Reklama

Głos z Torunia

Fundamenty przyszłości

O wychowaniu z wartościami, edukacji katolickiej i szkole jako miejscu wsparcia z Joanną Górską-Szymczak i ks. Łukaszem Skarżyńskim rozmawia Agata Pawluk.

2025-06-17 15:07

Niedziela toruńska 25/2025, str. IV

[ TEMATY ]

Toruń

Sławomir Jędrzejewski

Dzieci mogą przebywać z rówieśnikami o tych samych wartościach

Dzieci mogą przebywać z rówieśnikami o tych samych wartościach

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Agata Pawluk: Czym kierują się Państwo w wychowaniu uczniów?

Ks. kan. dr Łukasz Skarżyński: Chcemy, aby uczniowie sami poszukiwali wartości, aby uczyli się otwartości na drugiego człowieka, a także rozwijali w sobie właściwie rozumiany patriotyzm. Współczesna szkoła przeżywa poważny kryzys wychowawczy. W centrum stawia się przede wszystkim edukację, natomiast kwestie wychowania są zaniedbywane pod względem wartości religijnych i antropologicznych.

Dr Joanna Górska-Szymczak: Chcemy wychowywać dzieci w wartościach i do wartości w klasycznym rozumieniu. Prowadzimy je ku dobru, prawdzie i pięknu. Zależy nam na tym, aby te wartości przenikały codzienność naszych uczniów przez działania wychowawcze, edukacyjne i opiekuńcze.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Skąd pomysł na połączenie edukacji katolickiej z programem międzynarodowym Cambridge?

J.G.: Odwołujemy się do tradycji edukacyjnej, która reprezentuje najwyższą jakość kształcenia. Łączenie wysokich standardów nauczania z wartościami katolickimi uważamy za naturalną kontynuację tego, z czego od zawsze słynęły szkoły katolickie. Chrześcijanin powinien być człowiekiem światła posiadającym wiedzę, potrafiącym rozmawiać na argumenty, bronić swojej wiary w dzisiejszym świecie.

Jak wygląda oferta edukacyjna?

Reklama

Ł.S.: W Liceum Jagiellońskim prowadzimy po dwa oddziały w każdym roczniku, w których realizujemy kilka profili nauczania. Klasy liczą ok. 20 uczniów, a dzięki podziałowi na grupy rozszerzenia odbywają się w kameralnym gronie. Pozwala to na stworzenie relacji mistrz-uczeń. Zatrudniamy wykwalifikowaną kadrę nauczycielską, która oprócz wysokich kompetencji zawodowych reprezentuje również wartości katolickie.

J.G.: Uruchamiamy właśnie klasę dwujęzyczną. Będzie realizowała program podwójnego dyplomu, czyli równolegle z polską podstawą programową uczniowie będą mogli poznawać wybrane przedmioty w formule on-line według programu liceum amerykańskiego. Dzięki temu otrzymają drugi dokument równoważny polskiej maturze, co zwiększy ich szanse przy aplikowaniu na uczelnie wyższe. Już od najmłodszych klas uczniowie mają rozszerzoną liczbę godzin języka angielskiego.

Cambridge Academy stosuje ocenianie kształtujące. Jakie są zalety tego podejścia?

J.S.: Polega ono na tym, że zarówno nauczyciel, jak i uczeń na bieżąco pozyskują informacje o tym, jak przebiega proces uczenia się. Jesteśmy szczególnie wyczuleni na to, by badać, czy uczeń przyswaja wiedzę. Od początku jest on świadomy celu, ponieważ otrzymuje od nauczyciela jasne informacje o tym, co powinien umieć. Uczymy dzieci i młodzież stopniowo brać odpowiedzialność za proces uczenia się. Ocenianie kształtujące pozwala nauczycielowi nie tylko obserwować postępy uczniów, ale także elastycznie dostosowywać metody pracy do ich potrzeb.

Ł.S.: Podejście to jest ogromną wartością dla rodziców. Jeśli pojawiają się jakiekolwiek trudności w nauce, szybko je identyfikujemy, a co ważniejsze, podajemy rozwiązanie.

Jakie zajęcia dodatkowe oferują szkoły?

Reklama

Ł.S.: Szkoła Liderów to projekt, który powstał kilka lat temu. To wyjątkowa przestrzeń, w której uczniowie mogą podejmować różnorodne inicjatywy, mając realny wpływ na życie szkoły. Funkcjonuje wiele kół zainteresowań, które pozwalają młodzieży rozwijać swoje pasje. Szczególnym zainteresowaniem cieszy się anglojęzyczne koło teatralne. Uczestniczymy w wydarzeniach patriotycznych, religijnych i kulturalnych.

Uczniowie mają możliwość skorzystania z nauki języka chińskiego.

J.S.: Oferujemy naszym uczniom bezpłatną naukę języka chińskiego, prowadzoną przez lektorki z Chin. Choć język jest trudny, mamy w szkole uczniów zafascynowanych zarówno jego brzmieniem, jak i kulturą. Nasi uczniowie zostali wytypowani do udziału w ogólnoświatowym konkursie języka chińskiego, a uczniowie z Liceum Jagiellońskiego zwyciężyli w kwalifikacjach ogólnopolskich, podczas których zdobyli nagrodę w postaci udziału w finale konkursu w Chinach. Osoby które osiągają zaawansowany poziom językowy, mogą wziąć udział w trzytygodniowym obozie w Chinach. Kontakt z lektorkami to także szansa ewangelizacyjna – być może jesteśmy jedyną Ewangelią, jaką przeczytają w swoim życiu.

Jakie wsparcie oferuje szkoła decydującym się na edukację domową?

J.S.: Mamy największą liczbę uczniów w edukacji domowej w województwie. Mogą korzystać z konsultacji, z zajęć dodatkowych. Staramy się, aby egzaminy przebiegały w przyjaznej formie.

Jak wygląda formacja duchowa w Liceum Jagiellońskim i Cambridge Academy?

Reklama

Ł.S.: Dla mnie jako księdza istotą obecności w szkole jest nie tylko katechizacja, ale również budowanie duszpasterstwa. Co tydzień sprawowana jest Msza św., która stanowi podsumowanie tygodnia nauki. Mamy ministrantów i lektorów. Organizujemy rekolekcje wielkopostne oraz dzień skupienia. Maturzyści mają możliwość udziału w diecezjalnej pielgrzymce na Jasną Górę. Organizujemy piesze pielgrzymki, najczęściej do świętych związanych z naszą diecezją, m.in. do bł. Stefana Frelichowskiego czy bł. Juty. Przed każdą Mszą św. istnieje możliwość skorzystania z sakramentu pokuty. Młodzież wie, kiedy jesteśmy dostępni w szkole, że mogą przyjść i porozmawiać. Współpracujemy z pedagogiem i psychologiem, aby wspólnie wspierać młodych przeżywających trudności. Zależy nam, aby wychować młodego człowieka w duchu chrześcijańskim, by kończąc szkołę, czuł, że nie był to czas przymusu, lecz przestrzeń wolnych wyborów i ważnych decyzji. Z radością przyjąłem inicjatywę tegorocznych absolwentów, którzy zgłosili się do mojej parafii z chęcią założenia wspólnoty młodzieżowej.

J.S.: Owocem tej działalności jest oddolna inicjatywa: grupa uczniów zawiązała krąg modlitewny w intencji swoich rówieśników, którzy przeżywają trudności. Na przestrzeni 11 lat w naszej wspólnocie zrodziły się także dwa powołania kapłańskie.

Dlaczego warto zapisać dziecko do Państwa placówek?

J.S.: Jeśli rodzice wychowują swoje dziecko w wartościach, o których otwarcie mówimy i zależy im, by spędzało ono czas w środowisku, które będzie spójne z tym, co wynosi z domu, to jesteśmy takim miejscem. Chcemy wspierać rodziców w ich wychowawczej misji.

Ł.S.: Jeśli rodzicom zależy, by ich dziecko otrzymało solidne wykształcenie, rozwijało swoje pasje i podejmowało świadome decyzje, to nasze szkoły są miejscem, które warto rozważyć.

Więcej informacji o szkołach znajduje się na stronach internetowych: cambridgeacademy.edu.pl i lj.edu.pl

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Studenci z Torunia pielgrzymują do Rzymu

[ TEMATY ]

Watykan

Toruń

rok jubileuszowy

Vatican News

Studenci z Torunia pielgrzymują do Rzymu

Studenci z Torunia pielgrzymują do Rzymu

Być pielgrzymem nadziei to świadczyć swoim życiem o nadziei, którą jako chrześcijanie mamy. Pokazywać innym, mimo że świat zmierza w kierunku beznadziei, że jest coś pewnego, niezawodnego - mówią studenci Akademii Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu. W ostatnich dniach odwiedzają stolicę Włoch w ramach pielgrzymki w Roku Jubileuszowym.

U początków chrześcijaństwa
CZYTAJ DALEJ

Zmarł prof. Wojciech Kurpik, wieloletni konserwator i opiekun Wizerunku Matki Bożej na Jasnej Górze

2025-07-17 15:37

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Matka Boża Częstochowska

zmarły

konserwator zabytków

BPJG

prof. Wojciech Kurpik

prof. Wojciech Kurpik

- Obraz Maryi Jasnogórskiej stał się bardzo ważną częścią mojego życia, mojej osobowości - mówił w jednym z wywiadów. W wieku 94 lat, 15.07.2025 r., zmarł w Warszawie prof. Wojciech Kurpik, wieloletni konserwator i opiekun Wizerunku Matki Bożej na Jasnej Górze, konfrater Zakonu Paulinów. Pogrzeb odbędzie się w piątek, 25.07. o godz. 13.30 w paulińskim kościele pw. Świętego Ducha w Warszawie.

Prof. Wojciech Kurpik był konserwatorem sztuki, profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (w latach 1996-1999 był jej rektorem). Był wybitnym specjalistą w zakresie konserwacji malarstwa tablicowego i drewnianej rzeźby polichromowanej. W latach 1980-2001 jako profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, kierował Pracownią Konserwacji i Restauracji Malarstwa Tablicowego i Drewnianej Rzeźby Polichromowanej na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP. Od roku 1979 był członkiem Komisji ds. stałej opieki nad Cudownym Obrazem Matki Bożej Częstochowskiej na Jasnej Górze. Na podstawie wyników swoich wieloletnich badań w 2008r. opublikował książkę „Częstochowska Hodegetria. Drugie wydanie, uwzgledniające wyniki najnowszych badań, zawierające bogatą dokumentację fotograficzną, ukazało się w 2020r. nakładem wydawnictwa Paulinianum. W dowód uznania wieloletnich zasług, paulini 4 kwietnia 2004 r. przyjęli Wojciecha Kurpika do grona konfratrów, czyli przyjaciół i dobrodziejów Zakonu Paulinów.
CZYTAJ DALEJ

Cieszę się, że ta książka ujrzała światło dzienne! Czy obecny redaktor naczelny „Niedzieli” też zdecyduje się na wywiad-rzekę?

Gdy zagłębiłam się w treść wydanego właśnie wywiadu-rzeki z księdzem Ireneuszem Skubisiem, miałam przed oczami wszystko, co działo się od początku mojej pracy w „Niedzieli”, czyli od roku 1998.

Zapamiętałam ks. infułata właśnie takiego, jaki wyłania się z najnowszej książki Czesława Ryszki: uśmiechniętego, zatroskanego o Kościół i Polskę, z pasją powtarzającego, że media katolickie mają do spełnienia ważną misję ewangelizacyjną. Kochającego „Niedzielę” najmocniej na świecie, doceniającego jej pracowników i dziennikarzy, a także najbardziej znamienitych autorów, którzy na przestrzeni lat gościli na łamach. Ta książka to wspaniała panorama nie tylko dziejów „Niedzieli”, ale także historii Kościoła i historii Polski. Opowieść o czasach, w jakich żyliśmy – m.in. w stanie wojennym, kiedy to ks. Skubiś nawet kilka razy w tygodniu musiał jeździć z Częstochowy do warszawskich urzędów, bo pismo podlegało ingerencjom cenzury, albo w czasach transformacji ustrojowej, gdy po roku 1989 w tygodniku podejmowano kwestie związane z życiem publicznym, m.in. z walką o życie dzieci poczętych. „Lata 90. to niekwestionowany sukces „Niedzieli”. Wybudowano nowy gmach redakcji, ruszyły edycje diecezjalne, powstały studia radiowe i telewizyjne „Niedzieli”, nakład sięgnął 300 tys. egzemplarzy, niektórzy nazywali nawet jej naczelnego „magnatem prasowym” – pisze Czesław Ryszka.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję