Reklama

Kultura

Chopin stale współczesny

O tegorocznym Konkursie Chopinowskim i głębokich przeżyciach rodzących się z inspiracji dziełami wybitnego polskiego pianisty z Aleksandrem Laskowskim, rzecznikiem prasowym XVIII Konkursu Chopinowskiego, rozmawia Monika M. Zając.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Monika M. Zając: Choć w tym roku do finału przeszło więcej pianistów z Europy, to jednak wydaje się, że w ostatnich latach Azjaci „czują” Chopina o wiele lepiej niż Europejczycy...

Aleksander Laskowski: Bardzo cieszy nas fakt, że wielu wspaniałych artystów z krajów takich jak Japonia, Chiny czy Korea Południowa nie tylko sięga po dzieła Chopina, ale też wykonuje je naprawdę wspaniale. Sukces Seon-jin Cho na XVII Konkursie Chopinowskim w 2015 r. – Koreańczyk zdobył wtedy I nagrodę – stał się początkiem jego światowej kariery, a w jego ojczyźnie wybuchła najprawdziwsza chopinomania.

Reklama

Konkurs jest źródłem wielokulturowej polaryzacji, którą świat obserwuje w różnorodnych interpretacjach muzyki tego genialnego kompozytora. Czy dzięki temu lepiej rozumiemy muzykę Chopina, jej przekaz? A może różnorodność interpretacji zaburza przesłanie mistrza?

Dzieła Fryderyka Chopina zostały nam przekazane w formie zapisu nutowego, precyzyjnego, ale jednocześnie wymagającego od wykonawcy podjęcia wielu decyzji. Sztuka wykonawcza współczesnych pianistów polega na kreowaniu własnych interpretacji, w których – szanując oryginalne dzieło – mają szansę dodać własny przekaz, przede wszystkim emocjonalny. I to jest wspaniałe. Czy dzięki temu lepiej rozumiemy muzykę Chopina? Nie wiem, bo nie potrafię powiedzieć, co to miałoby znaczyć: „lepiej rozumieć muzykę”. Dla każdego jest ona czymś nieco innym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Konkurs to coś więcej niż turniej muzyczny. Ku jakim wartościom kieruje się myśl organizatorów? Jak zmieniają się potrzeby widowni?

Konkurs Chopinowski to wydarzenie o globalnym zasięgu, wielkie święto Fryderyka Chopina i jego genialnej twórczości; to czas, kiedy oczy całego świata zwrócone są na Warszawę. Oczywiście, w konkursowych zmaganiach pojawia się pierwiastek sportowy – jedni pianiści awansują do kolejnych etapów, a inni odpadają. W końcu poznajemy nazwiska laureatów. Najważniejsza jest jednak nie rywalizacja, a obcowanie z pięknem w czystej postaci, głębokie przeżycia duchowe, których dostarcza nam słuchanie dzieł Chopina. Słowem – 3 tygodnie wielkiej radości. Publiczność doskonale to wyczuwa, dlatego tak tłumnie przychodzi na przesłuchania konkursowe, dlatego tak wiele milionów osób ogląda transmisje na naszym kanale YouTube.

Reklama

Jak śledzenie przebiegu konkursu, który stał się świętem narodowym, może ubogacić tych, którzy z muzyką klasyczną niewiele mają na co dzień wspólnego? Co najskuteczniej zachęca do jej odkrywania tych najmniej przekonanych?

To prawda, że Konkurs Chopinowski jest naszym trzytygodniowym świętem narodowym, które szczęśliwie obchodzimy z niemal całym światem. Magia konkursu sprawia, że oglądają go chętnie wszyscy, także ci, którzy na co dzień wybierają muzykę inną niż klasyczna. Co ich zachęca? Myślę, że przede wszystkim piękno muzyki Fryderyka Chopina.

Co było wyróżnikiem tegorocznej edycji konkursu?

Bez wątpienia bardzo wysoki poziom gry uczestników. Dodatkowo fakt, że była to edycja o rok opóźniona z powodu pandemii COVID-19.

Konkurs współtworzy kształt muzycznego świata. To już XVIII Konkurs – jak zatem na przestrzeni tych lat zmienił się ów kształt świata muzyki?

Muzyka Chopina – by skupić się tylko na tym aspekcie – ma dwa oblicza: jedno zwrócone ku czasom, w których powstała, drugie – ku współczesności. Dlatego z jednej strony jest częścią naszej tradycji, a z drugiej – jest stale współczesna i zmienia się wraz ze światem.

Aleksander Laskowski pracownik Instytutu Adama Mickiewicza, tłumacz, współpracownik radiowej Dwójki. Autor książki Skrywany wulkan, której bohaterem jest Witold Lutosławski.

Lista laureatów Konkursu Chopinowskiego 2021

• 1. Nagroda – Bruce (Xiaoyu) Liu

• 2. Nagroda ex aequo – Kyohei Sorita i Alexander Gadjiev, który otrzymał także nagrodę za najlepsze wykonanie sonaty

• 3. Nagroda – Martin Garcia Garcia, który otrzymał również nagrodę za najlepsze wykonanie koncertu

• 4. Nagroda ex aequo – Aimi Kobayashi i Jakub Kuszlik, który otrzymał także nagrodę za najlepsze wykonanie mazurków

• 5. Nagroda – Leonora Armellini

• 6. Nagroda – JJ Jun Li Bui

2021-11-02 13:06

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rywalizacja trwa

Od 2 października Warszawa jest światową stolicą pianistyki, która gości młodych artystów z najdalszych zakątków globu. 16 października zakończy się III etap XVIII Konkursu Chopinowskiego, a w nocy z 20 na 21 października poznamy jego laureatów.

Na tegoroczną edycję Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina zgłosiła się rekordowa liczba kandydatów – ponad 500 pianistów z całego świata. Ze względu na ograniczenia spowodowane pandemią COVID-19 konkurs został przeniesiony z roku 2020 na 2021. Eliminacje odbyły się w lipcu. Do udziału w konkursie jury zakwalifikowało osiemdziesięcioro siedmioro pianistów. Najliczniejszą reprezentację – dwadzieścioro dwoje instrumentalistów – stanowili Chińczycy. Reprezentacja Polski, druga pod względem liczebności, liczyła szesnaścioro pianistów, z których jedenaścioro zostało wybranych przez jury eliminacji, pięcioro natomiast zakwalifikowało się dzięki osiągnięciom na innych konkursach. Wśród uczestników znaleźli się również pianiści z: Japonii (14), Korei Południowej (7), Włoch (6), a także Kanady (z której pochodzi najmłodszy uczestnik J J Jun Li Bui), Armenii, Chińskiego Tajpej, Kuby, Łotwy, Rosji, Hiszpanii, Tajlandii, USA, Wielkiej Brytanii i Wietnamu. Dla kilkanaściorga pianistów jest to kolejny udział w Konkursie Chopinowskim. Piętnaścioro pianistów występowało w XVII edycji konkursu w 2015 r. – wśród nich aż troje finalistów: Aimi Kobayashi, Georgijs Osokins i Szymon Nehring. Po 11 latach na konkursową estradę powrócił Nikolai Khozyainov – najmłodszy finalista XVI edycji w 2010 r.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego Jezus musiał nas zbawić właśnie na krzyżu?

2025-04-10 20:45

[ TEMATY ]

zbawienie

Katechizm Wielkopostny

BP Episkopatu

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Dziś co nieco o zbawieniu.

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego.
CZYTAJ DALEJ

Zakrwawiony mężczyzna wtargnął na ambonę w Gliwicach. Skandal po Mszy św. za ofiary katastrofy smoleńskiej

2025-04-12 10:30

[ TEMATY ]

Gliwice

pixabay.com

Do skandalicznego incydentu doszło w czwartek wieczorem w kościele św. Barbary w Gliwicach. Po zakończeniu Mszy św. w intencji ofiar katastrofy smoleńskiej na ambonę wtargnął młody mężczyzna z zakrwawionymi dłońmi. Zaczął krzyczeć niezrozumiałe i obraźliwe słowa, pobrudził ołtarz oraz szaty liturgiczne. Został wyprowadzony z kościoła przez księdza i wiernych, w tym członków Klubu Gazety Polskiej.

— Trwał śpiew kończący Mszę św. Zszedłem do zakrystii, gdy nagle usłyszałem, że ktoś mówi do mikrofonu. Wróciłem i zobaczyłem obcego mężczyznę na ambonie. Miał zakrwawione ręce i ubrudził nimi obrus oraz szaty. Natychmiast podjąłem próbę wyprowadzenia go – relacjonuje ks. ppłk Mariusz Antczak, proboszcz parafii św. Barbary, w rozmowie z Dziennikiem Zachodnim.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję