Reklama

Wiara

Co wiemy o aniołach?

Kalendarz liturgiczny dwukrotnie w ciągu roku wspomina te tajemnicze istoty: w święto Świętych Archaniołów Michała, Gabriela i Rafała – 29 września i we wspomnienie Świętych Aniołów Stróżów – 2 października.

Niedziela Ogólnopolska 39/2025, str. 28-29

[ TEMATY ]

aniołowie

Adobe Stock

Aniołowie

Aniołowie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wyraz „anioł” w języku greckim oznaczał posłańca, kogoś, kto został wysłany z ważną wiadomością. Źródłem, z którego czerpiemy dzisiaj najważniejsze wiadomości o aniołach, jest Biblia. Już w Starym Testamencie zamieszczony jest opis cherubinów zdobiących przykrywę słynnej Arki Przymierza, w której przechowywano Dekalog. Wiemy, że po wygnaniu z raju Adama i Ewy Bóg postawił na straży raju cherubów. W Księdze Daniela i Księdze Tobiasza zainteresowani angelologią odnajdą fragmenty odnoszące się do trzech archaniołów: Gabriela, Michała i Rafała, przy czym dwaj ostatni są nawet dokładnie opisani. I tak dowiadujemy się, że Michał o oczach niczym pochodnie i obliczu o blasku błyskawicy ubrany był w lniane szaty, a ciało jego podobne było do złocistego topazu, Rafał zaś pojawiał się pod całkiem ludzką postacią jako opiekun i przewodnik Tobiasza.

Reklama

Kult tych trzech archaniołów – zwłaszcza Michała – sięga IV stulecia. Michał jest patronem wielu stowarzyszeń, a nawet bractw. Jest znanym pogromcą szatana. Po upadku jednego z aniołów – Lucyfera natychmiast stanął w obronie Boga z okrzykiem: „Któż jak Bóg”. Jest najważniejszym i najpotężniejszym spośród aniołów. W ikonografii chrześcijańskiej przedstawiany jest najczęściej jako waleczny rycerz, a więc w zbroi, z mieczem, depczący głowę szatana. Już w III wieku na Wschodzie istniał jego kult. Papież Leon XIII ułożył osobną modlitwę ku czci św. Michała Archanioła, którą wszyscy kapłani byli zobowiązani odmawiać po tzw. cichych Mszach. We Włoszech istnieje sanktuarium Michała Archanioła – Monte Sant’Angelo. Jest to kościół – jak mówią – nigdy niepoświęcony ludzką ręką i jednocześnie najstarsze miejsce pielgrzymkowe we Włoszech. Podczas jednego z nabożeństw św. Michał Archanioł objawił się tamtejszemu biskupowi i wyraził pragnienie, by czczono go w jaskini na górze Gargano. 22 września 1656 r., podczas modlitwy w pałacu biskupim w Monte Sant’Angelo, usłyszano odgłosy podobne do trzęsienia ziemi. Święty Michał polecił tutejszemu biskupowi poświęcić kamienie pochodzące z groty, na których mają być wyżłobione znak krzyża i dwie litery: M. A. Święty Michał obiecał, że ktokolwiek będzie posiadał i ze czcią przechowywał taki kamień, uchroni się od choroby.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ważący ludzkie uczynki

W najbardziej charakterystyczny sposób Michał Archanioł został przedstawiony na obrazie Sąd Ostateczny Hansa Memlinga. Obraz miał liczne perypetie: został wykonany na zamówienie włoskiego bankiera do jego kaplicy pod Florencją. W 1473 r. podczas transportu do Włoch został zdobyty przez gdańskiego kapra Pawła Benekego. Piraci ofiarowali obraz kościołowi Mariackiemu w Gdańsku. Później trafił on jednak do Muzeum Narodowego w Gdańsku, a w kościele Mariackim znajduje się tylko jego kopia.

Anielskie chóry

Księga Izajasza opisuje z kolei serafinów – byli to aniołowie o trzech parach skrzydeł: jedną parą zakrywały twarz, drugą – stopy, a trzecia para służyła im do latania. Anioł nie pozwala Abrahamowi zabić jego syna Izaaka jako ofiarę. Najbardziej znane sceny z Nowego Testamentu z udziałem aniołów to Zwiastowanie (archanioł Gabriel) oraz Zmartwychwstanie (w zależności od wersji Ewangelistów – jeden lub dwaj aniołowie, którzy znaleźli się w pobliżu pustego grobu).

Przyjmujemy za Biblią istnienie dziewięciu chórów anielskich zgrupowanych w trzech hierarchiach. Najbliżej Boga są zatem (najwyżej w hierarchii): serafini – górujący miłością nad innymi chórami, cherubini oraz trony. Dalej w hierarchii są kolejno: panowania, moce i władze, a w najniższej, trzeciej hierarchii – zwierzchności, archaniołowie i zwykli aniołowie.

Reklama

Podobno gdy bł. Henryk Suzo, średniowieczny niemiecki dominikanin, odprawiał Mszę św., wówczas aniołowie w widzialnej postaci zgromadzili się wokół ołtarza, a niektórzy podeszli do niego bliżej w porywie miłości. Suzo tłumaczył wiernym, że podczas sprawowania Eucharystii każdy modli się pośród tysięcy aniołów. Ten mistyk i asceta, który sypiał na zimnej podłodze i nosił włosiennicę, gdy śpiewał w czasie Mszy św. słowa: „W górę serca”, doznał niezwykłej wizji. Później napiał: „Widziałem dokoła mnie wszystkie stworzenia, którymi wypełnione jest niebo i ziemia. Ujrzałem wszystko: od najdrobniejszych pyłków unoszących się w powietrzu, kropel rosy i płatków śniegu, od atomów, z których składa się cała materia, aż do olbrzymich ciał niebieskich. Wszystkie te nierozumne byty zwracały się do serca człowieka, a serca ludzkie łączyły się z niezliczonymi mieszkańcami niebios: cherubinami, serafinami, te zaś – z Sercem Najświętszej Marii Panny i Sercem Jezusa. Kiedy po słowach «Wznosimy je do Pana» zaśpiewałem «dzięki składajmy Panu Bogu naszemu», zdawało mi się, że niczym mistrz wielkiej orkiestry wszech stworzenia wybijam takt wspólnego śpiewu, którym rozbrzmiały niebo i ziemia”.

Nasz ochroniarz

Prawdę o Aniołach Stróżach, których wspomnienie przypada 2 października, wyraża chyba najdobitniej św. Mateusz Ewangelista, kiedy przytacza słowa Jezusa: „Baczcie, żebyście nie gardzili żadnym z tych małych; albowiem powiadam wam: Aniołowie ich w niebie wpatrują się zawsze w oblicze Ojca mojego, który jest w niebie” (Mt 18, 10). Pamiętamy też z Księgi Wyjścia, jak Bóg mówi do Mojżesza: „Mój anioł pójdzie przed tobą” (32, 34). Święty Bazyli Wielki twierdził: „Każdy wierny ma u swego boku anioła jako opiekuna i stróża, by prowadził go do życia”. Honoriusz z Autun, średniowieczny teolog z XII wieku, wskazywał, że każda dusza ma swojego Anioła Stróża. Wszyscy chyba pamiętamy, jak nasze mamy uczyły nas w dzieciństwie pięknej modlitwy do Anioła Stróża. Te niezwykłe byty czuwają nad nami w dzień i w nocy, nawet gdy w ferworze codziennych zajęć o tym zapominamy. Kult Aniołów Stróżów rozwinął się silniej w XVI stuleciu.

Reklama

W pismach kościelnych o aniołach wspominają już Justyn Męczennik w Apologii (II wiek) oraz Atenagoras. Święty Ambroży zaleca modlitwę do aniołów. Od V stulecia pojawia się coraz więcej kościołów dedykowanych aniołom. W starożytnych modlitwach litanijnych wymieniano wezwania do archaniołów Michała i Gabriela zaraz po Trójcy Świętej. Sprawą aniołów „zajmował” się też wielki sobór średniowieczny na Lateranie – w 1215 r. Orzeczono wówczas, że Bóg stworzył anioły przed stworzeniem człowieka, wspomniano także o upadłym aniele, czyli szatanie, który sam, z własnej woli, odwrócił się od Boga. Doktor Anielski – średniowieczny dominikanin Tomasz z Akwinu wskazywał, że anioły to istoty niematerialne występujące w ilości niepoliczalnej i różniące się między sobą.

Przedstawienia aniołów w sztuce

Na przestrzeni wieków aniołowie pojawiają się jako wdzięczny temat w sztuce. Najwcześniejsze wyobrażenie anioła w scenie Zwiastowania znamy z II wieku – w katakumbach św. Pryscylli w Rzymie. Od czasów cesarza Konstantyna (IV wiek) pojawia się nowy typ anioła – ze skrzydłami.

Początkowo przedstawiano anioły jako młodzieńców bez skrzydeł, co zmieniało się w IV stuleciu. Z czasem doszedł też znaczący atrybut anielski w postaci złotej aureoli. W późnym średniowieczu spotykamy już „grające aniołki”, anioły z narzędziami Męki Pańskiej, dmące w trąby w scenach Sądu Ostatecznego czy też w zbrojach i w pełnym bojowym rynsztunku (św. Michał). Michał Archanioł przedstawiany jest też w scenie Sądu Ostatecznego jako ważący ludzkie dobre i złe uczynki.

2025-09-23 13:58

Oceń: +14 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bliskie zetknięcie z Aniołem

[ TEMATY ]

Anioł Stróż

anioły

aniołowie

Karol Porwich/Niedziela

Czy doświadczyłem kiedyś sytuacji graniczącej ze śmiercią? Czy rozumiem, że Bóg chciał, abym dalej żył? Jaką wartość w oczach Boga ma moje życie? Czy ma ono wartość w moich oczach? Czy dziękuję za nie Bogu? S. Maria Druch zadaje nam te pytania, a odpowiedź na nie ma nas zbliżyć do Boga i Jego aniołów.

Fragment do medytacji
CZYTAJ DALEJ

„Okno pokoju i przebaczenia polsko-niemieckiego” dla Papieża

2025-12-10 19:35

Vatican Media

Ambasadorowie Polski i Niemiec przy Stolicy Apostolskiej – Adam Kwiatkowski i Bruno Kahl – wręczyli w środę Leonowi XIV fragment witraża – „polsko-niemieckiego okna pokoju i przebaczenia”. To dzieło niemieckiego artysty Yvelle’a Gabriela zostało wcześniej zaprezentowane podczas konferencji zorganizowanej na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie z okazji 60. rocznicy listu biskupów polskich do niemieckich.

Konferencja o historycznym liście, który zawierał słowa „przebaczamy i prosimy o przebaczenie” i stanowił fundament polsko-niemieckiego pojednania po krzywdach wyrządzonych w czasie II wojnie światowej, odbyła się w czasie, kiedy w wielu miejscach na ziemi skonfliktowane narody potrzebują przebaczenia i pojednania.
CZYTAJ DALEJ

Prezydium Konferencji Episkopatu Polski na Mszy św. przy grobie św. Jana Pawła II

Możemy się rozpoznać jako synowie Boży, kiedy przyjmujemy Słowo, przyjmujemy Ducha i przyjmujemy drugiego człowieka. Każdy kto w ten sposób rodzi się z Boga, jest większy niż Jan Chrzciciel i każdy kto narodził się tylko z niewiasty - wskazał administrator apostolski w Łodzi kard. Grzegorz Ryś, który przewodniczył dziś Mszy św. przy grobie św. Jana Pawła II w Bazylice Watykańskiej. Wraz z nim koncelebrowali ją między innymi członkowie prezydium KEP.

Mszę św. koncelebrował jałmużnik papieski kard. Konrad Krajewski. Obecni byli również członkowie Prezydium Konferencji Episkopatu Polski: przewodniczący KEP i metropolita gdański abp Tadeusz Wojda, metropolita wrocławski abp Józef Kupny, pomocniczy biskup łódzki Marek Marczak. Przybyli oni do Rzymu na spotkanie z Papieżem Leonem XIV oraz przedstawicielami poszczególnych instytucji Kurii Rzymskiej. W koncelebrze był też biskup świdnicki Marek Mendyk.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję