Reklama

Wykład biskupa Kościoła ewangelicko-luterańskiego na Wydziale Teologicznym UMK

Pawłowe przesłanie jedności

24 października br., w przededniu dziewiątych Spotkań Toruńskich („Colloquia Torunensia”) oraz Dnia Reformacji, Wydział Teologiczny UMK zorganizował spotkanie o charakterze ekumenicznym. W auli Collegium Iuridicum Novum prof. Eduard Lohse, niemiecki teolog, biblista, emerytowany biskup Kościoła ewangelicko-luterańskiego wygłosił wykład nt. „Przesłanie ekumeniczne Listu do Rzymian”.

Niedziela toruńska 47/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na początku spotkania chór Wydziału Teologicznego UMK „Tibi Domine” pod dyrekcją ks. dr. Mariusza Klimka wykonał następujące utwory: Szczęśliwi, którzy Mikołaja Gomółki, Meum tu gaudium ks. Achlondowskiego oraz Laudate Dominum Knuta Nysteda.
Ks. prof. Jerzy Bagrowicz, dziekan Wydziału Teologicznego, przedstawił dotychczasową działalność i osiągnięcia prof. Eduarda Lohse, który ceniony jest za systematyczne opracowania problematyki Nowego Testamentu. Jego zainteresowania dotyczą w szczególności teologii św. Pawła. W języku polskim ukazała się jedna z jego książek - Objawienie św. Jana.
Prof. Lohse mieszka w Getyndze - partnerskim mieście grodu Kopernika. We wprowadzeniu do wykładu prof. Janusz Małłek, zastępca prezesa Polskiego Towarzystwa Ewangelickiego w Toruniu, przedstawił losy rozłamu w Kościele chrześcijańskim oraz obecną współpracę bratnich wspólnot w ramach dialogu ekumenicznego.
Prof. Eduard Lohse przedstawił swoją egzegezę Listu do Rzymian. Zwrócił uwagę, że już św. Paweł ukazał uniwersalne znaczenie Ewangelii i jej ekumeniczny charakter. Adresatami Radosnej Nowiny są bowiem wszyscy: Żydzi, Grecy i poganie. Apostołowie zanieśli naukę Chrystusa do całego zamieszkałego świata. Dlatego nikt nie może być dyskryminowany i wykluczony z poznania Zbawiciela i zawierzenia mu. Św. Paweł, mówiąc: „przez Boga umiłowani, powołani święci” zwraca się do wszystkich, który przyjmują Ewangelię i odpowiadają na nią aktem wiary. Sam zaś uważa się za dłużnika Żydów, Greków, pogan i barbarzyńców, bo jeszcze nie przekazał im Dobrej Nowiny.
Św. Paweł poruszył też problem, który jeszcze do niedawna różnił bratnie Kościoły. Chodzi o naukę o usprawiedliwieniu, wyrażoną m.in. słowami „sprawiedliwy z wiary żyć będzie” (por. Ga 3, 11). Dokument o ponownym, wzajemnym uznaniu nauki o usprawiedliwieniu został podpisany 31 października 1999 r. w Augsburgu. Przedstawiciele Związku Luterańskiego i Kościoła rzymskokatolickiego deklarują w nim „reprezentować wspólne zrozumienie nauki o usprawiedliwieniu” (nr 5), wyznając, że „jedynie z łaski i wiarą w świętość Chrystusa, a nie na podstawie naszych zasług zostaniemy przyjęci przez Boga” (nr 15).
Apostoł narodów zaznacza, że bez względu na pochodzenie, dla tego, kto nie wstydzi się Ewangelii, będzie ona „mocą Bożą ku zbawieniu” (Rz 1, 16). Każda wspólnota chrześcijańska ma zasadniczą misję do wypełnienia: objaśnić jedną Ewangelię. Słuchający Dobrej Nowiny uniknie zguby, otrzyma zbawienie, którego nawet śmierć nie pokona.
Ważnym zagadnieniem jest także los narodu wybranego - Izraela. Mieszkańcy Ziemi Świętej ponownie wrócą do chrześcijaństwa, gdy z zazdrością zobaczą wiarę pogan, którzy uwierzyli (por. Rz 11, 11-16). Dobra Nowina dotarła już wszędzie. Cały świat jest miejscem, gdzie chrześcijanie służą Bogu w swym codziennym postępowaniu.
Pełnym potwierdzeniem naśladowania Chrystusa jest wypełnienie przykazania miłości. „Kto bowiem miłuje bliźniego, wypełnił Prawo” (Rz 13, 8). Taki sposób życia stanie się także realizacją ekumenicznego przesłania Listu do Rzymian. Kończąc wystąpienie, bp Lohse dodał: „Przez biblijne podstawy nauki (...) partnerzy próbują sobie utorować drogę do pełnej jedności wspólnoty - jedności w różnorodności”.
Po wystąpieniu Prelegenta nastąpiła krótka dyskusja, w czasie której zwrócono uwagę na problem ciągle istniejących różnic: w rozumieniu Eucharystii, w stosunku do narodu żydowskiego oraz w kwestii „sacrum” i „profanum” w dialogu ekumenicznym. Udzielając odpowiedzi, bp Lohse prosił o zachowanie cierpliwości, rozsądku, pewnego respektu względem tych wielowiekowych podziałów. Nadzieję budzą działania komisji ekumenicznych, które poruszają wiele drażliwych kwestii.
Dyskusję podsumował bp Andrzej Suski. Dziękując za wykład, wspomniał o swoim pierwszym spotkaniu z prof. Lohse jeszcze w czasie rzymskich studiów. Przygotowując się do egzaminu z Listu do Kolosan, znalazł najbardziej zrozumiałe opracowanie autorstwa właśnie prof. Lohse. W ten sposób, najpierw za pośrednictwem lektury, rozpoczęła się znajomość obu Księży Biskupów. Do ich poznania doszło w Getyndze podczas spotkania przedstawicieli partnerskich miast: Getyngi i Torunia. Znajomość ta przerodziła się w przyjaźń - przykład i owoc dążenia do jedności przez uczniów Chrystusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zmarł prof. Wojciech Kurpik, wieloletni konserwator i opiekun Wizerunku Matki Bożej na Jasnej Górze

2025-07-17 15:37

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Matka Boża Częstochowska

zmarły

konserwator zabytków

BPJG

prof. Wojciech Kurpik

prof. Wojciech Kurpik

- Obraz Maryi Jasnogórskiej stał się bardzo ważną częścią mojego życia, mojej osobowości - mówił w jednym z wywiadów. W wieku 94 lat, 15.07.2025 r., zmarł w Warszawie prof. Wojciech Kurpik, wieloletni konserwator i opiekun Wizerunku Matki Bożej na Jasnej Górze, konfrater Zakonu Paulinów. Pogrzeb odbędzie się w piątek, 25.07. o godz. 13.30 w paulińskim kościele pw. Świętego Ducha w Warszawie.

Prof. Wojciech Kurpik był konserwatorem sztuki, profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (w latach 1996-1999 był jej rektorem). Był wybitnym specjalistą w zakresie konserwacji malarstwa tablicowego i drewnianej rzeźby polichromowanej. W latach 1980-2001 jako profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, kierował Pracownią Konserwacji i Restauracji Malarstwa Tablicowego i Drewnianej Rzeźby Polichromowanej na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP. Od roku 1979 był członkiem Komisji ds. stałej opieki nad Cudownym Obrazem Matki Bożej Częstochowskiej na Jasnej Górze. Na podstawie wyników swoich wieloletnich badań w 2008r. opublikował książkę „Częstochowska Hodegetria. Drugie wydanie, uwzgledniające wyniki najnowszych badań, zawierające bogatą dokumentację fotograficzną, ukazało się w 2020r. nakładem wydawnictwa Paulinianum. W dowód uznania wieloletnich zasług, paulini 4 kwietnia 2004 r. przyjęli Wojciecha Kurpika do grona konfratrów, czyli przyjaciół i dobrodziejów Zakonu Paulinów.
CZYTAJ DALEJ

Św. Aleksy Wyznawca. Żyjący z jałmużny żebrak

[ TEMATY ]

patron dnia

pl.wikipedia.org

Św. Aleksy Wyznawca

Św. Aleksy Wyznawca

Św. Aleksy Wyznawca był rzymianinem z bardzo zamożnej rodziny rzymskich patrycjuszów. Jego dom rodzinny znajdował się na Awentynie.

W dniu swego ślubu z Famijaną potajemnie udał się z pielgrzymką do Ziemi Świętej. Jego żona, podobnie jak on, złożyła ślub dziewictwa. W Edessie był żebrakiem. Żył tam z jałmużny. Powrócił do Rzymu po 17 latach tułaczki.
CZYTAJ DALEJ

Cieszę się, że ta książka ujrzała światło dzienne! Czy obecny redaktor naczelny „Niedzieli” też zdecyduje się na wywiad-rzekę?

Gdy zagłębiłam się w treść wydanego właśnie wywiadu-rzeki z księdzem Ireneuszem Skubisiem, miałam przed oczami wszystko, co działo się od początku mojej pracy w „Niedzieli”, czyli od roku 1998.

Zapamiętałam ks. infułata właśnie takiego, jaki wyłania się z najnowszej książki Czesława Ryszki: uśmiechniętego, zatroskanego o Kościół i Polskę, z pasją powtarzającego, że media katolickie mają do spełnienia ważną misję ewangelizacyjną. Kochającego „Niedzielę” najmocniej na świecie, doceniającego jej pracowników i dziennikarzy, a także najbardziej znamienitych autorów, którzy na przestrzeni lat gościli na łamach. Ta książka to wspaniała panorama nie tylko dziejów „Niedzieli”, ale także historii Kościoła i historii Polski. Opowieść o czasach, w jakich żyliśmy – m.in. w stanie wojennym, kiedy to ks. Skubiś nawet kilka razy w tygodniu musiał jeździć z Częstochowy do warszawskich urzędów, bo pismo podlegało ingerencjom cenzury, albo w czasach transformacji ustrojowej, gdy po roku 1989 w tygodniku podejmowano kwestie związane z życiem publicznym, m.in. z walką o życie dzieci poczętych. „Lata 90. to niekwestionowany sukces „Niedzieli”. Wybudowano nowy gmach redakcji, ruszyły edycje diecezjalne, powstały studia radiowe i telewizyjne „Niedzieli”, nakład sięgnął 300 tys. egzemplarzy, niektórzy nazywali nawet jej naczelnego „magnatem prasowym” – pisze Czesław Ryszka.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję