Reklama

Bazyliki Mniejsze Archidiecezji Przemyskiej

Niedziela przemyska 34/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bazylika (z jęz. gr.), to królewska budowla halowa, podzielona rzędami kolumn przeważnie na trzy części, czasem powiększana galeriami. Budowle tego rodzaju były używane w Grecji już w V w. przed Chrystusem, z przeznaczeniem na zgromadzenia publiczne (sądy, zebrania, targi). W Rzymie tego rodzaju budowle pojawiły się trzy wieki później.
Pochodzenie bazylik wczesnochrześcijańskich (ówczesnych świątyń) jest wciąż problemem spornym wśród naukowców. Nowe jednak badania wyjaśniają, że element materialny architektury bazyliki chrześcijańskiej został zapożyczony od świeckich oraz religijnych budowli starożytnego Wschodu i Zachodu, natomiast element ideowy tej budowli (jej przeznaczenie - dom modlitwy, dom Boży) powodował takie przekształcanie architektoniczne bazylik wczesnochrześcijańskich, że pozostawały one dziełami oryginalnymi.
Podział wspólnoty starożytnego Kościoła decydował o architektonicznej strukturze bazyliki. Wstępna część, tzw. atrium zajmowali pokutnicy płaczący, odbywający ciężką pokutę. Przedłużenie atrium stanowił narteks, przeznaczony dla pokutników słuchających i katechumenów. Dla wiernych przeznaczona była druga część budowli, zwana nawą, zaś dla duchowieństwa kolejna - absyda.
Bazyliki wczesnochrześcijańskie różniły się między sobą. Decydowały o tym urbanistyczne wpływy różnych rejonów cesarstwa rzymskiego. Ogólnie dzieli się je na dwa typy: hellenistyczny i orientalny. Przez wiele wieków w budownictwie kościelnym bazylika stanowiła wzór do naśladowania. Sięgano do niego nawet w połowie XIX w.
Prawo kościelne rozróżnia dzisiaj bazyliki patriarchalne (od XVIII w. przyjęła się nazwa bazyliki większe), które podlegają bezpośrednio papieżowi (posiadają tron i ołtarz papieski). Są nimi w Rzymie: Bazylika św. Jana Chrzciciela na Lateranie, Bazylika Matki Bożej Większej, Bazylika św. Piotra na Watykanie, Bazylika św. Pawła za Murami, Bazylika św. Wawrzyńca oraz św. Franciszka i Najświętszej Maryi Panny od Aniołów w Asyżu. Odwiedzenie czterech pierwszych bazylik w roku jubileuszowym (otwarte są wtedy tzw. święte drzwi) jest warunkiem uzyskania odpustu.
Na tle bazylik większych, mówi się w Kościele o tzw. bazylikach mniejszych. Są to kościoły, które odznaczają się wartością zabytkową, użytecznością liturgiczną lub duszpasterską. Nadawanie honorowych tytułów bazylik zainicjował w 1783 r. papież Pius VI. W Polsce tytułem bazyliki mniejszej zostały obdarzone starsze katedry (kościoły biskupie), sanktuaria maryjne, a także znaczniejsze świątynie.
Archidiecezja przemyska posiada aktualnie sześć bazylik mniejszych. Są to: archikatedra pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i św. Jana Chrzciciela w Przemyślu, kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Starej Wsi, kościół pw. Zwiastowania Pańskiego w Leżajsku, kościół pw. Matki Bożej Bolesnej w Jarosławiu, kościół pw. Ducha Świętego w Przeworsku i kościół pw. Trójcy Przenajświętszej w Krośnie.
Archikatedra przemyska, matka wszystkich kościołów w archidiecezji, pierwszymi swymi zrębami sięga 1460 r. Budowano ją wtedy w stylu gotyckim. W latach 1724-1734 została gruntownie przebudowana, uzyskując styl barokowy. Na przełomie XIX i XX w. kolejną przebudowę katedry połączono z regotyzacją jej prezbiterium. W naszych czasach restauracja katedry trwa nieustannie od 1967 r. W bocznym ołtarzu świątyni znajduje się alabastrowa figura, z końca XV w., Matki Bożej Jackowej z Dzieciątkiem, czczona jako cudowna, koronowana w 1766 r. W archikatedrze znajdują się też relikwie św. bp. Józefa Sebastiana Pelczara i bł. ks. Jana Wojciecha Balickiego. Archikatedra posiada przepiękny całościowy wystrój wnętrza. Od 1960 r. posiada tytuł bazyliki mniejszej.
Bazylika starowiejska, to murowany późnobarokowy kościół, wzniesiony w latach 1730-1760; kilkakrotnie przebudowywany i remontowany. W 1821 r. przejęli go jezuici, wcześniej byli tu paulini. W kościele tym znajduje się kopia cudownego obrazu Zaśnięcia Matki Bożej, pochodzącego z XVI w. Został on w 1968 r. spalony. Kopię koronowano w 1972 r. Tytuł bazyliki mniejszej świątynia starowiejska posiada od 1927 r.
Bazylika leżajska, to kościół wczesnobarokowy trójnawowy bazylikowy z kaplicami, wzniesiony w latach 1618-1628, odrestaurowany gruntownie w latach 1891-1896. Posiada bardzo bogate wnętrze. Znany jest z jednych z największych i najstarszych organów w Polsce. W kościele tym znajduje się cudowny obraz Matki Bożej Pocieszenia, z końca XVI w., koronowany dwukrotnie, w 1752 i 1984 r. Leżajska świątynia jest bazyliką mniejszą od 1928 r., a jej stróżami są bernardyni.
Bazylika jarosławska w swoich podstawowych zrębach, w stylu gotyckim, została wzniesiona w 1421 r. W XVII w. przebudowano ją w formie renesansowej. Na przełomie XVII i XVIII w. kościół przybrał styl barokowy. Po jezuitach, opiekę nad nim przejęli dominikanie i pełnią ją do dzisiaj. Bogate wnętrze kościelne pochodzi z XVII-XIX w. W głównym ołtarzu świątyni znajduje się cudowna figura Matki Bożej Bolesnej (Jarosławska Panna Maryja), z końca XIV w., koronowana w 1755 r. Tytuł bazyliki mniejszej przysługuje tej świątyni od 1966 r.
Bazylika przeworska powstała jako kościół przyklasztorny w latach 1430-1473. Należał on do Kanoników Regularnych Stróżów Grobu Pańskiego (bożogrobcy), którzy w latach 1394-1846 zarządzali miejscową parafią. Stąd od północnej strony świątyni znajduje się kaplica Bożego Grobu, wykonanana wzór grobu jerozolimskiego. Bazylika swoim tytułem ubogaca Przeworsk od 1982 r.
Bazylika krośnieńska to słynna fara Krosna, wzniesiona z fundacji króla Kazimierza Wielkiego około połowy XIV w. Jej kaplice pochodzą z XV-XVIII w. Dotykana pożarami, była przebudowywana i odnawiana. Kościół ten posiada cenne wyposażenie wnętrza, gromadzone na przestrzeni czasowej od XV do XIX w. Znawcy twierdzą, że to prawdziwe kościelne muzeum. Dzwonnica wolno stojąca z lat 1637-1651 posiada słynne krośnieńskie dzwony z 1639 r., a wśród nich potężnego „Urbana” (ponad 3 tony). Bazylika od 1998 r.
Bazyliki mniejsze archidiecezji przemyskiej, swoim wiekiem, splendorem architektury i wnętrz, dotykane łaskami świętych wizerunków, omodlone nieprzebranymi rzeszami wiernych, wypełniane świętą Liturgią, świadczą o głębokich i rozległych korzeniach Kościoła przemyskiego oraz jego żywotności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jednoosobowe biuro rzeczy znalezionych

Nie gubię dokumentów ani portfela, a jeśli na chwilę zawieruszę klucze, sama je w krótkim czasie odnajduję. Mam za to osobliwy zwyczaj wzdychania do niego, by pomógł mi znaleźć... miejsce do parkowania. Działa za każdym razem.

Najwyraźniej on jest pobłażliwy i stoicko cierpliwy nawet wobec nie najmądrzej proszących, a może, jak coraz częściej podejrzewam, ma ogromne poczucie humoru. Św. Antoni. Kochany w Polsce i w najróżniejszych zakątkach świata, najmocniej jednak we Włoszech, gdzie zdaje się, że swą popularnością przewyższa samą Matkę Bożą. Dowodem na to są jego figury zasypane stosem listów z prośbami o rozwiązanie problemów znacznie poważniejszych niż ten przywołany przeze mnie.
CZYTAJ DALEJ

Św. Antoni

[ TEMATY ]

św. Antoni

Karol Porwich/Niedziela

Podobno głosił kazania, siedząc w konarach orzechowego drzewa w pobliżu Padwy, gdzie dziś znajduje się niewielki kościółek Sant’Antonio di Noce. 13 czerwca Kościół katolicki wspomina w liturgii św. Antoniego Padewskiego – doktora Kościoła, jednego z najpopularniejszych świętych, patrona „od zagubionych osób i rzeczy” oraz ubogich.
CZYTAJ DALEJ

Odnowa sztuki sakralnej w centrum nowej wystawy Muzeów Watykańskich

2025-06-13 16:38

[ TEMATY ]

sztuka

Watykan

Muzeum Watykańskie

Vatican Media

Paweł VI i Jacques Maritain: odnowa sztuki sakralnej między Francją a Włochami (1945–1973)

Paweł VI i Jacques Maritain: odnowa sztuki sakralnej między Francją a Włochami (1945–1973)

Od 13 czerwca do 20 września w Muzeach Watykańskich można podziwiać niezwykłą wystawę „Paweł VI i Jacques Maritain: odnowa sztuki sakralnej między Francją a Włochami (1945-1973)”. To opowieść o duchowej i intelektualnej przyjaźni, która odmieniła oblicze sztuki chrześcijańskiej XX wieku.

Spotkanie dwóch światów
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję