Reklama

W wolnej chwili

Prawnik wyjaśnia

Kontroler w naszym mieszkaniu?

Kontrolerzy abonamentu RTV stukają do naszych drzwi. Czy musimy ich wpuszczać? Jak się przekonać, czy dana osoba to prawdziwy kontroler?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Odpowiedź eksperta
Abonament radiowo-telewizyjny to opłata, która jest pobierana od posiadaczy odbiorników radiowych i telewizyjnych w niektórych krajach. Opłata ta ma na celu finansowanie usług publicznego nadawania radiowo-telewizyjnego, takich jak programy telewizyjne i radiowe, produkcja treści, utrzymanie infrastruktury nadawczej.

Za sprawdzanie, czy mieszkańcy płacą abonament RTV, odpowiada Poczta Polska. Kontrole przeprowadzane są na terenie całej Polski przez cały rok. W ich trakcie sprawdzane są liczba urządzeń RTV w domu oraz to, czy wszystkie są zarejestrowane i opłacono za nie abonament.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kontroli dokonują wyłącznie wyspecjalizowani pracownicy Poczty Polskiej, którzy podlegają pod Centrum Obsługi Finansowej Poczty Polskiej. Pracownik Poczty Polskiej powinien się wylegitymować, zanim przejdzie do kontroli odbiorników. Można go również poprosić o potwierdzenie tożsamości dowodem osobistym.

Obowiązek rejestracji urządzeń radiowo-telewizyjnych oraz regularnego opłacania abonamentu RTV wynika z Ustawy z 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych oraz z rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z 17 grudnia 2013 r. w sprawie warunków i trybu rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych.

Reklama

Wyjątkiem są osoby zwolnione z opłat, a zatem: osoby powyżej 75. roku życia, posiadacze I grupy inwalidzkiej, niesłyszący, niewidomi, bezrobotni zarejestrowani w urzędzie pracy, a także osoby z prawem do zasiłku przedemerytalnego, weterani wojenni oraz osoby po 60. roku życia, którym przysługuje emerytura, ale jej wysokość nie przekracza 50% przeciętnego wynagrodzenia.

Kontrolerzy abonamentu RTV nie mogą wejść do mieszkania bez zgody domowników, nawet jeśli mają podejrzenia nieuiszczenia opłat. Odmowa wstępu nie wiąże się z żadnymi konsekwencjami dla domowników. Choć komunikaty Poczty Polskiej sugerują, że osoba kontrolowana powinna umożliwić przeprowadzenie kontroli, to jednak praktyka oraz orzecznictwo sądowe, w tym wyrok NSA z 26 września 2018 r., jasno mówią, że nie ma obowiązku wpuszczania kontrolera do wnętrza prywatnego mieszkania.

Kontroler nie jest policjantem ani funkcjonariuszem organów ścigania. Jego rola ogranicza się do sprawdzania formalności związanych z rejestracją urządzenia.

Jeśli kontroler stwierdzi używanie niezarejestrowanego radia lub telewizora, abonentowi grozi kara w wysokości trzydziestokrotności miesięcznej opłaty abonamentowej obowiązującej w dniu, w którym to naruszenie stwierdzono.

2025-06-10 13:53

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozmowa kontrolowana, rozmowa kontro…

Większość Polaków jest przekonana, że śledzą ich własne telefony. Prawda czy fałsz?

Prawda! Z tym że za najpowszechniejszy rodzaj „inwigilacji” smartfonowej odpowiadają nie służby specjalne czy grupy hakerów, lecz… sami użytkownicy. Kiedy na współczesne mobilne telefony czy smarttelewizory spojrzymy od strony ich możliwości, to od razu widać, że bardziej przypominają one komputery niż pierwsze komórki czy klasyczne telewizory. Dawne odbiorniki nie mogły nic nagrywać, nie łączyły się z internetem, nie miały kamer i mikrofonów oraz różnych użytecznych aplikacji. Z kolei pierwsze generacje komórek – te wielkości połowy cegłówki z początku lat 90. XX wieku – służyły tylko do rozmów. Tymczasem dzisiejsze smartfony pozwalają nam zarządzać codziennymi sprawami: opłacać rachunki, robić zdjęcia i zakupy, prowadzić profile w mediach społecznościowych, wytyczać trasy podróży. To przy telefonach spędzamy też coraz więcej czasu wolnego, głównie na surfowaniu w internecie, graniu w gry czy oglądaniu filmów. Za tymi wszystkimi udogodnieniami kryją się jednak także zagrożenia.
CZYTAJ DALEJ

Bp Wołkowicz: odsuwałem od siebie myśl, że zostanę administratorem arch. łódzkiej

2025-12-22 12:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Bp Zbigniew Wołkowicz - Administrator Archidiecezji Łódzkiej

Bp Zbigniew Wołkowicz - Administrator Archidiecezji Łódzkiej

Administrator Archidiecezji Łódzkiej - bp Zbigniew Wołkowicz udzielił wywiadu portalowi Archidiecezji Łódzkiej, w którym odpowiada o tym, czym jest dla niego jest ten wybór, jak postrzega swoją misję w diecezji w czasie sede vacante oraz zachęca do modlitwy o wybór nowego biskupa diecezjalnego dla Kościoła w Łodzi.

Zakończyło się kolegium konsultorów, które wybrało księdza biskupa administratorem archidiecezji łódzkiej na czas sede vacante po odejściu księdza kardynała Grzegorza Rysia do Krakowa. Czym dla księdza biskupa jest ten dzisiejszy wybór?
CZYTAJ DALEJ

Przewodniczący KEP: Rok Jubileuszowy był czasem łaski, w którym uczyliśmy się zakorzeniać w chrześcijańskiej nadziei

Niech jubileuszowe doświadczenie przebaczenia, odnowienia relacji i odkrywania obecności Chrystusa w naszej codzienności umocni naszą odwagę, by w świecie pełnym niepewności być znakiem nadziei dla innych – zaznaczył przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda SAC z okazji kończącego się Roku Jubileuszowego 2025.

Przewodniczący KEP przypomniał, że dobiega końca Rok Jubileuszowy 2025, przeżywany pod hasłem „Pielgrzymi nadziei”. „Był to czas łaski, w którym uczyliśmy się zakorzeniać w chrześcijańskiej nadziei i dzielić się nią z innymi” – podkreślił.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję