Reklama

Kościół

Sprawiedliwość jest nieśmiertelna

Niedziela Ogólnopolska 26/2024, str. 23

[ TEMATY ]

liturgia

Grażyna Kołek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Księga Mądrości, z której zaczerpnięte jest dzisiejsze pierwsze czytanie, to jedno z najpóźniejszych pism Starego Testamentu – spisane zostało prawdopodobnie w I wieku przed Chr. Z racji późnego powstania zawiera wiele znaczących z punktu widzenia teologicznego motywów. Pierwsza część księgi (rozdziały 1-5) traktuje o świętości jako realizacji ideału życiowej roztropności. Świętość rozumiana jest tutaj jako wyrzeknięcie się grzechu oraz podążanie drogą sprawiedliwości, a więc posłuszeństwa Bożej mądrości wyrażonej w przykazaniach. Taki sposób postępowania prowadzi do pełni życia, do wiecznej nagrody. Druga część księgi (rozdziały 6-19) poświęcona jest teologii Bożej mądrości. Zostaje ona przedstawiona jako bezcenny skarb, który każdemu, kto go przyjmuje, zapewnia nieśmiertelność. Mądrość ta odcisnęła swoje piętno w dziejach Izraela jako moc prowadząca lud przymierza. Kieruje ona w istocie losami całego świata.

Przekaz Księgi Mądrości jest zatem niezwykle bogaty. Na szczególną uwagę zasługuje idea nieśmiertelności, która po raz pierwszy w Starym Testamencie wybrzmiewa tu w tak jasny sposób. Stanowi ona odpowiedź na pytania, które nurtowały ludzkie umysły od zawsze: jaki sens ma cierpienie? Dlaczego warto czynić dobro? Po co właściwie unikać grzechu? Jak rozumieć kres życia? Doktryna Księgi Mądrości przychodzi nam z pomocą i pozwala rozwiać powyższe wątpliwości. Życie ludzkie nie ogranicza się do wymiaru doczesnego, nie można go zamknąć w tym, co „tu i teraz”. Aby w pełni zrozumieć jego wartość, trzeba przyjąć znacznie szerszą perspektywę – perspektywę nieskończoną. Owa nieskończoność opiera się na życiodajnej mocy samego Stwórcy.

Przyjrzyjmy się bliżej dzisiejszemu fragmentowi. Autor podkreśla, że fundamentalnym darem Boga dla człowieka jest życie. Stwórca jest Bogiem życia i żyjących. Śmierć pojawiła się w świecie jako konsekwencja grzechu, nie stanowi Bożego dzieła. Bóg stworzył wszystko i pragnie, aby to stworzone życie zostało zachowane, ale zachowane w całkowitej pełni – nie tylko w doczesności, ale przede wszystkim w wieczności. Kluczem do nieśmiertelności, którą Stwórca obdarowuje człowieka, jest sprawiedliwość. W darze nieśmiertelności nie chodzi o pewną ideę, o filozoficzną koncepcję odnoszącą się do duszy. Nie ma tu mowy o jakimś wymiarze symbolicznym, ograniczającym się do zachowania pamięci o zmarłym wśród potomnych. Nieśmiertelność jest czystym darem Bożej dobroci, obietnicą wiecznej wspólnoty z Tym, który jako jedyny jest prawdziwie Żyjącym. Obraz ten zostaje skontrastowany z perspektywą śmierci, rozumianej nie tylko w sensie fizycznym, ale przede wszystkim duchowym, jako odseparowanie od Boga. Sprawiedliwość – czyli nieskazitelność, prawość i uczciwość w działaniu, posłuszeństwo woli Stwórcy – wprowadza człowieka w krąg obietnicy niekończącego się życia, gdzie śmierć przestaje być jakimkolwiek zagrożeniem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2024-06-25 14:15

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Piękno liturgii

– Tych rzeczy ludzie używali podczas modlitwy i to przede wszystkim robi na mnie wrażenie – mówi jeden z cysterskich zakonników, zwiedzając wystawę „Liturgia wczoraj i dziś”, którą do 8 grudnia można oglądać w Muzeum Historyczno-Misyjnym Zgromadzenia Księży Misjonarzy (Kraków, ul. Stradomska 4). Jej uroczysty wernisaż miał miejsce 24 października w ramach międzynarodowego sympozjum „Reformy liturgii a powrót do źródeł”.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa nie jest czasem pustym. Nie jest nic-nie-robieniem

2025-06-17 17:54

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Modlitwa nie jest czasem pustym. Nie jest nic-nie-robieniem. Jest zawsze pełna życia, ale też pełna pytań. Rodzą się one w duszy i umyśle tego, kto się modli, oraz w duszach i sercach tych, którzy stoją „obok” i przyglądają się, kiedy inni się modlą.

Gdy Jezus modlił się na osobności, a byli z Nim uczniowie, zwrócił się do nich z zapytaniem: «Za kogo uważają Mnie tłumy?» Oni odpowiedzieli: «Za Jana Chrzciciela; inni za Eliasza; jeszcze inni mówią, że któryś z dawnych proroków zmartwychwstał». Zapytał ich: «A wy za kogo Mnie uważacie?» Piotr odpowiedział: «Za Mesjasza Bożego». Wtedy surowo im przykazał i napominał ich, żeby nikomu o tym nie mówili. I dodał: «Syn Człowieczy musi wiele wycierpieć: będzie odrzucony przez starszyznę, arcykapłanów i uczonych w Piśmie; zostanie zabity, a trzeciego dnia zmartwychwstanie». Potem mówił do wszystkich: «Jeśli ktoś chce iść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech co dnia bierze krzyż swój i niech Mnie naśladuje. Bo kto chce zachować swoje życie, straci je, a kto straci swe życie z mego powodu, ten je zachowa».
CZYTAJ DALEJ

Jaskinia Słowa (12 Niedziela Zwykła)

2025-06-21 09:00

[ TEMATY ]

Ewangelia komentarz

Jaskinia Słowa

Red.

Ks. Maciej Jaszczołt

Ks. Maciej Jaszczołt
Autor rozważań ks. Maciej Jaszczołt to kapłan archidiecezji warszawskiej, biblista, wikariusz archikatedry św Jana Chrzciciela w Warszawie, doświadczony przewodnik po Ziemi Świętej. Prowadzi spotkania biblijne, rekolekcje, wykłady.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję