Reklama

Kultura

Leszek Mądzik o mistyce codzienności na Festiwalu Gaude Mater w Częstochowie

[ TEMATY ]

Gaude Mater

Ks. Mariusz Frukacz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„W naszych czasach jest coraz większa tęsknota za ciszą”. - mówił Leszek Mądzik, znany scenograf, reżyser, malarz, fotograf, dyrektor teatru, związany z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim, który był 2 maja gościem 25. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie.

Spotkanie z Leszkiem Mądzikiem w Sali widowiskowej Zespołu Poklasztornego Parafii św. Zygmunta poprowadził Roman Wyborski ze Stowarzyszenia Przyjaciół Gaude Mater.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Opowiadając o swojej twórczości Leszek Mądzik podkreślił, że „każdy spektakl powinien mówić o jego autorze” i wskazał na znaczenie „mistyki codzienności, która jest stałym elementem życia ludzkiego”. Twórca przywołał takie pojęcia obecne w mistyce chrześcijańskiej jak: noc i światło. - Ja czuję się bardzo dobrze w przestrzeni nocy. Również widzę ile można wydobyć emocji z fenomenu światła - wspominał Mądzik.

„Boję się presji czasu. To co jest wokół nas, wszelka elektronika, komórki, billboardy, wielkie święcące reklamy steruje nas w myśleniu, wypiera nasze myślenie”. - kontynuował Mądzik.

Mówiąc o scenie plastycznej znany twórca zaznaczył, że „scenografia może być teatrem”. - Nie zawsze jest ważna literackość, ale to co wyzwolimy z wnętrza, z emocji. - podkreślił twórca i wyznał, że „czas to jest największa tajemnica”.

Reklama

„Bardzo ważne jest dla mnie w danym temacie, który podejmuję wydobycie prawdy”. - kontynuował Leszek Mądzik i dodał, że „teatr jest tęsknotą za uzupełnieniem braku, jest dążeniem za czymś”.

Mówiąc o niektórych swoich realizacjach Mądzik wskazał na „charakter modlitewny spektaklu” i wyznał, że jego teatr mógł powstać jedynie w przestrzeni Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, który wówczas był „pewną enklawą myślenia, był wierny pewnym ideałom”.

Prof. Leszek Mądzik związany jest ze środowiskiem Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego od lat 60., od czasów studenckich. W 1969 r. założył Scenę Plastyczną KUL, w ramach której był autorem piętnastu spektakli. Twórca zrealizował takie spektakle jak m. in. Ecce homo (1970), który pierwotnie nosił nazwę „Życie ukrzyżowane”, ale został zawieszony przez cenzurę komunistyczną, Wieczerza (1972), Ikar (1974), Zielnik (1978), Brzeg (1983), Wrota (1989), Tchnienie (1992), Szczelina (1994), Kir (1997), Odchodzi (2003) i Bruzda (2005). Jego teatr brał udział w ponad pięćdziesięciu międzynarodowych festiwalach przywożąc z nich nagrody i wyróżnienia, np. nagroda krytyków za Wilgoć na festiwalu w Kairze; nagroda za reżyserię, scenografię i technikę teatralną za Zielnik na festiwalu w Japonii; nagroda specjalna na Festiwalu Teatralnym w USA; wyróżnienie na Światowej Wystawie Scenografii Praskie Quadriennale w Pradze. Autor wielu scenografii w teatrach polskich, portugalskich, francuskich i niemieckich. Prowadził zajęcia ze studentami na zaproszenie uniwersytetów i szkół artystycznych m.in. w Helsinkach, Berlinie, Amsterdamie, Waszyngtonie, San Francisco, Bonn, Hamburgu, Lyonie, Pradze, Buffalo, Rennes, Dublinie, Rydze, Poznaniu. Odznaczony, m.in. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Krzyżem Zasługi, Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Otrzymał również wyróżnieniem specjalne „Totus” oraz w 2014 roku papieski Krzyża Zasługi „Pro Ecclesia et pontifice”. Leszek Mądzik jest autorem plakatu tegorocznej edycji Festiwalu „Gaude Mater”.

2015-05-02 21:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Częstochowa: oratorium „Mesjasz” na zakończenie Festiwalu „Gaude Mater”

[ TEMATY ]

Gaude Mater

Marian Florek

Na zakończenie 28. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, wieczorem 7 maja w bazylice jasnogórskiej zabrzmiało wielkie dzieło późnego baroku, oratorium „Mesjasz” Georga Friedricha Händla.
CZYTAJ DALEJ

80 lat temu zakończyła się II wojna światowa

2025-05-07 22:26

[ TEMATY ]

II wojna światowa

Wikipedia

80 lat temu, 8 maja 1945 r., zakończyła się II wojna światowa w Europie. Akt kapitulacji Niemiec oznaczał koniec sześcioletnich zmagań. Nie oznaczał jednak uwolnienia kontynentu spod panowania autorytaryzmu. Europa Środkowa na pół wieku znalazła się pod kontrolą ZSRS.

Na początku 1945 r. sytuacja militarna i polityczna III Rzeszy wydawała się przesądzać jej los. Wielka ofensywa sowiecka rozpoczęta w czerwcu 1944 r. doprowadziła do utraty przez Niemcy ogromnej części Europy Środkowej, a straty w sprzęcie i ludziach były niemożliwe do odtworzenia. Porażka ostatniej wielkiej ofensywy w Ardenach przekreślała niemieckie marzenia o zawarciu kompromisowego pokoju z mocarstwami zachodnimi i kontynuowaniu wojny ze Związkiem Sowieckim. Wciąż zgodna współpraca sojuszników sprawiała, że dla obserwatorów realistycznie oceniających sytuację Niemiec było jasne, że wykluczone jest powtórzenie sytuacji z listopada 1918 r., gdy wojna zakończyła się zawieszeniem broni. Dążeniem Wielkiej Trójki było doprowadzenie do bezwarunkowej kapitulacji Niemiec oraz ich całkowitego podporządkowania woli Narodów Zjednoczonych.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Na konklawe kardynałowie wznowili głosowanie nad wyborem papieża

2025-05-08 16:17

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Kardynałowie uczestniczący w konklawe w czwartek po południu wrócili do Kaplicy Sykstyńskiej, by przystąpić do czwartego głosowania nad wyborem papieża. Przewidziane są dwa głosowania i jeden dym z komina na dachu kaplicy.

Bez rezultatu zakończyło się głosowanie w środę wieczorem oraz dwa następne w czwartek przed południem. Dwa razy z komina na dachu Kaplicy Sykstyńskiej wydobył się dotychczas czarny dym.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję