Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Od czego zaczyna się Msza Święta?

Niewiele osób o tym wie, ale liturgia Mszy Świętej nie zaczyna się od znaku krzyża ani nawet od dzwonka przed pieśnią na wejście.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwszym „formalnym” tekstem liturgicznym Eucharystii jest antyfona na wejście. Niestety zazwyczaj w praktyce parafialnej nie mamy okazji jej usłyszeć, a szkoda, bo wprowadza ona w misterium danego dnia.

Czym jest antyfona?

Sama nazwa „antyfona” wywodzi się z greki i można ją przetłumaczyć jako „przeciwny głos” lub „odpowiedź naprzemienna”. Jest to werset pochodzący z Pisma Świętego lub z tekstów napisanych przez świętych. Najczęściej z antyfonami możemy się spotkać przy celebracji Liturgii Godzin, gdzie zaczynają oraz kończą każdy psalm, pieśń i kantyk. W liturgii Mszy odnowionej po II Soborze Watykańskim mamy dwie antyfony: na wejście i na komunię (przed soborem byłą jeszcze trzecia – na offertorium). Antyfony są zazwyczaj zastępowane przez pieśń na wejście i na komunię, zgodnie z zapisami Ogólnego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego: „można wykonać antyfonę z psalmem podane w Graduale Rzymskim lub w Graduale zwykłym, albo też inny zgodny z czynnością świętą, z treścią dnia lub okresu liturgicznego śpiew, którego tekst został zatwierdzony przez Konferencję Episkopatu”. Antyfony można usłyszeć najczęściej wtedy, gdy zdarzy nam się uczestniczyć w Mszy recytowanej, bez żadnych śpiewów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Warto zwrócić uwagę na fakt, że pieśń na wejście (jak i każda inna pieśń wykonywana podczas liturgii) nie może być dowolną piosenką o tematyce okołoreligijnej, lecz powinna spełniać szereg wymagań. Śpiew nie jest „oprawą Mszy”, ale jej integralną częścią.

Antyfony a uczestnictwo w liturgii

Warto zaznajomić się z treścią antyfony danego dnia, bo poznanie jej pozwala lepiej przyjąć słowo, które Bóg kieruje do każdego z nas w konkretnej celebracji. Przykładowo XXVIII Niedziela Zwykła ma antyfonę „Jeżeli zachowasz pamięć o grzechach, Panie, * Panie, któż się ostoi. * Ale Ty, nasz Boże, * udzielasz przebaczenia”. Kolekta tego dnia mówi o gorliwości do pełnienia dobrych uczynków, a Ewangelia zachęca do wypełniania przykazań i podjęcia ubóstwa. Możemy zauważyć ścieżkę, którą wskazuje nam liturgia: oczyszczenie z grzechów prowadzi do otwarcia na łaskę, która z kolei pobudza gorliwość do pełnienia dobrych uczynków, a w szczególności do podążania drogą przykazań. Wprawdzie słysząc antyfonę, nie wiemy jeszcze co czeka nas później, ale otrzymujemy na wstępie klucz do interpretacji całej celebracji w kontekście roku liturgicznego.

Dobre rozpoczęcie liturgii to już połowa sukcesu. Następnym razem, gdy będziesz na Mszy, postaraj się zapoznać wcześniej z tekstem antyfony na wejście. Jeśli to Ci się nie uda, to spróbuj chociaż wsłuchać się w tekst pieśni na wejście i podejmij śpiew wraz z innymi. W ten sposób wejdziesz w liturgię i nawiążesz wspólnotę z braćmi i siostrami zgromadzonymi w kościele.

2021-10-05 10:33

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej: w liturgii nie wolno wykonywać utworów o charakterze świeckim

[ TEMATY ]

muzyka liturgiczna

Karol Porwich/Niedziela

W trosce o dobro kościelnej liturgii, w tym wykonywanych pieśni i psalmów, Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej w kurii warszawsko-praskiej przypomina, że muzyka w kościołach powinna być odgrywana wyłącznie na żywo, a nie odtwarzana z nagrania. Komunikat w tej sprawie wydano z uwagi na "niepokojące praktyki korzystania z gotowych utworów audio, zastępujących grę organów, śpiew organisty i wiernych". Ponadto dokument tłumaczy m.in., że nie wolno w liturgii wykonywać utworów o charakterze świeckim.

Zwracając się do kapłanów i diecezjan świeckich, Diecezjalna Komisja Muzyki Kościelnej wydała komunikat dotyczący odtwarzania utworów audio w kościołach. W "trosce o dobro kościelnej liturgii, w tym wykonywanych pieśni i psalmów" zwraca w nim uwagę na "pojawiające się niepokojące praktyki korzystania z gotowych utworów audio zastępujących grę organów, śpiew organisty i wiernych podczas mszy świętych, nabożeństw i innych aktywności liturgicznych".
CZYTAJ DALEJ

W Armenii powstaje pomnik Chrystusa. Będzie mierzyć aż 77 metrów!

2025-06-30 09:27

[ TEMATY ]

Armenia

Instagram / eastern_christians zrzut

Na górze Hatis, niedaleko stolicy Armenii – Erywania, powstaje najwyższy na świecie pomnik Jezusa Chrystusa. Monumentalna konstrukcja, nazwana „Statua Chrystusa Zbawiciela”, osiągnie wysokość aż 77 metrów, z czego 33 metry będzie mierzyć sama figura, a 44 metry – cokół.

Pomysł budowy wyszedł od ormiańskiego polityka i biznesmena Gagika Tsarukiana, który ogłosił projekt w 2022 roku. Choć początkowo inicjatywa spotkała się z krytyką ze strony Apostolskiego Kościoła Ormiańskiego, prace budowlane ruszyły i obecnie figura jest niemal ukończona. Transport ostatnich elementów na szczyt góry jest w toku, a zakończenie prac zaplanowano na ten rok.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Bóg w dom – pokój w dom

2025-06-30 14:05

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

meczennicy.franciszkanie.pl

Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.

Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję