Rozpoczynamy działania związane z Instytutem Badań nad Rodziną. Instytut jest dziś konieczny. Bez rzetelnych badań nie jest się w stanie skutecznie realizować jakichkolwiek działań z zakresu pomagania rodzinie zarówno w duszpasterstwie, jak i w polityce, samorządzie i w całej przestrzeni życia społecznego” – napisał do redakcji dr hab. Mieczysław Guzewicz, członek zarządu Fundacji Instytut Badań nad Rodziną. Misją Instytutu jest pomoc rodzinie przez wzmacnianie trwałych relacji w małżeństwie i rodzinie oraz uczenie odpowiedzialnego rodzicielstwa i wspierania dobrobytu dzieci dzięki rzetelnym badaniom naukowym oraz edukacji publicznej. Instytut ma badać kluczowe zagadnienia demograficzne i społeczne oraz stanowić źródło rzetelnej wiedzy o rodzinie, małżeństwie i rodzicielstwie. Ma to pozwolić ludziom lepiej rozumieć wyzwania, z jakimi się mierzą, i dokonywać bardziej świadomych wyborów, a decydentom może umożliwić otrzymywanie analiz, które pomogą im w projektowaniu skutecznych rozwiązań społecznych. Misją Instytutu jest więc poprawa jakości życia polskich rodzin przez dostarczanie wiedzy i rozwiązań, które pomogą im ten cel osiągnąć.Instytut tworzą, obok wspomnianego dr. hab. Guzewicza, dr hab. Jarosław Przeperski z UMK w Toruniu – ojciec sześciorga dzieci, jeden z najlepszych na świecie badaczy zagadnień związanych z rodziną, współpracujący z najważniejszymi światowymi ośrodkami badawczymi, oraz Rafał Lange – ojciec pięciorga dzieci, doktor socjologii o wielkim doświadczeniu badawczym.Na stronie: www.familyinstitute.eu jest do pobrania e-book z niezwykle ważnymi treściami. Jest tam też wiele artykułów o charakterze poradnikowym. Warto skorzystać. /a.k.
Blisko milion dzieci jest niedożywionych. Jakie państwo może się „pochwalić” takimi statystykami? Jest nim członek Unii Europejskiej, największy kraj w Europie Środkowo-Wschodniej - Polska
Do tej pory byliśmy przyzwyczajeni do doniesień o głodzie panującym w krajach Trzeciego Świata. Oczywiście, w Polsce zdarzały się przypadki głodnych dzieci, będące konsekwencją zaniedbań rodzicielskich albo patologii panującej w rodzinach. Nigdy jednak ten problem nie dotyczył takiej skali przypadków. Burza się rozpętała, gdy Polska Fundacja Pomocy Dzieciom „Maciuś” opublikowała raport opracowany przez Dom Badawczy Maison. Według raportu, 800 tys. dzieci w Polsce głoduje. Najbardziej poszkodowane są dzieci w wieku 6-12 lat. Zajmujemy trzecie miejsce od końca w Europie. Gorzej jest jedynie w Bułgarii i Rumunii.
Pomnik Dziecka Utraconego na Cmentarzu Osobowickim we Wrocławiu
15 października przypada Dzień Dziecka Utraconego. W całym kraju w okolicy tego dnia odbywają się pochówki dzieci utraconych, modlitwy przy ich grobach oraz spotkania rodzin, które doświadczają żałoby. Dzień ten skłania też do refleksji nad tym, jak prawnie i psychologicznie wspierać rodziców.
Dzień Dziecka Utraconego obchodzony jest w wielu krajach i w Polsce 15 października. Data nie jest przypadkowa: gdyby ciąża rozpoczęła się 1 stycznia, jej rozwiązanie przypadłoby mniej więcej właśnie około połowy października. Po raz pierwszy dzień ten został ustanowiony w Stanach Zjednoczonych w 1988 r. Pomysłodawczynią upamiętniania dzieci utraconych przed narodzinami była Robyn Bear, która sama kilkakrotnie poroniła, a jedno z jej dzieci zmarło właśnie 15 października. W Polsce Dzień Dziecka Utraconego obchodzony jest od 2006 r.
Episkopat Polski przyjął nową „Podstawę programową nauczania religii rzymskokatolickiej w Polsce”. Będzie ona wprowadzana w życie wraz z nowymi programami i podręcznikami od 1 września 2027 r. - To troska o dotarcie do dzieci i młodzieży, uwzględniająca jak najlepszą adaptację treści do potrzeb ludzi młodych. Zmienia się ich mentalność i musimy odpowiadać na te wyzwania - powiedział KAI bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP.
Na pytanie KAI, dlaczego potrzebne było przyjęcie nowej podstawy programowej nauczania religii, bp Wojciech Osial wskazał na „nowe okoliczności, które pojawiły się w Kościele”. - Wśród nich są działania Kościoła, żeby jak najlepiej dotrzeć do dzieci i młodzieży w trosce o ich wychowanie religijne. To wszystko wiąże się z nową koncepcją katechezy, a mianowicie, że lekcja religii w szkole pełni funkcje ewangelizacyjne, funkcje pobudzania i poznawania wiary - powiedział przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.