Reklama

Jasełka w domu?...

...czemu nie. Tym bardziej że jest ku temu szczególna okazja.

Niedziela Ogólnopolska 51/2023, str. 38-40

Bożena Sztajner/archiwum Niedzieli

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Fundacja Orszak Trzech Króli zachęca do wystawiania przedstawień jasełkowych w rodzinach, wśród krewnych, znajomych i sąsiadów. Proponujemy wybór tekstów scen służących do przygotowania prostych jasełek. Do odgrywania ról można zaprosić dzieci, rodziców, wujków, ciocie, babcie i dziadków. Wszyscy mogą być jednocześnie aktorami i widzami.

PRZEDSTAWIENIE JASEŁKOWE

Scena pod oknem zasłoniętym ciemną zasłoną, do której przyczepione są małe gwiazdy i jedna duża kometa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

SCENA 1 – POSZUKIWANIE GOSPODY

Maryja i Józef podchodzą do Gospodarza i „pukają” do drzwi.

GOSPODARZ (w koszuli i kamizelce):

Kto po nocy do drzwi puka?

JÓZEF:

Dla rodziny miejsca szukam.

Zimno, ciężko stać na chłodzie.

GOSPODARZ:

Nie ma miejsca dziś w gospodzie.

JÓZEF:

Maria będzie wkrótce rodzić.

GOSPODARZ:

Nie ma po co tu przychodzić.

Gdy bogaci idą goście,

drzwi otwarte są na oścież.

Miejsca nie ma, powiedziałem...

JÓZEF:

Idźmy, Mario, szukać dalej.

MARYJA:

Chłodem wieje na tym świecie,

gdy pod sercem mieszka Dziecię.

JÓZEF:

Widzę stajnię tam, pod lasem,

zatrzymamy się tymczasem.

Schodzą ze sceny.

SCENA 2 – NARODZINY JEZUSA

Maryja wchodzi na scenę, na rękach trzyma Jezusa (najmłodszy członek rodziny lub lalka), siada na stołku, obok Maryi staje św. Józef.

JÓZEF:

W szopie pod strzechy okryciem

dziś narodził się Zbawiciel.

Reklama

Wszyscy śpiewają: „Gdy się Chrystus rodzi”.

SCENA 3 – SPRZĄTANIE SZOPKI

Aniołowie w bieli, ze skrzydłami, nad głowami mają aureole.

ANIOŁ 1 zamiata:

Trzeba pilnie tu posprzątać!

Pajęczyny wiszą w kątach!

ANIOŁ 2:

Zmienić sianko w żłobie wołka,

dolać wody dla osiołka.

ANIOŁ 1:

Przy żłóbeczku z prawej strony

postaw bukiet traw suszonych.

ANIOŁ 2:

Już, tylko jeszcze wysuszę

kilka wypranych pieluszek.

ANIOŁ 1:

Nagotuję coś dobrego,

choć gotować nie ma z czego.

I dorzucę garść przyprawy:

szczyptę wiary do potrawy,

kroplę dobra, smak miłości.

Trzeba poczęstować gości!

ANIOŁ 2:

Wszystkim dziś przypomnieć muszę:

sprzątaj izbę, sprzątaj duszę!

ANIOŁ 1:

Gdy się zakurzyło wielce,

ścieraj kurze, oczyść serce!

ANIOŁ 2:

Wymieć wszystkie zaległości!

Przyjdzie Najwspanialszy z gości!

ANIOŁ 1:

Pieśni słychać lekkie brzmienie:

już jest Boże Narodzenie!

Aniołowie przynoszą stołek dla Maryi i „żłóbek” (np. okryty materiałem niemowlęcy fotelik samochodowy).

SCENA 4 – POBUDKA PASTERZY

Z boku sceny na ziemi kładą się pasterze (ubrani w czapki, kapelusze, serdaki, kamizele futrzane) i „śpią”.

Wszyscy śpiewają: „Wśród nocnej ciszy”.

PASTERZ 1 wstaje i opowiada:

Nocną straż trzymamy z bratem.

Ciemność, cisza rządzi światem.

Usłyszałem pienia głosy,

Reklama

głowę wznoszę pod niebiosy,

coś mnie nagle oślepiło!

PASTERZ 2:

Co to było? Co to było?

PASTERZ 1:

Owce w strachu uciec chciały.

Anioł wpośród stanął biały!

Wszyscy śpiewają: „Anioł Pasterzom mówił”.

ANIOŁ 1:

Hej, pasterze! Cud się stanie,

tam, w stajence! Tam, na sianie!

W smutnym świecie odnajdziecie

Zbawiciela – Boże Dziecię.

PASTERZ 1:

Biegnie Bartek od zagrody,

anioł woła, że narody

otrzymają dziś zbawienie.

PASTERZ 2:

Dalej słychać wdzięczne pienie.

Myślę: sen to jest czy jawa?

Potem drugi anioł stawa.

PASTERZ 1:

Więc choć nie brak było trwogi,

wnet na równe staję nogi,

budzę resztę. Szymon sapie,

Wojtek niczym niedźwiedź chrapie.

PASTERZ 2:

Żaden nie chce nam uwierzyć,

a tu już nam trzeba bieżyć.

PASTERZ 1:

Godzin jeszcze moc do rana.

Chwytam jagnię i barana,

Bartek wziął osełkę masła,

a tu jasność nagle zgasła.

PASTERZ 2:

Anioł zniknął gdzieś w oddali.

Czy to sen? Bo żeśmy spali...

PASTERZ 1:

Wkrótce, nie jest to sekretem,

Jan ujrzał nad wsią kometę,

co po niebie biegła prędko

i zawisła nad stajenką.

Wszyscy śpiewają: „Pójdźmy wszyscy do stajenki”.

PASTERZ 2:

Więc już było zgadnąć łatwo,

że przywiodło nas tu Światło.

Reklama

Że uwolni nas od smutku,

gdy klękniemy wraz przy żłóbku.

PASTERZ 1:

Przy ubogim, świętym żłobie

i oddamy pokłon Tobie.

PASTERZ 2:

Jezu, my wśród przygód mnóstwa,

mimo udręk i ubóstwa,

poznajemy w Tobie Pana

i padamy na kolana.

MAŁY PASTUSZEK:

Przyjmij, Jezu, od pastuszka

skromny dar mego serduszka.

Obiecują dziś pasterze

kochać Ciebie mocno, szczerze.

Wszyscy śpiewają: „Przybieżeli do Betlejem”.

SCENA 5 – OLŚNIENIE KRÓLÓW

Z boku sceny stoją Kacper, Melchior i Baltazar z lunetami w rękach.

KACPER (w czerwonym płaszczu, z koroną na głowie):

Niebo gwiaździste i cisza.

Nagle ujrzałem Jowisza.

BALTAZAR (w niebieskim płaszczu, z turbanem na głowie):

Przyszła noc – piękna, bezchmurna,

Jowisz w pobliżu Saturna.

MELCHIOR (w zielonym płaszczu, z turbanem lub koroną na głowie):

Muszę wyczyścić lunetę.

Widzę na niebie kometę.

KACPER:

Takie zjawisko zachodzi,

kiedy Nowy Król się rodzi.

MELCHIOR:

Król nadchodzi prosto z nieba.

Przygotować dary trzeba!

BALTAZAR:

Zaniesiemy dar z ochotą,

mirrę...

MELCHIOR:

...kadzidło...

KACPER:

...i złoto.

Królowie biorą do ręki szkatułki i kuferki.

Wszyscy śpiewają: „Mędrcy świata”, pierwszą zwrotkę.

SCENA 6 – SPOTKANIE Z HERODEM

HEROD (z boku sceny, w bogatym płaszczu, ze złotą koroną na głowie):

Reklama

Ja jestem królem Herodem,

co włada całym narodem.

Sprzeciwić nikt się nie waży,

bo użyję mojej straży!

KACPER:

Witaj nam, królu Herodzie,

ujrzałem gwiazdę na wschodzie.

HEROD:

To ja jestem tutaj gwiazdą!

I sprzeciwiam się najazdom!

MELCHIOR:

Lecz Król Nowy się narodził

i nas wszystkich oswobodzi!

HEROD:

Bo za chwilę się rozczulę...

Tylko ja tu jestem królem!

BALTAZAR:

Gdzie jest Nowonarodzony?

Chcemy złożyć Mu pokłony.

HEROD:

Zimno, wiatr na świecie hula,

idźcie sobie szukać Króla.

Dajcie znać, gdzie położony,

to i ja złożę pokłony...

Gdy królowie pójdą sobie,

mam już plan i wiem, co zrobię, ha, ha, ha!

Wszyscy śpiewają: „Mędrcy świata”, drugą zwrotkę.

SCENA 7 – POKŁON TRZECH KRÓLÓW

Królowie podchodzą do żłóbka.

BALTAZAR:

Jezu Nowonarodzony,

składam Tobie dziś pokłony.

Ty mi dajesz mądrość, siłę,

przyjmij, proszę, w darze mirrę.

MELCHIOR:

Boski układ gwiazd na niebie

przyprowadził mnie do Ciebie,

Ty mi nową drogę wskażesz.

Przyjmij więc kadzidło w darze...

KACPER:

Jezu, Ty przygarniasz wszystkich.

Składam Tobie pokłon niski.

Będę służyć Ci z ochotą –

przyjmij w darze szczere złoto.

ANIOŁ 1:

Niechaj każdy z was wyrusza

w drogę, witać Zbawiciela.

Reklama

Radość w sercach, radość w duszach.

Skarb pokoju i wesela.

Wszyscy śpiewają: „Bóg się rodzi”.

KONIEC

2023-12-12 09:19

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Trzeba nam za przykładem Jezusa być gotowym na swoją Getsemani

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Grażyna Kołek

Rozważania do Ewangelii J 18, 1 – 19, 42.

Piątek, 18 kwietnia. Wielki Piątek
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. „Jan Paweł II – papież rodziny”

2025-04-18 15:55

[ TEMATY ]

KUL

konferencja

Lublin

św. Jan Paweł II

mat. prasowy

Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. „Jan Paweł II – papież rodziny” pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Lubelskiego w ramach IX Kongresu Ruchu Europa Christi „Przyszłość Europy”, Lublin, KUL, 24 kwietnia 2025 r.

Dnia 24 kwietnia 2025 r. w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II (sala CTW-02) odbędzie się Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. „Jan Paweł II – papież rodziny” w ramach IX Kongresu Ruchu Europa Christi „Przyszłość Europy”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję