Biskup Piotr przypominając o znaczeniu muzyki kościelnej oraz tych wszystkich, którzy służą jako organiści, psałterzyści, dyrygenci chórów i scholi, zachęcał uczestników, by przez swój warsztat muzyczny, który opanowali, pomagali wiernym w modlitwie.
Piękno muzyki
Nawiązując do czytań mszalnych (1 J 1, 5nn), zwrócił uwagę, że trzeba samemu chodzić w światłości, aby to, co się robi, nie przeszkadzało innym w przyjściu do Jezusa. – Jeśli sam nie szukasz światłości Pana w swoim życiu, to może być tak, że nawet nie zauważysz, że chcesz siebie pokazać przez to, co robisz, sam zabłysnąć, a chwała Pana została jakby schowana. W liturgii obok mocy słowa, doświadczenia wspólnej modlitwy, muzyka ma pomagać w rodzeniu i umacnianiu wiary. Muzyka ma nie tylko towarzyszyć modlitwie, ale ma ją inspirować i sama być modlitwą i wtedy chwała Boża będzie się objawiać – mówił bp Piotr.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Dzień skupienia
– Wraz z ks. Danielem Gołębiowskim wybraliśmy ten czas, abyśmy mogli na dniu skupienia z uczestnikami porozmawiać, spotkać się, nakreślić jakieś plany dla naszej diecezji od strony muzycznej. Zapraszam też na kolejne spotkania, do takiego wspólnego bycia, zainteresowania się tym, co na co dzień wykonujemy, czyli tą specyficzną służbą w Kościele – mówi Benedykt Ksiądzyna z Instytutu Muzyki Kościelnej.
Warsztaty
Obok modlitwy podczas sprawowanej Eucharystii miał miejsce wykład prof. Alfreda Bączkowicza, byłego organisty katedry opolskiej, wybitnego kompozytora i założyciela diecezjalnej szkoły organistowskiej w Opolu, bardzo cenionego w środowisku muzycznym. Przyjął zaproszenie na to spotkanie z rąk swojego byłego ucznia, Benedykta Ksiądzyny. Wykład był także połączony z warsztatami, podczas których profesor zwracał m.in. uwagę na poprawność śpiewów liturgicznych. – Są to wybrane elementy harmonii. Mam nadzieję nie tylko na wysłuchanie wykładu, ale także podjęcie dyskusji, która może pokazać, że są jakieś problemy, które chciałbym pomóc rozwiązywać. Do omówienia proponuję m.in.: podstawy wokalnej faktury czterogłosowej, rodzaje akordów, zasady prowadzenia linii melodycznej, skok interwałowy, zasady budowania trzy, cztero i pięciodźwięków, postać akordu, dźwięki obce i in. Chcę na nowo to wyjaśnić, a w części praktycznej chciałbym pokazać, zaproponować pewien nowy, szósty „obcy dźwięk” – mówił o swoim wykładzie zaproszony gość.
Potrzeba formacji
– Stała formacja muzyczna, liturgiczna i duchowa w naturalny sposób wpisana jest w zakres obowiązków każdego, kto pełni posługę muzyka kościelnego. Dni formacyjne są także okazją do pogłębienia integracji lokalnego środowiska muzyków kościelnych oraz stwarzają możliwości uzupełnienia ewidencji organistów prowadzonej przez Referat Muzyki Kościelnej – stwierdza ks. Daniel Gołębiowski.