Reklama

Wiadomości

(Nie)bezpieczna edukacja

Wyrzucenie przedmiotu historia i teraźniejszość, okrojenie nauczania historii oraz obniżanie rangi lekcji religii – to tylko kilka przykładów polityki Ministerstwa Edukacji Narodowej, które osłabia zdolności obronne Polski.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Edukacyjne pomysły min. Barbary Nowackiej stoją w sprzeczności z tym, co od dawna tłumaczą eksperci od bezpieczeństwa i wojskowi. Jest to szczególnie ważne w czasach, gdy w naszym regionie Europy prowadzone są największe działania zbrojne od czasów II wojny światowej. Polska musi nie tylko się zbroić, ale także budować odporność społeczną całego narodu na trudy związane z ewentualną konfrontacją z wrogiem. – Jeżeli osłabia się tożsamość polskiego społeczeństwa przez zaniechania w edukacji lub deprecjonowanie filarów tej tożsamości, to osłabia się fundament systemu obronnego państwa. Człowiek ma wartość fundamentalną w tym systemie, dlatego wszelkie manipulacje w systemie edukacji, które osłabiają wartości patriotyczne, narodowe, kulturowe, moralne i religijne, są wpisywaniem się w oczekiwania Władimira Putina – mówi Niedzieli gen. Leon Komornicki, były zastępca szefa Sztabu Generalnego.

Rosyjskim władzom zależy na tym, byśmy nie chcieli się bronić albo mieli słabe morale bojowe. Historia Polski dobitnie pokazuje, że wszyscy wrogowie naszego państwa brali za cel także wiarę Polaków i niszczyli Kościół. – Symbole narodowe, historia, tradycja i religia powinny być pielęgnowane, bo to wszystko wzmacnia naszą tożsamość narodową, która jest bardzo ważnym filarem potencjału obronnego państwa – podkreśla gen. Komornicki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Filary bezpieczeństwa

Reklama

Kilka tygodni temu prezydent Andrzej Duda przekazał stronie rządowej rekomendacje do nowej Strategii Bezpieczeństwa Narodowego RP. W dokumencie przygotowany przez Biuro Bezpieczeństwa Narodowego wskazuje się nie tylko na wiele zagrożeń militarnych, gospodarczych i politycznych, ale także na to, co władze naszego państwa oraz najważniejsze instytucje powinny robić, by wzmocnić bezpieczeństwo Polski.

Jednymi z filarów tego bezpieczeństwa są tożsamość i dziedzictwo narodowe. Dlatego też należy kontynuować kształtowanie i rozwijanie postaw patriotycznych jako niezbędnego czynnika budowy wspólnoty i tożsamości narodowej zakorzenionej w chrześcijańskim dziedzictwie. „Wspierać afirmatywne podejście do polskiego dziedzictwa narodowego, uwalniające postawy patriotyczne i altruistyczne wobec wspólnoty narodowej i społeczno-państwowej, służące wzmacnianiu gotowości obywatelskiej do służby na rzecz wspólnoty i państwa, w tym do czynnej obrony kraju” – czytamy w dokumencie opublikowanym przez BBN.

Wychowanie patriotyczne

Według strategicznych rekomendacji BBN, kształtowanie tożsamości narodowej jest procesem ciągłym i powinien się on odbywać na poziomie zarówno lokalnym, jak i ogólnopaństwowym. W procesie tym powinno się wykorzystywać archetypiczne wzorce postaw, czyli takie, które przez wieki kształtowały Polaków. W opini BBN, bez wspólnoty narodowej państwo traci na spójności, co ułatwia inicjowanie procesów dezintegracyjnych. – Jeżeli będziemy osłabiać naszą tożsamość narodową, czyli tradycje, symbole narodowe, historię i wiarę, to osłabimy nasze bezpieczeństwo. Dlatego też ataki na Kościół, na katolickie wartości czy na św. Jana Pawła II mogą być inspirowane przez Rosję, bo w jej interesie jest osłabianie Polski – uważa gen. Komornicki.

Zmiany w edukacji wprowadzane przez obecną minister edukacji narodowej jednoznacznie osłabiają budowę potencjału obronnego naszego państwa, którego filarem są kolejne pokolenia Polaków. Z tej perspektywy z uznaniem należy przyjąć propozycję wicepremiera i szefa MON Władysława Kosiniaka-Kamysza ws. wprowadzenia do szkół ustawowo zapisanego wychowania patriotycznego. – Patriotyczny program zakłada utworzenie Komisji Edukacji Narodowej, która będzie go akceptować, a także kultywowanie tradycji, odwiedzanie miejsc ważnych dla historii Polski. Chodzi o to, by szkoła wychowywała i uczyła miłości do ojczyzny – podkreślił Kosiniak-Kamysz.

2024-08-27 14:29

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szkoła chaosu

Jakich Polaków wychowuje współczesna szkoła? Patriotów czy kosmopolitów? Ludzi Dekalogu czy obojętnych konsumentów? Pytanie o stan edukacji narodowej w Dniu Nauczyciela wydaje się zasadne. A odpowiedzi na nie podjęli się: profesor akademicki, nauczyciel, rodzic i proboszcz.

Szkoła jest rzeczywistością wielowarstwową i złożoną. Jest bez wątpienia instytucją zhierarchizowaną (minister – kurator – dyrektor – nauczyciel) o założonych celach, które są realizowane w sposób sformalizowany (programy nauczania, podręczniki, ustawy i uchwały) i tak samo egzekwowane (oceny szkolne, promocje do następnej klasy, egzaminy zewnętrzne). Wśród sformalizowanych celów działania szkoły znajdziemy obok przekazu wiedzy także liczne cele wychowawcze. Pojmowanie szkoły ograniczone do jej kształtu instytucjonalnego niewiele nam jednak o niej mówi. Dopiero porównanie jej funkcji założonej (a więc tej „formalnej”) z tą rzeczywistą (z faktycznymi, nawet niezamierzonymi rezultatami działania) może nam o niej cokolwiek powiedzieć.
CZYTAJ DALEJ

List do Donalda Tuska: Zamiar likwidacji WDŻ jest nieracjonalny i nieuzasadniony merytorycznie

2025-02-20 10:19

[ TEMATY ]

edukacja

wychowanie do życia w rodzinie

pixabay.com

„Projekt przewiduje likwidację przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie i powołanie w jego miejsce nowego przedmiotu Edukacja zdrowotna. Zamiar likwidacji WDŻ jest nieracjonalny, konfliktujący społecznie, nieuzasadniony merytorycznie” - napisał zarząd Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia w liście do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska w ramach konsultacji społecznych Projektu Rozporządzenia MEN z dnia 5 lutego 2025 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy: o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

Dotyczy: konsultacji społecznych Projektu Rozporządzenia MEN z dnia 5 lutego 2025 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy: o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
CZYTAJ DALEJ

Episkopat Włoch reaguje na ustawę dopuszczającą wspomagane samobójstwo

2025-02-20 14:37

[ TEMATY ]

eutanazja

Adobe Stock

W odpowiedzi m.in. na przyjęcie przez Radę Regionalną Toskanii obywatelskiego programu ustawy dopuszczającej wspomagane samobójstwo, prezydium Konferencji Episkopatu Włoch opublikowało notę wyrażającą sprzeciw wobec polaryzacji stanowisk dotyczących końca życia ludzkiego. Włoski episkopat wezwał do zagwarantowania wszystkim skutecznej opieki paliatywnej, będącej wyrazem troski o godność człowieka.

W opublikowanym komunikacie, włoscy biskupi przypominają za konferencjami biskupów z regionów Triveneto i Emilia-Romania, że „pierwszym zadaniem wspólnoty cywilnej i systemu opieki zdrowotnej jest pomoc i leczenie, a nie antycypowanie śmierci”, zaś „doprowadzenie do śmierci, bezpośrednio lub poprzez samobójstwo wspomagane medycznie, radykalnie kłóci się z wartością osoby, z celami państwa i z samym zawodem lekarza”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję