Reklama

Niedziela w Warszawie

500-lecie krzyża baryczków w warszawie (iii)

Obiekt kultu, ale i dzieło sztuki

Krucyfiks warszawski jest wybitnym dziełem sztuki z pogranicza dwóch wielkich epok. Rzeźbą o nieprzeciętnych walorach artystycznych.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W nawie północnej katedry warszawskiej – w wydzielonej kaplicy – można podziwiać wyjątkową rzeźbę – figurę Chrystusa Ukrzyżowanego, określanego jako Krucyfiks Baryczkowski, obiekt szczególnego kultu, ale też wysokiej klasy dzieło sztuki. Jest to jeden z nielicznych, zachowanych po wojnie późnośredniowiecznych zabytków stolicy, w dodatku obiekt, który wpisuje się w dzieje Warszawy nieprzerwanie od pięciu wieków.

Figura Chrystusa trafiła do głównego kościoła Warszawy, wówczas jeszcze kolegiaty, w 1525 r. przywieziona przez kupca i rajcę miejskiego Jerzego Baryczkę, który jeździł w interesach do Wrocławia i Norymbergi. I to właśnie te dwa ośrodki artystyczne są brane pod uwagę przy określaniu miejsca powstania dzieła. Trwające aktualnie badania dadzą zapewne wkrótce jednoznaczną odpowiedź, wiadomo jednak z pewnością, że Krucyfiks powstał w jednym z niemieckich warsztatów snycerskich i że nastąpiło to w początkach XVI w.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Figura została wyrzeźbiona z drewna lipowego, które obciągnięto płótnem i polichromowano. Przedstawia Chrystusa rozpiętego na krzyżu, z wysoką koroną cierniową na głowie i perizonium na biodrach. Artysta uchwycił moment tuż po zgonie: głowa Chrystusa jest opuszczona, policzki zapadnięte, usta lekko uchylone. Spod półprzymkniętych powiek zasłaniających wydatne gałki oczne widać źrenice. Wymodelowany plastycznie tors zwisa bezwładnie. Artysta ukazał ślady przebytej męki – strużki krwi spływające wzdłuż kończyn, otwartą ranę w boku, zastygłe, napięte żyły. Figura emanuje spokojem podkreślonym jeszcze przez perizonium szczelnie przylegające do bioder.

Wizerunek Chrystusa Ukrzyżowanego jest jednym z najczęściej występujących przedstawień sakralnych: od monumentalnych rzeźb w kościołach do maleńkich krzyżyków na łańcuszkach czy różańcach. Zwykle patrząc na obiekt kultu, pomijamy różnice formalne. Tymczasem są one znaczne. Zaledwie kilka lat przed powstaniem „naszego” krucyfiksu Wit Stwosz wykonał monumentalną figurę Chrystusa na Krzyżu do kościoła Mariackiego w Krakowie. Ukazał moment agonii, ale jakże ta rzeźba wygląda inaczej: ekspresyjnie modelowane ciało, silnie skurczone palce, rozwiane perizonium. Dzieło Stwosza cechuje plastyczność i typowy dla późnego gotyku ruch: kompozycja jest dynamiczna. Chrystus Baryczkowski, też jest gotycki, zapowiada jednak już nowy styl. Przemawia za tym znakomity modelunek i proporcje świadczące o doskonałej znajomości budowy ludzkiego ciała, ponadto uspokojenie formy i swoista idealizacja przy jednoczesnym zachowaniu naturalnego wyglądu. Naturalistyczny sposób ujęcia podkreśla polichromia oddająca karnację ciała. Ciekawym elementem rzeźby warszawskiej są prawdziwe włosy. Uzupełnianie rzeźb naturalnymi dodatkami było w późnym średniowieczu praktyką dość częstą i to nie tylko w odniesieniu do figur Chrystusa. Dodawano stroje lub jego fragmenty (perizonium), peruki, korony cierniowe. Bywały nawet rzeźby z ruchomymi kończynami, umożliwiające np. zawieszanie na krzyżu, a potem składanie do grobu. Tego rodzaju zabiegi miały na celu wzmocnienie siły oddziaływania na wiernych.

Krucyfiks warszawski jest wybitnym dziełem sztuki z pogranicza dwóch wielkich epok stylowych, rzeźbą o nieprzeciętnych walorach artystycznych. Będąc jednocześnie obiektem wyjątkowego kultu, łączy w sobie wartości estetyczne i duchowe, wyzwalając głębokie przeżycia religijne.

Autorka jest kustoszem Muzeum

Archidiecezji Warszawskiej

2025-07-08 11:04

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Umieć zobaczyć człowieka

Niedziela warszawska 14/2025, str. I

[ TEMATY ]

Archidiecezja Warszawska

Archiwum XMSz.

Ks. dr Marcin Szczerbiński

Ks. dr Marcin Szczerbiński

O tym, jak wygląda posługa jałmużnika arcybiskupa, jakie ma zadania i w jaki sposób pomagać potrzebującym, z ks. dr. Marcinem Szczerbińskim rozmawia Łukasz Krzysztofka.

Łukasz Krzysztofka: Metropolita warszawski mianował Księdza swoim jałmużnikiem. Kim jest jałmużnik arcybiskupa?
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV, Jan Paweł II, Franciszek: Wołanie papieży o pokój

2025-09-24 18:12

[ TEMATY ]

papież

pokój

Vatican Media

Papież Leon XIV, na zakończenie audiencji generalnej, ogłosił, że 11 października odbędzie się różańcowa modlitwa na Placu św. Piotra w intencji pokoju na świecie. Papież kontynuuje tradycję zapoczątkowaną przez swoich poprzedników, którzy w trudnych momentach historii ludzkości wzywali do gorliwego odmawiania różańca, powierzając Maryi cierpienia świata, wołając – jak Jan Paweł II – “Nigdy więcej wojny!”

Podziel się cytatem Zamknij X Leon XIV: Pod macierzyński płaszcz Maryi Wezwał także wszystkich posługujących w Watykanie, aby codziennie w nadchodzącym miesiącu gromadzili się na Różańcu w Bazylice św. piotra, a 11 października o godz. 19:00 na Placu św. Piotra odbędzie się wspólne błaganie o pokój z udziałem licznych wiernych.
CZYTAJ DALEJ

Od 9 października we Wrocławiu wejdzie w życie zakaz nocnej sprzedaży alkoholu w sklepach

2025-09-24 18:47

Adobe Stock

Najpierw Stare Miasto (2018), potem osiem kolejnych osiedli (2024), a teraz – całe miasto. Od 9 października we Wrocławiu zacznie obowiązywać zakaz nocnej sprzedaży alkoholu. Radni miejscy przegłosowali uchwałę podczas wrześniowej sesji, odpowiadając na postulaty rad osiedli i mieszkańców, którzy od dawna zgłaszali problemy z nocnymi zakłóceniami porządku.

Zakaz obejmuje sprzedaż alkoholu w sklepach od godziny 22:00 do 6:00 rano. To rozwiązanie bezpośrednio wpisuje się w oczekiwania społeczności lokalnych, które wskazywały na hałas i niebezpieczne sytuacje w rejonie sklepów monopolowych. Głosowanie nad uchwalą poprzedziły konsultacje społeczne, a projekt opiniowali osiedlowi radni. Większość Rad Osiedli poparła projekt.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję