Posiadanie dóbr materialnych, aby żyć godnie i w miarę dostatnio, jest ważne, ale nie może się stać celem naszego życia – przekonywał abp Józef Guzdek.
Archikatedra białostocka była miejscem Dnia Wspólnoty Diakonii Diecezjalnych Ruchu Światło-Życie północno-wschodniej Polski. Do Białegostoku przybyli przedstawiciele diakonii z archidiecezji warszawskiej, diecezji warszawsko-praskiej, diecezji łowickiej, archidiecezji łódzkiej, diecezji: ełckiej, łomżyńskiej oraz drohiczyńskiej.
Metropolita białostocki podkreślał w homilii, że korzeniem wszelkiego zła jest zdrada prawdy, zwłaszcza pycha i wewnętrzne zakłamanie, a Chrystus, głosząc Ewangelię, pragnie wyzwolić człowieka z takich postaw i zapatrzenia we własną doskonałość lub jej pozory. Arcybiskup wyjaśniał, że Dzień Wspólnoty Diakonii Diecezjalnych to czas refleksji nad wartościami i dokonywanymi wyborami, szczególnie w kontekście relacji między „mieć” a „być”. Przypominał, że ważne jest, by dostrzegać ich właściwe miejsce w życiu – jako narzędzie, a nie fundament szczęścia.
Tegoroczny Dzień Wspólnoty Diakonii Diecezjalnych miał na celu zwrócenie uwagi na współczesny problem konsumpcjonizmu i jego wpływ na życie duchowe. Uczestnicy – reprezentanci diecezji z różnych regionów – spotkali się, by rozmawiać o wartościach, które kształtują ich życie i postawy. Podczas zaplanowanych konferencji i referatów omawiano postawy konsumpcyjne, wskazywano na ich negatywne konsekwencje, m.in. osłabienie religijności i postaw altruistycznych w społeczeństwie. W odpowiedzi na te wyzwania Ruch Światło-Życie, inspirowany charyzmatem ks. Franciszka Blachnickiego, oferuje alternatywę w postaci postawy człowieka wolnego – osoby, która daje siebie, a nie żyje tylko dla posiadania.
Jak to się stało, że nieznana szerzej kapliczka w polu stała się znakiem przemawiającym do serca człowieka XXI wieku bez słów i przyciąga tysiące osób z całej Polski?
Szukający pokoju serca i miłości, nadziei i wiary, odwagi i umocnienia odnajdują to, czego pragną, w sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Świętej Wodzie. Szczególnym znakiem wpisanym w charakter tego miejsca jest Góra Krzyży. Inspiracją do jej powstania była pielgrzymka do Szawli na Litwie w 1996 r. Spotkanie z tamtą Górą Krzyży sprawiło, że Święta Woda zaczęła rozwijać tę ideę. W 1997 r. obok kapliczki zaczęła powstawać Góra Krzyży, nazywana także Górą Bożego Miłosierdzia – tworzą ją krzyże wotywne pątników.
Ponieważ żyjemy w społeczeństwie hałasu, który wprowadza zamieszanie, dziś potrzebni są słudzy i uczniowie, którzy głoszą absolutne pierwszeństwo Chrystusa – wskazał Leon XIV w przesłaniu do księży, sióstr i braci zakonnych oraz seminarzystów latynoamerykańskich studiujących w Rzymie.
Papież przypomniał odbiorcom, że Jezusowe „Pójdź za mną”, czyli powołanie, to „absolutna inicjatywa Pana”, który powołuje uczniów bez ich żadnych wcześniejszych zasług, a patrzy przede wszystkim na to, aby powołanie, do którego ich zaprasza, było okazją do niesienia ewangelicznego przesłania grzesznikom i słabym.
To jeden z tych momentów, kiedy tradycyjny obraz pobożności zderza się z pytaniem: „A jeśli to wcale tak nie było?”. Wystarczy wsłuchać się w dobrze znaną kolędę „Dzisiaj w Betlejem”: „…i Józef stary, i Józef stary, Ono pielęgnuje”. Śpiewamy to bezrefleksyjnie od lat. Tymczasem najnowsza książka ks. prof. Józefa Naumowicza pt. „Święta Rodzina z Nazaretu. Historia wielkiej miłości” proponuje nam obraz Józefa, który z „Józefa starego” zmienia się w silnego, młodego mężczyznę, który… adoptuje Syna.
Przez całe wieki w wyobraźni chrześcijan utrwalał się wizerunek Józefa-starca. W apokryfach uczyniono go wiekowym, nierzadko wdowcem z gromadką dzieci z poprzedniego małżeństwa – po to, by broń Boże nikt nie podważał dziewictwa Maryi. Do tego dołożono jeszcze żydowskie skojarzenie „sprawiedliwego” z kimś dojrzałym, sędziwym, doświadczonym. Świętość równała się starość. Proste? Owszem. Tylko, jak pokazuje ks. prof. Naumowicz, teologicznie bardzo uproszczone.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.