Reklama

Co oznacza choinka?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Trudno wyobrazić sobie Boże Narodzenie bez choinki! Do Polski zwyczaj ubierania drzewka na święta przyszedł w XVIII w. z Niemiec. Tam kształtował się od XV w. Genezy niemieckiej choinki upatruje się w antycznych zwyczajach wnoszenia z okazji odpowiednich świąt do świątyń i przechowywania potem w domach tzw. ejresione. Były to gałęzie drzewa laurowego lub oliwkowego o zielonych liściach, przystrojone pasmami białej sierści, białymi i czerwonymi wstęgami, naczyniami z winem, oliwą, miodem oraz pieczywem, jabłkami, figami i in. owocami. Greckie ejresione oznaczały obfitość i urodzaj w nadchodzącym roku. Zielona gałąź we wszystkich kulturach symbolizuje życie, zdrowie, radość i pomyślną wegetację roślin. Samo drzewo zaś oznacza dodatkowo płodność. W wielu kulturach drzewo łączy niebo z ziemią i jest miejscem zamieszkiwania i epifanii bóstw.
Anselm Grün powyższą symbolikę łączy z mitem o rajskim drzewie życia. Wg niego świąteczne drzewko pokazuje, jak przez Boże Narodzenie Bóg znosi granice między niebem i ziemią. W ogrodzie, w Edenie Bóg zasadził dwa szczególne drzewa: Drzewo Poznania Dobra i Zła oraz Drzewo Życia. Człowiek miał zakaz od Boga jeść owoce z Drzewa Poznania Dobra i Zła. Zwiedziony przez szatana, nie uszanował tego zakazu. Nie zyskał jednak tego, co obiecał mu szatan. Nie stał się jak Bóg - nie posiadł wiedzy odnośnie stanowienia o tym, co jest dobre a co złe. Przy okazji nie zachował też swojej pierwotnej nieśmiertelności i możliwości spożywania owoców z drugiego rajskiego drzewa - Drzewa Życia. Zdaniem wielu osób choinka symbolizuje właśnie Drzewo Życia. Niektórzy symbolikę choinkowych rekwizytów łączą z drzewem, z którego zerwano zakazany owoc: ozdoby przypominają rajskie owoce, a łańcuchy - węża kusiciela.
Etnografowie szczegółowo interpretują zawieszane na choince rzeczy. Jabłka, przez ich symbolikę, wiązane są z urodzajem, zdrowiem i wiedzą. Orzechy oznaczają siłę, mądrość i płodność. Łańcuchy zrobione ze słomy przez kolor przypominający złoto, wskazują na bogactwo i urodzaj. Gwiazda przyczepiona na wierzchołku jest symbolem gwiazdy betlejemskiej, która wiodła Trzech Króli do nowo narodzonego Jezusa. Płonące świeczki natomiast przypominają o nigdy nie gasnącej miłości Boga do ludzi. Cała choinka, przez swą żywość i zieleń, może oznaczać Chrystusa jako „drzewo życia”, a przez przyozdobienie świecami bądź światełkami - Chrystusa „światłość świata”. Jak widać, mimo pogańskiej genezy, tradycja nadała bożonarodzeniowemu drzewku bogatą symbolikę chrześcijańską. Kolorowa choinka jest przede wszystkim wyrazem naszej radości z narodzenia Pana Jezusa. Przy niej gromadzimy się na wspólną zabawę, śpiewanie kolęd czy obdarowywanie się prezentami. Niech to wszystko, co oznacza zielone drzewko z bogactwem ozdób, pomaga nam przeżywać tajemnice Bożego Narodzenia w atmosferze radości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmiany kapłanów 2025 r.

2025-05-19 08:45

[ TEMATY ]

zmiany księży

zmiany personalne

zmiany kapłanów

Karol Porwich/Niedziela

Maj i czerwiec to miesiąc personalnych zmian wśród duchownych. Przedstawiamy bieżące zmiany księży proboszczów i wikariuszy w poszczególnych diecezjach.

Biskupi w swoich diecezjach kierują poszczególnych księży na nowe parafie.
CZYTAJ DALEJ

Pierwsze parafie neoprezbiterów 2025. Gdzie rozpoczną posługę?

2025-05-29 20:13

[ TEMATY ]

neoprezbiterzy

zmiany personalne

zmiany kapłanów

Archidiecezja warszawska

Neoprezbiterzy z abp. Adrianem Galbasem

Neoprezbiterzy z abp. Adrianem Galbasem

Dwunastu neoprezbiterów wyświęconych 24 maja 2025 roku zostało posłanych na pierwsze parafie, gdzie będą wikariuszami. Dekrety wręczył im metropolita warszawski abp Adrian Galbas.

Dwunastu neoprezbiterów odebrało dekrety z rąk metropolity warszawskiego w kaplicy Domu Arcybiskupów Warszawskich. Na początku abp Adrian Galbas odczytał fragment z Dziejów Apostolskich (Dz 1, 6-8), a następnie zachęcił nowych kapłanów, aby nie patrzyli „na tę chwilę tylko od strony administracyjnej, ale żeby to potraktowali także jako moment duchowy”. – Posłanie was na pierwsze miejsca posługi jest doświadczeniem duchowym. I w tym sensie dobrze, żeby właśnie miało miejsce w takim kontekście – mówił metropolita warszawski.
CZYTAJ DALEJ

Ks. Tomáš  Halík: Głównym mankamentem Kościoła jest powierzchowna komunikacja ze światem

2025-05-30 09:45

[ TEMATY ]

Kościół

Ks. Tomáš  Halík

„Petr Novák, Wikipedia

Ks. Tomáš Halík

Ks. Tomáš Halík

Dziś Kościół powinien być szkołą kontemplacyjnego podejścia do rzeczywistości - zauważa w rozmowie z KAI z ks. Tomáš Halík, znany czeski duszpasterz, teolog i filozof. Jego zdaniem zagrożenie jakie dla Europy stwarza Rosja powinno skłaniać także do namysłu nad tym, co by się stało, gdyby to dziedzictwo zostało przejęte przez cywilizację rosyjskiego świata. Prezes Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej przyznał, że wśród politycznych przywódców naszych czasów nie widzi nikogo zbliżonego do formatu Václava Havla. Ks. Halík, uważa, że wybór kard. Ptrevosta na papieża był doskonały, ponadto spodziewa się beatyfikacji papieża Leona XIII. Czeski duchowny opowiada także o swojej decyzji zakupu klasztoru bernardynów oraz programie i przyszłości założonego tam centrum duchowości.

Tomasz Królak (KAI): Opisując sytuację Kościoła katolickiego w Europie zwraca Ksiądz uwagę na zjawisko religijnego zobojętnienia, które nazywa apateizmem. Co jednak jest, według Księdza źródłem tego fenomenu? Czy to efekt racjonalistycznej aury, która eliminuje religię jako coś „nienaukowego” czy też może przyczyna tkwi w samym Kościele?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję