Reklama

Kultura

Muzyka jak w czasach Chopina

Wybitni pianiści z całego świata będą koncertować na takich samych instrumentach, na jakich grał sam Fryderyk Chopin. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych to prawdziwa gratka dla melomanów.

Niedziela Ogólnopolska 41/2023, str. 53

[ TEMATY ]

Fryderyk Chopin

Darek Golik/NIFC

W konkursie wystartuje 35 muzyków z 14 krajów

W konkursie wystartuje 35 muzyków z 14 krajów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Fortepian od samego początku stał w centrum muzycznego świata Fryderyka Chopina, a teraz jest w centrum jego dziedzictwa. Genialny polski kompozytor stworzył dzieła, które znacząco wpisały się w historię światowej muzyki. W naturalny sposób pojawia się więc pytanie: jak brzmiały instrumenty, na których tworzył, koncertował, grał Chopin dla siebie i swoich przyjaciół?

Narodowy Instytut Fryderyka Chopina od kilkunastu lat szuka odpowiedzi na to pytanie. Gromadzi kolekcję fortepianów, o których wiadomo, że były przez kompozytora preferowane. Jedną z podstawowych idei popularyzowania muzyki Chopina jest bowiem dążenie do przywrócenia autentycznego brzmienia z czasów genialnego kompozytora.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pianiści z czternastu krajów

Brzmienie z epoki stało się początkowo jednym z wyznaczników festiwalu „Chopin i jego Europa” oraz serii fonograficznych Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości w 2018 r. postanowiono zorganizować nowy konkurs, na którym co 5 lat pianiści z całego świata będą koncertować tylko na instrumentach z epoki chopinowskiej.

Reklama

II Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych rozpocznie się w Filharmonii Narodowej 5 października koncertem inaugurującym. Na fortepianach historycznych zagrają Tomasz Ritter, Bruce Liu i Naruhiko Kawaguchi. Wybitnym pianistom będą towarzyszyć Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej. Oczywiście, koncertów będzie można wysłuchać dzięki transmisji Polskiego Radia i TVP Kultura.

W tegorocznej edycji konkursu w dniach 5-15 października wystartuje trzydziestu pięciu muzyków z czternastu krajów. Uczestnicy zostali wyłonieni spośród osiemdziesięciu czterech kandydatów, którzy zgłosili swoje aplikacje. Harmonogram konkursu, podobnie jak w przypadku pierwszej edycji, przewiduje trzy etapy: pierwszy i drugi to recitale solowe, których repertuar – obok dzieł Chopina – będzie obejmował wybrane utwory Johanna Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusza Mozarta, a także polonezy polskich kompozytorów tworzących w pierwszej połowie XIX wieku. W trzecim etapie sześciu finalistów wykona wybrane przez siebie utwory Chopina z orkiestrą.

Mecenat ORLENU

Koncern ORLEN sfinansował także pierwszą na świecie rekonstrukcję fortepianu skrzydłowego cenionej na świecie firmy Fryderyka Buchholtza z Warszawy z ok. 1825-26 r. Fortepian jest koncertową kopią takiego samego instrumentu, na którym Chopin komponował i koncertował w Warszawie. Co więcej, właśnie na tym fortepianie polski pianista Tomasz Ritter zwyciężył w I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych w 2018 r.

Obecnie Narodowy Instytut Chopina w swojej kolekcji posiada już dziewiętnaście fortepianów z epoki chopinowskiej. Zbliżenie do oryginalnego aparatu wykonawczego, którym dysponował kompozytor, pozwala na przywracanie dzisiejszym słuchaczom świadomości specyfiki muzyki Chopina – wyróżniających ją cech, które są zatracane w wykonawstwie na instrumentach współczesnych.

Celem nowego konkursu chopinowskiego na instrumentach historycznych – poza wyłonieniem najciekawszych osobowości pianistycznych – jest propagowanie idei oraz podniesienie rangi w życiu koncertowym gry na dawnych fortepianach, co umożliwia lepsze poznanie dzieła przez zetknięcie z oryginalną materią i aurą brzmieniową instrumentów, którym kompozycje były dedykowane.

2023-10-03 14:20

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

175 lat temu zmarł Fryderyk Chopin

[ TEMATY ]

Fryderyk Chopin

Adobe Stock

Fryderyk Chopin

Fryderyk Chopin

17 października mija 175 lat od śmierci Fryderyka Chopina. W Warszawie - mieście bliskim jego sercu - można odwiedzić kilka miejsc upamiętniających kompozytora, w tym bazylikę Świętego Krzyża, gdzie złożone zostało jego serce.

Fryderyk Chopin spędził w Warszawie dzieciństwo i wczesną młodość. Tutaj pobierał nauki gry na pianinie, komponował pierwsze utwory i grał pierwsze koncerty. W Warszawie można znaleźć kilka miejsc związanych z kompozytorem. Najważniejszym jest pomnik Chopina w parku Łazienkowskim. Na przestrzeni lat stał się on jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli Warszawy. Pomnik przedstawia Chopina siedzącego po wierzbą targaną podmuchem wiatru. Kompozytor zasłuchany jest w szum wiatru. Latem przy pomniku odbywają się koncerty muzyki chopinowskiej. Prace nad pomnikiem, projektu Wacława Szymanowskiego, rozpoczęto w 1909 r., ale ze względu na nieprzychylność władz zaborczych, a później wybuch I wojny światowej, na jego odsłonięcie trzeba było czekać do listopada 1926 r.
CZYTAJ DALEJ

Bluźniercza „Msza narkotykowa” zatwierdzona przez... Uniwersytet Nebraski. Uczelnia przeprasza

2025-08-10 07:45

[ TEMATY ]

happening

bluźnierstwo

Msza narkotykowa

Uniwersytet Nebraski

uczelnia przeprasza

Drag Mass

Adobe Stock

Na uniwersytecie w Nebrasce została zorganizowana bluźniercza "Msza narkotykowa"

Na uniwersytecie w Nebrasce została zorganizowana bluźniercza Msza narkotykowa

Stanowy Uniwersytet Nebraski w Lincoln oficjalnie przeprosił za zatwierdzenie bluźnierczego happeningu „Drag Mass” (Msza narkotykowa) w kwietniu, który wyśmiewał liturgię katolicką. Uczelnia wszczęła też śledztwo w tej sprawie po sprzeciwie katolików. W czerwcu potępił ją biskup Lincolnu - James Douglas Conley, nazywając ją „rażącym, publicznym przejawem dyskryminacji na tle religijnym”.

Wydarzenie to zorganizował doktorant muzykologii Joseph Willette, który twierdził, że chciał w ten sposób „zbudować pomost między kulturą homoseksualną (queerness) a duchowością”. Występ naśladował różne części Mszy, w tym Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus i Agnus Dei.
CZYTAJ DALEJ

Egipt: pogłębia się spór w łonie klasztoru św. Katarzyny na Synaju

2025-08-10 20:39

[ TEMATY ]

Egipt

klasztor św. Katarzyny na Synaju

Anna Przewoźnik

Coraz szersze kręgi zatacza spór kanoniczno-jurysdykcyjny w łonie prastarego klasztoru prawosławnego św. Katarzyny na Synaju między żyjącymi tam mnichami a jego przełożonym abp. Damianem oraz między nim a patriarchą jerozolimskim Teofilem III. Pod koniec lipca większość mnichów zbuntowała się przeciw arcybiskupowi i pozbawiła go władzy, a w kilka dni później Patriarchat Jerozolimski wysłał 3-osobową delegację dla zbadania sprawy najpierw w Grecji, a następnie na Synaju.

Wieczorem 31 lipca, po wielogodzinnych burzliwych rozmowach 15 spośród ponad 20-osobowej społeczności mniszej przegłosowało usunięcie 90-letniego abp. Damiana z urzędu ihumena (namiestnika) swego monasteru. Piastował on to stanowisko nieprzerwanie od 10 grudnia 1973 - najdłużej ze wszystkich prawosławnych przywódców kościelnych na świecie. Wcześniej, 28 tegoż miesiąca mnisi wystosowali list do greckiego Ministerstwa Oświaty i Religii, wyrażający sprzeciw wobec zapowiedzi głosowania w parlamencie w Atenach projektu specjalnej uchwały, która miała nadać ich klasztorowi osobowość prawną. Autorzy listu uznali to za sprzeczne z kanonami mieszanie się władz świeckich w sprawy kościelne. List ten wysłano też do zwierzchników wszystkich lokalnych Kościołów prawosławnych, powiadamiając ich jednocześnie o przyczynach odsunięcia abp. Damiana.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję