Reklama

Kościół

Matka wiernych i pasterzy

Święto Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła prowadzi do spojrzenia na Tę, która stoi u początków Kościoła i stale towarzyszy jego drogom.

2025-06-03 14:38

Niedziela Ogólnopolska 23/2025, str. 16-17

[ TEMATY ]

święto

Maryja

Maryja Matka Kościoła

commons.wikimedia.org

Gloryfikacja Matki Bożej. Mozaika z bazyliki Najświętszej Maryi Panny na Zatybrzu

Gloryfikacja Matki Bożej. Mozaika z bazyliki Najświętszej Maryi Panny na Zatybrzu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W bazylice Najświętszej Maryi Panny na Zatybrzu w Rzymie znajduje się jedna z najpiękniejszych rzymskich mozaik, łącząca w sobie majestat i dostojeństwo z pięknem i delikatnością. Ten, kto z uwagą wpatruje się w mozaikę, ma wrażenie, jakby przez moment został dopuszczony do uczestniczenia w nieskończonej tajemnicy miłości, nieustannego czułego dialogu. Chrystus, w którym wielkość majestatu łączy się w przedziwny sposób ze słodyczą i łagodnością, w delikatnym geście prawą ręką obejmuje Dziewicę, w lewej zaś trzyma napis: Veni electa mea – Przyjdź, wybranko moja. To przedstawienie może stać się punktem wyjścia do refleksji nad tajemnicą miłości i wybrania, w której w sposób nierozdzielny uczestniczą Maryja i Kościół.

Maryja – Matka nasza

O nierozdzielności tajemnicy Kościoła i Maryi Henri de Lubac powiedział: „Więzy łączące Kościół i Dziewicę Maryję są nie tylko liczne i ścisłe, ale są one zasadnicze i jakby tkane od wewnątrz. Te dwie tajemnice naszej wiary są nie tylko połączone: one są «jedną i jedyną tajemnicą». Powiedzmy co najmniej, że pozostają one w takiej wzajemnej relacji, iż objaśnianie jednej z nich pozwala lepiej zrozumieć drugą, a nawet że dla zrozumienia jednej niezbędna jest druga”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Na tę więź w sposób szczególny wskazuje święto Najświętszej Maryi Panny – Matki Kościoła obchodzone w poniedziałek po uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Antyfona na wejście z Mszy św. tego dnia: „Uczniowie trwali jednomyślnie na modlitwie razem z Maryją, Matką Jezusa”, przypomina wydarzenie z wieczernika, gdy po wniebowstąpieniu Jezusa Maryja modli się z młodym Kościołem (por. Dz 1, 13-14). Maryja w tekście z Dziejów Apostolskich, opisującym czas oczekiwania, wymieniona jest jako ostatnia – nie Ona jest tutaj ważna, ale ważny jest dar, który ma być dany Apostołom, dar Pocieszyciela obiecany przez Jezusa. Ona była „dla Syna”, a teraz jest „dla Jego uczniów”. Ta, która została napełniona Duchem Świętym, prosi o ten dar dla całego Kościoła.

Jej fiat pozwoliło przyjść na świat Zbawicielowi. Jej ufność i wiara wyrażone w słowach: „Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie” (J 2, 5), były niejako przyczyną pierwszego cudu, w którym objawiła się moc Jezusa. Ona towarzyszyła drogom Jezusa aż do samego końca. Gdy stała pod krzyżem, Jezus, wypowiadając słowa: „Niewiasto, oto syn Twój” (J 19, 26), powierzył Jej w osobie Jana wszystkich ludzi i troskę o rodzącą się wspólnotę Kościoła. Trwa więc na modlitwie z uczniami, by błagać o przyjście Ducha Pocieszyciela, Tego, który wszystko wyjaśni i wszystkiego nauczy. Matka jest przy swoich dzieciach. Ona, najbardziej zanurzona w Bożym dziele, teraz jest u początków Kościoła, jakby uczy go mówić: „Oto ja służebnica Pańska” (Łk 1, 38), „Wielbi dusza moja Pana” (Łk 1, 46).

Matka Ludu Bożego

Reklama

Głęboka ufność w szczególną obecność Maryi w życiu Kościoła i poszczególnych wiernych towarzyszyła wierzącym przez wieki. Papież Paweł VI w adhortacji Signum magnum – o czci i naśladowaniu Najświętszej Maryi Panny, Matki Kościoła i wzoru wszystkich cnót przypomniał modlitwę, która jest nieprzerwanie obecna w tradycji całego Kościoła: „Kościół od pierwszych wieków zawsze był przekonany, że Maryja ustawicznie wstawia się do Syna za Ludem Bożym. Dowodem tego jest prastara antyfona, która – z niewielkimi tylko zmianami – stanowi część modlitwy liturgicznej, używanej na Wschodzie i na Zachodzie: «Pod obronę Twego miłosierdzia uciekamy się, Boża Rodzicielko, naszymi prośbami racz nie gardzić w potrzebach, ale od zguby nas wybaw, o Ty, która sama jesteś błogosławiona (nr 25)»”.

Oficjalne ogłoszenie tytułu Matki Kościoła miało miejsce podczas obrad II Soboru Watykańskiego. Stało się to m.in. dzięki prośbie polskich biskupów, na czele z kard. Stefanem Wyszyńskim, którzy przygotowali specjalny Memoriał uzasadniający teologicznie prawdę o duchowym macierzyństwie Matki Najświętszej wobec ludzi, zawartą w nauce Kościoła od najdawniejszych czasów. Rozdział VIII soborowej Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen gentium został zatytułowany: Błogosławiona Maryja Dziewica, Boża Rodzicielka, w tajemnicy Chrystusa i Kościoła. Zamykając zaś przedostatnią sesję soboru, 21 listopada 1964 r., papież Paweł VI w przemówieniu powiedział m.in.: „Uznaliśmy za stosowne ogłosić uroczyście na tej publicznej sesji nadanie nowego tytułu Najświętszej Dziewicy, tytułu, o który proszono z różnych części świata katolickiego; Nam szczególnie drogiego, gdyż wyrażającego przedziwną syntezę miejsca uprzywilejowanego, jakie ten sobór przyznał Najświętszej Maryi Pannie w Kościele. Przeto na chwałę Matki Bożej, ku naszemu pokrzepieniu, ogłaszamy Najświętszą Maryję Pannę Matką Kościoła, to jest Matką Ludu Bożego – zarówno wiernych, jak i pasterzy, którzy nazywają Ją najukochańszą Matką”.

Reklama

Trzy lata później – 13 maja 1967 r. Paweł VI ogłosił wspomnianą adhortację Signum magnum, w której wyjaśnił powody, dla których Matce Najświętszej do tak wielu tytułów dodał jeszcze jeden – Matki Kościoła. Przypomniał w niej m.in.: „Wszystkie bowiem okresy dziejów Kościoła korzystały i będą korzystać z dobrodziejstw macierzyńskiej obecności Bogarodzicy, gdyż Ona zawsze zjednoczona jest nierozerwalnym węzłem z tajemnicą Mistycznego Ciała, którego Głową jest Chrystus, o Nim zaś napisano: «Chrystus wczoraj i dziś, ten sam także na wieki»”.

Matka Kościoła

4 maja 1971 r. episkopat Polski wprowadził święto Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła do kalendarza liturgicznego Kościoła w Polsce i ustanowił jego obchody na poniedziałek po uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Od 2018 r., decyzją papieża Franciszka, święto Najświętszej Maryi Panny Matki Kościoła jest wspomnieniem obowiązkowym obchodzonym w całym Kościele.

Tę macierzyńską obecność Matki Kościoła w sposób szczególny, już w pierwszych swoich wypowiedziach, zaznaczył papież Leon XIV – wydaje się, że w ten sposób wskazuje on drogę współczesnego człowieka do Chrystusa. Młody Kościół, który oczekiwał na zesłanie Ducha Świętego, modlił się razem z Maryją; papież, wychodząc do współczesnego świata, w swojej pierwszej homilii podkreślił: „Zniknąć, aby pozostał Chrystus, stać się małym, aby On był poznany i uwielbiony (por. J 3, 30), poświęcić się do końca, aby nikomu nie zabrakło możliwości poznania Go i kochania. Niech Bóg obdarza mnie tą łaską dzisiaj i zawsze, z pomocą najczulszego wstawiennictwa Maryi, Matki Kościoła”. Te słowa są również pięknym, chociaż dyskretnym, nawiązaniem do Leona XIII – to on po raz pierwszy oficjalnie w swojej encyklice Adiutricem populi z 5 września 1895 r. nazwał Maryję Matką Kościoła.

„Nasza Matka Maryja pragnie nam zawsze towarzyszyć, być blisko nas, wspierać nas swoim wstawiennictwem i miłością. Chciałbym pomodlić się razem z wami – módlmy się wspólnie za tę nową misję, za cały Kościół, o pokój na świecie. Prośmy Maryję, naszą Matkę, o tę szczególną łaskę” – powiedział Leon XIV. To wezwanie do modlitwy wypowiedziane przez Ojca Świętego tuż po jego wyborze 8 maja zabrzmiało dobitnie na placu św. Piotra. Szczególne miejsce zajmuje tam mozaika Matki Kościoła umieszczona na prośbę papieża Jana Pawła II. Ojciec Święty pobłogosławił ją podczas modlitwy Anioł Pański 8 grudnia 1981 r., by podziękować także w ten sposób za ocalenie podczas zamachu na jego życie. Wypowiedział wówczas głębokie pragnienie: „Aby wszyscy, którzy przyjdą na ten plac św. Piotra, wznosili na Nią swoje spojrzenie, kierując z synowskim uczuciem własne pozdrowienie i własną modlitwę”. Jako model dla tej mozaiki posłużył pochodzący z XV wieku fresk Maryi z Dzieciątkiem, znajdujący się w Bazylice św. Piotra, któremu Paweł VI nadał tytułu Mater Ecclesiae, na pamiątkę wydarzenia z 21 listopada 1964 r.

Papież Leon XIV, wzywając na początku swego pontyfikatu Maryję Matkę Kościoła, przypomniał, że we wszelkim działaniu, a nawet jeszcze przed nim, Kościół powinien zostać, tak jak Maryja, skierowany ku Bogu: „Wielbi dusza moja Pana, gdyż wielkie rzeczy uczynił mi wszechmocny”. To Maryja wskazuje, że Bóg jest zawsze pierwszy, i pozwala wspólnocie wierzących na nowo przeżywać tę prawdę. Kościół bowiem nie tylko jest instytucją, ale też ciągle na nowo ma być odpowiedzią dawaną Bogu na Jego wezwanie i miłość, odpowiedzią Oblubienicy zasłuchanej w słowa: „Veni electa mea – Przyjdź, wybranko moja”.

Oceń: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wspólne Błaganie Maryi Pompejańskiej

[ TEMATY ]

nowenna pompejańska

Maryja

papież Franciszek

Dzisiaj w południe, w wielu częściach świata oddawana jest cześć Maryi, która przyzywana jest w sanktuarium w Pompejach jako Królowa Różańca świętego. Jest to odpowiedź na wezwanie Papieża skierowane na zakończenie ostatniej audiencji ogólnej.

Franciszek zachęcił do duchowego zjednoczenia w tym akcie wiary i pobożności, który ma miejsce każdego roku w południe 8 maja oraz w pierwszą niedzielę października.
CZYTAJ DALEJ

„Każdy chce być kochany i sam kochać” – biskup odwiedził rodzinny dom dziecka

2025-06-18 19:21

[ TEMATY ]

dom dziecka

Rodzinny Dom Dziecka

Diecezja Bydgoska

„Kamilek miał niecały rok, to tu nauczył się chodzić” - powiedział z dumą Adam Joppek, który razem z Violettą wychowują jedenaścioro pociech, w tym dwoje biologicznych. Nie kryli szczęścia, kiedy ich rodzinny dom dziecka odwiedził bp Krzysztof Włodarczyk.

Myśl o tym, by stworzyć miejsce szczególnej miłości, dojrzewała w ich sercach od dłuższego czasu. - Zawsze pracowaliśmy dla biednych, prowadziliśmy różną działalność, ucząc bezdomnych zarabiania pieniędzy. Jedna z osób, która była alkoholikiem, wyszła z nałogu, wróciła do rodziny. Warto było to robić chociażby dla niej - mówi Adam Joppek.
CZYTAJ DALEJ

Abp Depo podczas uroczystości Bożego Ciała: wyznajmy publicznie wiarę w Chrystusa

Potrzebna jest nam dziś obecność Eucharystii, nasze publiczne wyznanie wiary w Chrystusa byśmy się nie zagubili na drogach życia i nie zbłądzili pomimo wojen, bezprawia i ludobójstwa, apelował abp Wacław Depo. Metropolita częstochowski przewodniczył Mszy św. na Jasnej Górze, która rozpoczęła uroczystości Bożego Ciała. Po Eucharystii wyruszyła centralna procesja eucharystyczna do Archikatedry św. Rodziny.

Abp Wacław Depo, metropolita częstochowski w rozmowie z @JasnaGóraNews zwrócił uwagę, że tak, jak w Eucharystii dokonuje się cud przemiany chleba w Ciało, a wina w Krew Jezusa, tak samo my idąc z Najświętszym Sakramentem ulicami miast wyznajemy Jego obecność pośród nas i Jego samego kroczącego wśród nas - „jest to bardzo ważne wyznanie wiary w obecność Jezusa”. Zaznaczył, że obietnica Chrystusa się spełnia: „Jestem z wami po wszystkie dni, aż do kończenia świata” i to nie jest symbol, ale rzeczywistość.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję