał 15 ustaw; zawetował 3

2025-12-19 07:11

[ TEMATY ]

Karol Nawrocki

PAP/Andrzej Jackowski

1. Ustawę z dnia 7 listopada 2025 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2026 (nr druku sejmowego 1750);
CZYTAJ DALEJ

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję