Reklama

Felietony

Nauczycielskie skrzydła

Wychowanie to nie jakiś autorski projekt nauczyciela, ale jego umiejętność wydobywania z ucznia tego, czym obdarował go Stwórca.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tu i ówdzie próbujemy robić korektę hasła Roku Jubileuszowego. Nie wystarczy bowiem powiedzieć, że jesteśmy pielgrzymami nadziei, ponieważ dokładnie mówiąc, jesteśmy pielgrzymami ku nadziei. Bo nadzieja nie jest czymś automatycznym, całkowicie niezależnym od naszych działań i postaw. Święci często porównywali nadzieję do lotu ptaka. Bóg dał ptakom skrzydła, ale żeby wzlecieć w górę, każdy ptak musi nimi poruszać. Pan Bóg daje nam nadzieję i jest ona Boską cnotą, ale musimy tę cnotę przyjąć, pielęgnować i praktykować.

Reklama

Ze względu na rozpoczęty już rok szkolny chciałbym kilka słów poświęcić nadziei w życiu nauczycieli i wychowawców. Nie mamy chyba wątpliwości, że nadzieją świata na przyszłość są ludzie młodzi. Przyszłość zależy nie tylko od techniki, organizacji życia, poziomu dobrobytu, ale przede wszystkim od tych, którzy dziś są uczniami naszych szkół. To oni za kilka lat będą kreować rzeczywistość. Skoro tak, to współtwórcami tej nadziei są nauczyciele i wychowawcy. Chciałbym powiedzieć każdemu nauczycielowi, że jest naszą nadzieją na przyszłość. Beznadziejni nauczyciele nie mogą dać nadziei ani samym wychowankom, ani ich rodzicom, ani całemu społeczeństwu. Wszyscy pamiętamy z dzieciństwa nauczycieli, którzy zarażali nas swoją pasją, którzy dawali nam świadectwo dojrzałego i radosnego życia, uczyli, jak sobie radzić z problemami, jak wychodzić z kryzysów. Po prostu byli naszymi autorytetami ze względu nie tylko na przekazywaną wiedzę, ale też na promieniowanie nadzieją. Zdumiewali nas tym, że wierzyli w to, co mówią, co robią, do czego nas wychowują. Dziś z pewnością też nie brakuje takich wychowawców. To byłby największy kryzys edukacji, gdyby nauczyciele stracili nadzieję. Wychowawcy, którzy nie mają nadziei, wychowują bowiem ludzi bez nadziei. Metafora lotu ptaka odnosi się więc bardzo mocno do nauczycielskiego powołania. Jak nikt inny powinni oni dbać o skrzydła nadziei, a jeszcze bardziej powinni nimi tak poruszać, aby z odwagą szybować ponad to, co chwilowe, zmienne, przyziemne i dołujące.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nauczyciele pracujący w szkole, która była, jest i pewnie będzie poligonem dla wciąż nowych reform, zmieniających się prądów pedagogicznych i nowych ideologii, potrzebuje jakiegoś „nadspojrzenia”, odwagi samodzielnego myślenia, a przede wszystkim oparcia swojej pracy na niezmiennych wartościach. Służąc młodym, których mentalność zmienia się w tempie dotychczas niespotykanym, nauczyciel potrzebuje adekwatnej antropologii, wiary w ludzkie życie i godność każdego człowieka oraz w to, że Bóg „schował” w każdym z uczniów skarb jego potencjałów, talentów, możliwości. Polskie słowo „wychowanie” najlepiej bowiem siebie definiuje. Wychowanie to nie jakiś autorski projekt nauczyciela, ale jego umiejętność wydobywania z ucznia tego, czym obdarował go Stwórca. Dużo mówimy o wychowaniu religijnym uczniów, słusznie walczymy o ich prawa, by mogli uczyć się religii w szkole. Również słusznie próbujemy obudzić w rodzicach ich podmiotową rolę w decydowaniu o kierunkach wychowania i kształcenia ich dzieci w szkołach. Nie możemy jednak zapomnieć o nauczycielach, o ich powołaniu i formacji. Bo skąd nauczyciel ma czerpać nadzieję – tak silną, aby jej wystarczyło nie tylko dla niego samego, ale i dla każdego wychowanka, przed którym staje?

Szkoła potrzebuje nauczycieli wierzących, nie tylko ze względu na ich własne zbawienie i świętość, ale również ze względu na potrzeby uczniów. Prawdziwie i mądrze wierzący nauczyciel jest wielką gwarancją właściwej formacji uczniów i budowania w nich nadziei. Mamy szczęście w Polsce do wielu nauczycieli, którzy nie wstydzą się Pana Boga i swojej wiary. Warto ich zachęcić do dalszego pogłębiania i rozwoju wiary. To również bardzo ważne zadanie dla Kościoła. Będzie wielkim zaniedbaniem w naszych diecezjach i parafiach, jeśli zabraknie nam propozycji i przestrzeni dla duszpasterstwa nauczycieli i wychowawców. Niech początek nowego roku szkolnego będzie również początkiem całorocznej formacji duchowej dla nauczycieli, kontynuowaniem tej formacji tam, gdzie ona już się dokonuje, a zapoczątkowaniem tam, gdzie jej jeszcze nie ma. Tylko Pan Bóg może dać nam skrzydła nadziei i taką zdolność poruszania nimi, aby umieć szybować ku niebu i pomagać innym odbić się od ziemi. Jakże bardzo takich skrzydeł potrzebują nauczyciele i wychowawcy!

2025-09-02 08:23

Oceń: +10 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania abp. Andrzeja Przybylskiego: XXV niedziela zwykła

[ TEMATY ]

abp Andrzej Przybylski

Maciej Orman/Niedziela

Abp Andrzej Przybylski - arcybiskup nominat metropolita katowicki

Abp Andrzej Przybylski - arcybiskup nominat metropolita katowicki

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa abp Andrzej Przybylski.

Słuchajcie tego wy, którzy gnębicie ubogiego, a bezrolnego pozostawiacie bez pracy, którzy mówicie: «Kiedyż minie nów księżyca, byśmy mogli sprzedawać zboże, i kiedy szabat, byśmy mogli otworzyć spichlerz? A będziemy zmniejszać efę, powiększać sykl i wagę podstępnie fałszować. Będziemy kupować biednego za srebro, a ubogiego za parę sandałów, i plewy pszeniczne będziemy sprzedawać». Poprzysiągł Pan na dumę Jakuba: «Nie zapomnę nigdy wszystkich ich uczynków».
CZYTAJ DALEJ

"Bez wiary życie jest koszmarem"

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Mt 11, 11-15.

Czwartek, 11 grudnia. Dzień Powszedni albo wspomnienie św. Damazego I, papieża.
CZYTAJ DALEJ

Prof. Roszkowski oczyszczony z zarzutów dot. podręcznika do HiT

2025-12-11 15:41

[ TEMATY ]

prof. Wojciech Roszkowski

Karol Porwich/Niedziela

Prof. Wojciech Roszkowski

Prof. Wojciech Roszkowski

Pozytywny dla prof. Wojciecha Roszkowskiego wyrok sądowy w sprawie dotyczącej podręcznika „Historia i Teraźniejszość”. Sprawę wytoczyli mu rodzice dziecka poczętego dzięki metodzie in vitro.

Rodzice dziecka urodzonego dzięki metodzie in vitro wnieśli pozew przeciwko prof. Wojciechowi Roszkowskiemu z powodu fragmentu podręcznika „Historia i teraźniejszość”. Uważali, że zawarte w nim treści piętnowały dzieci poczęte tą metodą. W związku z tym skierowali sprawę przeciwko autorowi i wydawnictwu, zarzucając naruszenie ich dóbr osobistych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję