Reklama

Wiara

HOMILIA

Król nie z tego świata

Uroczystość Chrystusa Króla Wszechświata zamyka rok liturgiczny w momencie, kiedy czytania mszalne zwracają uwagę słuchaczy na rzeczy ostateczne, na fakt przemijania i Sądu Ostatecznego. Ten kontekst jednak nieco zasłania właściwe przesłanie tej uroczystości.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W powieści Marka Twaina Królewicz i żebrak tytułowi bohaterowie zamieniają się rolami. Królewicz staje się żebrakiem i w ten sposób poznaje, jak żyją jego poddani. Żebrak natomiast mierzy się z dworskim życiem, etykietą i obowiązkami, których królewiczowi nie brakuje. Powieść, która doczekała się wielu ekranizacji, pomaga nam zrozumieć właściwe znaczenie i charakter królestwa, które głosi Chrystus.

Chrystus Król staje się pasterzem szukającym owiec. Jest On zatem nie władcą, ale sługą – nie kimś dalekim, siedzącym na tronie, ale kimś bliskim, przyjmującym na siebie los każdego człowieka. Nie jest On monarchą, ale lekarzem, nie korzysta z władzy, żeby uciskać, ale umacnia i ochrania. Taki jest Jezus Chrystus Król.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Charakter Jego królestwa streszcza prorok Ezechiel w słowach: „Oto Ja sam będę szukał moich owiec i będę sprawował nad nimi pieczę. (...) Ja sam będę pasł moje owce i Ja sam będę je układał na legowisku – wyrocznia Pana Boga. Zagubioną odszukam, zabłąkaną sprowadzę z powrotem, skaleczoną opatrzę, chorą umocnię, a tłustą i mocną będę ochraniał. Będę pasł sprawiedliwie. Do was zaś, owce moje, tak mówi Pan Bóg: Oto Ja osądzę poszczególne owce, barany i kozły (Ez 34, 11. 15-17)”.

Reklama

Do nas dzisiaj należy wybór, jakiego króla chcemy i kogo wybieramy. Jak kiedyś, tak i dzisiaj możemy wybierać między Barabaszem i Jezusem. Benedykt XVI w książce Jezus z Nazaretu ostrzegał: „Zatem wyboru trzeba dokonać między mesjaszem, który toczy walkę, przyobiecuje wolność i własne królestwo, i owym tajemniczym Mesjaszem, który głosi utratę samego siebie jako drogę do życia. Czy to dziwne, że masy dały pierwszeństwo Barabaszowi? (...). Sołowjow przypisuje Antychrystowi książkę zatytułowaną: Otwarta droga do pokoju i dobrobytu światowego” (Jezus z Nazaretu t.1, s. 46).

Ten proces ciągle trwa, a my wybieramy.

Dzisiejsza uroczystość pokazuje, że początek i koniec należy do Chrystusa. To On zwycięża i to On króluje. Chrystus zaprasza nas do tego, żeby królować razem z Nim, tzn. by wszystko Jemu poddać. Oczywiście, nie w sensie politycznym. Chodzi nie o to, by ze sztandarami z Chrystusem przemocą zdobywać świat, ale o to, by z dnia na dzień Jemu oddawać swoje życie.

Dziś, kiedy mówimy o Chrystusie – Królu Wszechświata w perspektywie sądu, to najpierw trzeba dostrzec wszystko, co Chrystus dla nas czyni. Trzeba dostrzec Tego, który przyszedł na świat i stał się Królem bliskim, dobrze poznał ludzkie problemy, sam doświadczył cierpienia i zaradził największemu problemowi człowieka – grzechowi. Trzeba zobaczyć tego Pasterza, który opiekuje się owcami, bo inaczej niczego z tego sądu nie zrozumiemy. Inaczej wyjdziemy stąd z obrazem surowego sędziego z wagą dobrych uczynków w ręku i poczuciem, że muszę być dobry. A to przecież On jest dobry.

2024-11-19 11:04

Oceń: +43 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Najgorszy polski król?

Niedziela Ogólnopolska 47/2023, str. 62-63

[ TEMATY ]

król

pl.wikipedia.org

Portret Michała Korybuta Wiśniowieckiego, XVIII wiek, malarz nieznany

Portret Michała Korybuta Wiśniowieckiego, XVIII wiek, malarz nieznany

Małpa, niezguła, pudrowany król – takie opinie o Michale Korybucie Wiśniowieckim, zmarłym w listopadzie 1673 r. synu sławnego pogromcy Kozaków spod Beresteczka, panowały w XVII-wiecznej Rzeczypospolitej.

Ojciec przyszłego króla – Jeremi Wiśniowiecki, książę na Wiśniowcu, Łubniach i Chorolu, wojewoda ruski, jest bardzo dobrze znany Polakom choćby z powieści Henryka Sienkiewicza Ogniem i mieczem. Jednocześnie był postacią najbardziej znienawidzoną przez Kozaków, bali się go Ukraińcy, w tym sam hetman Bohdan Chmielnicki, przywódca powstania kozackiego przeciwko Rzeczypospolitej. Wiśniowiecki był pogromcą i postrachem Kozaków pod Beresteczkiem, który mimo swoich zasług bezskutecznie zabiegał o buławę hetmańską. Krążyły plotki o jego otruciu, w rzeczywistości zmarł w czasie kampanii wojennej w obozie wojskowym.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego krzyż nazywamy Drzewem Życia?

2025-04-11 10:31

[ TEMATY ]

książka

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Od kiedy krzyż zaczęto przedstawiać jako Drzewo Życia? Z czym jest to związane i jakie ma znaczenie? Jak słowa Pisma Świętego odnajdywać w formie przedstawianego krzyża? Wyjaśnia to w swojej najnowszej książce o. Eugeniusz Grzywacz, pijar, historyk sztuki.

Artykuł zawiera fragment książki „Krzyż. Historia odkrywana w dziejach sztuki”, wyd. eSPe.
CZYTAJ DALEJ

Skoro Bóg wszystko wie i wszystko może, dlaczego nie przeszkadza złu?

2025-04-11 20:30

[ TEMATY ]

Katechizm

dobro

zło

Katechizm Wielkopostny

Adobe Stock

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? W kolejnym dniu naszego katechizmu odpowiedź na pytanie – dlaczego Bóg nie przeszkadza złu, skoro wie i może wszystko?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Youcat – katechizm Kościoła katolickiego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję