Reklama

Niedziela Rzeszowska

Rzeszów

Wezwani do działania

Alkoholizm to „rana śmiertelna” na ciele Polski! Tak mówił bł. ks. Bronisław Markiewicz, którego słowa przywołano podczas Archidiecezjalnego Kongresu Krucjaty Wyzwolenia Człowieka.

Niedziela rzeszowska 43/2023, str. II

[ TEMATY ]

Rzeszów

Ks. Jakub Oczkowicz

Bp Tadeusz Bronakowski

Bp Tadeusz Bronakowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kongres pod hasłem „Ku trzeźwości narodu – wezwani do działania” odbył się w Instytucie Teologiczno-Pastoralnym w Rzeszowie 30 września br. Organizatorami byli Duszpasterstwo Trzeźwości i Osób Uzależnionych Diecezji Rzeszowskiej z jego duszpasterzem ks. Grzegorzem Kotem, założycielem Fundacji „Pomagam, bo kocham” im. bł. ks. Władysława Findysza.

W wydarzeniu uczestniczyli bp Jan Wątroba oraz bp Tadeusz Bronakowski, przewodniczący Zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości i Osób Uzależnionych, który podczas wykładu omówił rolę Kościoła w walce o trzeźwość narodu. Biskup stwierdził, że trzeźwość to warunek życia w wolności, miłości i dobrobycie, a Kościół uczy mądrej miłości wobec uzależnionych oraz trzeźwego postępowania, tylko on pomaga rozumieć całego człowieka. Ksiądz biskup zaapelował do władz państwowych i samorządowych, aby zakazać reklamy alkoholu i ograniczyć jego dostępność fizyczną i ekonomiczną. Spośród wielu apostołów szerzących trzeźwość i walczących z pijaństwem wyróżnił Prymasa Tysiąclecia kard. Stefana Wyszyńskiego, św. Jana Pawła II oraz bł. ks. Bronisława Markiewicza.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Wśród zaproszonych na kongres prelegentów był dr hab. Krzysztof Wojcieszek, twórca projektu Narodowego Programu Trzeźwości, który w wykładzie zatytułowanym „Ekonomiczne konsekwencje spożywania alkoholu” przywołał wyniki badań naukowych potwierdzające, że nadużywanie alkoholu przynosi ogromne straty ekonomiczne dla budżetu państwa, wielokrotnie przekraczające doraźne zyski.

Zagadnienie odpowiedzialności samorządu lokalnego za trzeźwość przedstawiła dr Bernadeta Frysztak, członek GKRPA działającej przy Radzie Miejskiej w Sędziszowie Małopolskim, samorządowiec. Rozważania o relacjach w rodzinie umacniających trzeźwość przedstawił ks. dr Jan Kobak, natomiast ks. dr hab. Piotr Kulbacki wypowiedział się na temat: „Narodowy Program Trzeźwości w parafii – bierzmowanie, rodzice dzieci pierwszokomunijnych, kursy przygotowujące do małżeństwa”.

Kongres rozpoczął się Mszą św. pod przewodnictwem bp. Jana Wątroby. Eucharystię koncelebrowali: ks. Grzegorz Kot, diecezjalny moderator Krucjaty Wyzwolenia Człowieka, dekanalni duszpasterze trzeźwości oraz kapłani diecezji rzeszowskiej i archidiecezji przemyskiej. Homilię wygłosił bp Tadeusz Bronakowski.

2023-10-17 13:38

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Muzyka jest modlitwą…

Niedziela rzeszowska 8/2025, str. IV

[ TEMATY ]

Rzeszów

Mateusz Inglot

Utwór wykonali po raz pierwszy artyści z Centrum Sztuki Wokalnej

Utwór wykonali po raz pierwszy artyści z Centrum Sztuki Wokalnej

Kiedy Pieśń o matczynej miłości zabrzmiała jako prapremiera podczas koncertu kolędowego w kościele Chrystusa Króla w Rzeszowie, nie dało się nie zauważyć wielkiego wzruszenia słuchających.

Natomiast premiera w sieci internetowej miała miejsce 2 lutego w święto Matki Boskiej Gromnicznej. Inspiracją powstania pieśni stała się legenda o objawieniu Matki Bożej na gruszy w Rzeszowie, gdzie dziś stoi wspaniały klasztor Ojców Bernardynów, będący sanktuarium Matki Bożej Rzeszowskiej. Słowa pieśni napisali Janusz Koryl – znany rzeszowski poeta i Anna Czenczek – dyrektor działającego od 25 lat Centrum Sztuki Wokalnej, która jest także autorką muzyki. Wzruszający, wielkimi emocjami przesiąknięty utwór porywa zarówno tekstem, muzyką, jak i pięknym wykonaniem Anny Czenczek i młodych artystów Centrum Sztuki Wokalnej.
CZYTAJ DALEJ

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Czy sztuczna inteligencja nas rozgrzeszy? AI w Kościele

2025-04-06 17:01

[ TEMATY ]

Kościół

sztuczna inteligencja

AI

Chat GPT

Red

Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.

Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję