Będzie to czas ewangelizacji, świadectwa i radosnego świętowania wspólnoty Kościoła. Hasło tegorocznego festiwalu składa się z dwóch części: głównej „Nie bój się” oraz dodatkowej „Wypłyń na głębię!”.
Na każdy dzień organizatorzy zaplanowali przestrzeń w mieście, gdzie będą panele dyskusyjne w ramach różnych stref, np. inspiracji, koncerty i czas dla wspólnot. W kaplicy Królewskiej bazyliki Mariackiej będzie możliwość spowiedzi, osobistej rozmowy z kapłanem, a także cichej modlitwy w obecności Najświętszego Sakramentu. Na pl. Zebrań Ludowych w Strefie Modlitwy będzie można również porozmawiać z kapłanem lub skorzystać ze spowiedzi.
Pierwsze dwa dni to czas ewangelizacji przy bazylice Mariackiej. Rozpocznie się w piątek Eucharystią, której będzie przewodniczył abp Tadeusz Wojda. Będą uwielbienie, koncert Jazz.u, a w Strefie Inspiracji będą rozmowy z abp. Wojdą, ks. Mateuszem Tarczyńskim oraz ks. Andrzejem Wieckim.
Drugiego dnia uczestnicy festiwalu spotkają się w tym samym miejscu na Eucharystii pod przewodnictwem kard. Grzegorza Rysia. W Strefie Inspiracji gośćmi będą: Marek Filar, o. Michał Osek, dominikanin, Klara Mocek, będzie czas na ewangelizację braci franciszkanów – gościnnie wystąpią: Antonio Maria Diez de Medina i John Baptist. Spotkania poprowadzą także liderzy wspólnot młodzieżowych, a dzień zakończą koncerty Michała Króla i rapera Tau.
Na pl. Zebrań Ludowych jednocześnie będą Strefa Młodych z ks. Rafałem Główczyńskim (Ksiądz z Osiedla), jubileusz sportowców i konferencja kard. Rysia. Tego dnia będzie okazja do obejrzenia spektakli teatrów ulicznych przygotowanych przez Stowarzyszenie KACK. Nowością w tym roku będzie Strefa Młodzieży na pl. Zebrań Ludowych skierowana do osób poniżej 35. roku życia.
Trzeci dzień to finał festiwalu, który rozpocznie się Koronką do Bożego Miłosierdzia przy kaplicy Królewskiej. Następnie ulicami Gdańska przejdzie Marsz dla Życia. Zwieńczeniem wydarzenia będą koncerty, panele i wspólna modlitwa na pl. Zebrań Ludowych. W Strefie Inspiracji wystąpią dominikanki s. Tymoteusza Gil i s. Eliza Myk oraz o. Mieczysław Łusiak, jezuita. W panelu dyskusyjnym pt. „Młodzi vs Dziadersi” głos zabiorą o. Tomasz Nowak, dominikanin, i Wojtek Czuba (Ślimak na Pustyni), a o życiowych kryzysach będzie można porozmawiać z s. Anną Bałchan, marianką, i Ewą Liegman. Na scenie wystąpią również zespoły D.O.M., NiemaGotu i Vix.N. Więcej szczegółów na stronie: festiwaldlazycia.pl . /i.c.
Gdy 27 sierpnia 1980 r. gdański Międzyzakładowy Komitet Strajkowy zgromadził już 630 przedsiębiorstw, w regionie zielonogórskim dopiero rozpoczęły się pierwsze strajki – mówi dr Tadeusz Dzwonkowski.
Kamil Krasowski: Sierpień 1980 r. to czas strajków na Wybrzeżu, zakończonych zawarciem tzw. porozumień sierpniowych. Czy echa protestów na Wybrzeżu odbijały się również w naszym regionie?
Tadeusz Dzwonkowski: Wiedza o strajkach, które trwały już od 14 sierpnia, docierała przede wszystkim do Lubuszan z Radia Wolna Europa. Dopiero później, od ok. 26 sierpnia mówiły o nich telewizja i radio państwowe, z tym że nie wspominano o strajkach, ale o „czasowych”, „nieplanowanych przestojach”. Zresztą określenie „nieuzasadnione przerwy w pracy” pojawiło się już w lipcu. Pamiętajmy, że władza uniemożliwiała komunikację społeczną, wyłączono telefony, zagłuszano stacje zachodnie radiowe. W tej sytuacji wiadomości o wydarzeniach na Wybrzeżu aktywizowały niewielką część Lubuszan. Były pojedyncze przypadki kolportowania ulotek i malowania wrogich dla władzy napisów, m.in. w Świebodzinie –„Elterma”, w Zielonej Górze, Żarach, napis na murach „Precz z Ruskimi” w Żaganiu. W naszym regionie, silniej niż gdzie indziej, oddziaływała propaganda partyjna. Na postawy co najmniej 30% mieszkańców miał wpływ aparat polityczny Ludowego Wojska Polskiego. Stosunkowo duża grupa, może nawet większość zielonogórzan uważała, że swą pozycję zawodową i społeczną zawdzięcza ówczesnej władzy, a nie własnej pracy, stąd wezwania do jakichkolwiek zmian przyjmowali z niechęcią.
Maj i czerwiec to miesiąc personalnych zmian wśród duchownych. Przedstawiamy bieżące zmiany księży proboszczów i wikariuszy w poszczególnych diecezjach.
Biskupi w swoich diecezjach kierują poszczególnych księży na nowe parafie.
Proces synodalny trwa, a Stolica Apostolska oczekuje dalszej transformacji Kościoła. Bardzo często słyszy się dziś opinie, że Kościół przeżywa kryzys i że jest potrzebna reforma. Na czym ta reforma ma polegać?
W każdej epoce były takie kryzysy dlatego, że walkę dobra ze złem każde pokolenie podejmuje na nowo. Każde pokolenie i każdy człowiek musi podejmować tę walkę ze złem, dlatego ten kryzys będzie obecny zawsze. Kościół musi się stale reformować, ale prawdziwa reforma Kościoła nie polega na zmianie struktur, bo to jest drugorzędna sprawa. Podstawową sprawą jest nawrócenie ludzkich serc. I tę reformę należy zacząć od siebie, od swojego życia duchowego i fizycznego, od swojego stosunku do bliźnich, od swojego stosunku do żywych obowiązków, do społeczeństwa, do kultury, do polityki, do posiadania i używania dóbr doczesnych. Każdy musi zacząć reformę od siebie – nie żądać od papieża czy biskupa, by zmieniał obowiązujące w Kościele zasady. Potrzebne jest dziś bowiem nawrócenie wszystkich – polskich rodzin, by byli prawdziwymi naśladowcami Jezusa Chrystusa. Potrzebne jest nawrócenie naszej polskiej młodzieży - ideowo i moralnie. Potrzebne jest też nawrócenie naszych polityków, aby myśleli kategoriami „dobra wspólnego” - tzw. „bonum commune” [łac] - w kontekście filozofii i etyki, odnosi się do korzyści i pomyślności, które dotyczą całej społeczności, a nie tylko jednostek. Pojęcie to ma głębokie korzenie w historii i jest fundamentalne w prawie kanonicznym oraz świeckim. Potrzebne jest nawracanie pracowników, urzędników, lekarzy, duchownych, nauczycieli i wszystkich innych. Nawrócenie potrzebne jest każdemu z nas.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.