Reklama

W diecezjach

Częstochowa

Znak odnowy Kościoła

Tematyka diakonatu stałego jest w dzisiejszym Kościele bardzo aktualna – mówi Niedzieli ks. prał. dr hab. Ryszard Selejdak.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obecnie na świecie jest ponad 50 tys. diakonów stałych. W tym roku w Polsce ich liczba przekroczyła 100.

Autor od wielu już lat zajmuje się bogatą problematyką diakonatu stałego. Jego historię przybliżył w następujących książkach, wydanych przez Bibliotekę „Niedzieli”: Zarys historyczny diakonatu stałego (1999), Diakonat stały w świetle Biblii i historii Kościoła (2002) oraz Tożsamość, duchowość, formacja i posługa diakonów stałych (2003). W serii Biblioteka „Niedzieli” opublikował również książkę Diakonat stały. Dokumenty Soboru Watykańskiego II i Stolicy Apostolskiej. Bibliografia (2004).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Z dziejów diakonatu

– Diakonat został opisany już w Dziejach Apostolskich (por. 6, 1-6), potem miał swój rozkwit w kolejnych wiekach, a jego złotą epoką było IV stulecie. Zaniknął w IX wieku i dopiero po upływie tysiąca lat Sobór Watykański II w Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen gentium (por. n. 29) przywrócił go w Kościele łacińskim. I jeśli mówimy o rewolucyjnej decyzji, to tak naprawdę podjął ją właśnie Sobór Watykański II. Odnowił on diakonat stały w Kościele jako urząd, i to urząd stały. Jeśli chodzi o Polskę, to uchwałę o wprowadzeniu diakonatu stałego podjęła Konferencja Episkopatu Polski na 313. zebraniu w 2001 r. – mówi ks. Selejdak.

Reklama

Ogromnie ważny dla teologii i właściwego zrozumienia posługi diakonów jest okres patrystyczny. Niezwykłe bogactwo myśli zawierają pisma Ojców Apostolskich żyjących i działających w I i II wieku, do których należą m.in.: Klemens Rzymski, Ignacy Antiocheński, Polikarp ze Smyrny, Hermas i Justyn. Każdy z nich potwierdza, że Kościół od początku miał strukturę hierarchiczną i służebną, do której przynależeli diakoni. Okres świetności diakonatu przypada na okres od schyłku II wieku do końca V. Ogromne znaczenie ma także ustawodawstwo synodów: w Elwirze (300-303), Arles (314), Ilirii (375), Toledo (400) i Orange (441) oraz soboru w Nicei (325). W VI wieku rozpoczyna się jednak epoka kryzysu diakonatu, która trwa do połowy XX wieku. Sobór trydencki (1545-63) podjął nieudaną próbę przywrócenia diakonatu stałego w Kościele łacińskim.

Czym jest diakonat stały?

W swojej najnowszej książce pt. Diakonat stały znakiem odnowy Kościoła ks. Selejdak w sposób syntetyczny odpowiada na kilka zasadniczych pytań dotyczących diakonatu stałego. Książka składa się z dziewięciu rozdziałów, w których autor pokazuje diakonat stały w świetle Pisma Świętego i historii Kościoła. Omawia wymiar teologiczny tożsamości diakonów stałych i przybliża aspekty prawne diakonatu stałego. W kolejnych rozdziałach czytelnicy książki mogą się zapoznać z formacją intelektualną kandydatów do diakonatu stałego, z ich formacją duszpasterską oraz ludzką i duchową. Autor omawia szeroko duchowość diakonów stałych w perspektywie powszechnego powołania do świętości w Kościele, ich posługę liturgiczną i posługę miłosierdzia jako najbardziej typową ich działalność.

– Diakon stały nie zastąpi księdza we wszystkim. Nie może kierować samodzielnie parafią – zawsze musi to być proboszcz. Jedynie po uzyskaniu odpowiedniej zgody i licencji diakon stały może prowadzić duszpasterstwo, ale w ograniczonym stopniu. Nie może np. przewodniczyć Mszy św. ani spowiadać – wyjaśnia w rozmowie z nami ks. Selejdak.

2024-08-13 16:30

Oceń: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tarnowska perła

Te dzieła służyły liturgii, oddawaniu chwały Bogu, ale są również pięknym świadectwem kunsztu, artyzmu różnych twórców – podkreśla bp Andrzej Jeż.

Muzeum Diecezjalne w Tarnowie zostało uroczyście otwarte po remoncie! Dyrektor muzeum – ks. dr Piotr Pasek cieszy się z przeprowadzonych prac: – Zamontowane ogrzewanie podłogowe umożliwia komfortowe poruszanie się po salach wystawowych, w odpowiedniej temperaturze i przy zachowaniu odpowiedniej wilgotności służącej dobru obiektów. Są wymienione okna, które zgodnie z zasadą konserwatorską były opracowane według XIX– wiecznej metody tzw. szkła lanego, ciągnionego. Muzeum powiększyło swoje przestrzenie wystawiennicze o dwie dodatkowe sale. Będziemy mogli urządzać wystawy czasowe albo w tych miejscach prowadzić lekcje muzealne i zachęcać dzieci odwiedzające nasze muzeum do tego, aby również podejmowały prace twórcze. Nowością jest kącik dla najmłodszych, którzy mają okazję zabawić się w detektywa. Na dzieci czeka też rebus – mają znaleźć obiekt, który widzą na kartce. Następne ich zadania to przełożenie kolorów i dobra zabawa w przyszłych konserwatorów – dodaje ks. Pasek.
CZYTAJ DALEJ

Najświętsza Maryja Panna z Guadalupe

[ TEMATY ]

Maryja

wspomnienie

Adobe Stock

Aztecy zaczęli się tam osiedlać w roku 1325. Tenochtitlan (obecnie miasto Mexico) było wyspą na jeziorze Texcoco. W listopadzie 1519 r. wraz ze swoim wojskiem zdobył je Hiszpan Hernan Cortes.

Musiał jednak toczyć boje aż do 13 sierpnia 1521 r., nim zwyciężył ostatniego króla Azteków - Guatemoca. Azteccy mieszkańcy byli przerażeni tą klęską i zachłannością Hiszpanów. Między tymi dwoma narodami istniały olbrzymie różnice w kulturze, mowie, religii i zwyczajach. Trudno było znaleźć wspólny język. Zwycięzcy siłą zmuszali Azteków do przyjęcia wiary katolickiej. Byli jednak również i tacy misjonarze, którzy próbowali wprowadzić nową religię w sposób pokojowy i przy pomocy dialogu. 10 lat po hiszpańskim podboju miały miejsce objawienia Matki Bożej w Guadelupe. Przytaczamy tekst tubylca Nicana Mopohuna, przypisany Antoniemu Valeriane, jako najbardziej wiarygodny i dokładny oraz posiadający historyczną wartość.
CZYTAJ DALEJ

Matka Boża z Guadalupe – Morenita ukochana przez papieży

2025-12-12 09:18

[ TEMATY ]

Matka Boża z Guadalupe

Vatican Media

Ukochana przez Meksykanów i mieszkańców Ameryki Łacińskiej Morenita zajmowała szczególne miejsce w sercu i nauczaniu ostatnich papieży. Dziś po południu, o godz. 16, w rocznicę objawień i liturgiczne wspomnienie Najświętszej Maryi Panny z Guadalupe, w Bazylice św. Piotra Leon XIV odprawi Mszę świętą. Pierwszym papieżem, który sprawował Mszę św. w Bazylice ku czci matki Bożej z Guadalupe był Jan Paweł II.

10 lat po podbiciu królestwa Azteków przez Hiszpanów, w 1531 r., na wzgórzu Tepeyac, na północ od miasta Meksyk, biednemu Indianinowi Juanowi Diego objawiła się wyglądająca jak młoda Metyska Matka Boża. W 2002 roku, podczas Mszy kanonizacyjnej świadka objawień, Jan Paweł II podkreślił znaczenie objawień w Guadalupe dla ewangelizacji Meksyku: „Orędzie Chrystusa, przekazane przez Jego Matkę, przenikało główne elementy kultury miejscowej, oczyszczało je i nadawało im ostateczny sens zbawczy”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję