Jedną ze świątyń, gdzie w 2020 r. trwały intensywne prace przy polichromiach, jest kościół w Nidku. W nim na parapecie chóru muzycznego znajdowała się polichromia o klasycyzujących formach wykonana w XIX wieku. Podczas prac konserwatorsko-restauratorskich pod obecną warstwą odsłonięto fragment polichromii rokokowej. Natomiast w kruchcie podwieżowej odsłonięto marmoryzację, gdzie zachowała się sygnatura malarza – „P. Sztafiński z Bulowic dnia 15 VII 1920 r.”. – Polichromia z II poł. XVIII wieku w Nidku zastąpiła dekorację XVII-wieczną widoczną za lewym ołtarzem bocznym, gdzie można rozpoznać postać św. Mikołaja. I dopiero na bardzo żywo malowanej dekoracji rokokowej powstała obecnie zachowana bardziej stonowana malatura w duchu modnego w XIX wieku klasycyzmu – wyjaśnia diecezjalny konserwator architektury i sztuki sakralnej ks. dr Szymon Tracz, które czuwa nad pracami. Dodaje, że konserwacji podano także neobarokowy prospekt organowy, który odzyskał dawne detale snycerskie, złocenia i żywą, szmaragdowo-malachitową polichromię swej struktury. Wykonano również prace polegające na izolacji fundamentów kościoła. Położono nowy, kamienny chodnik procesyjny.
Prace nad polichromiami z przełomu XIX i XX wieku z partiami ornamentalno-roślinnymi w kruchtach oraz w zakrystii były prowadzone w kościele w Osieku. Udało się je odczyścić i uzupełnić. – Nad drzwiami prowadzącymi z zakrystii do kościoła odsłonięty został barokowy kartusz stanowiący fragment wcześniejszej, zapewne XVIII-wiecznej dekoracji – informuje ks. konserwator. Natomiast wokół kościoła wykonano chodnik, gdzie także kamiennymi płytami wyłożono soboty. Prace sfinansowane są w ramach wkładu własnego parafii przekazanego przez Starostwo Powiatowe w Oświęcimiu.
W drewnianym kościele w Grojcu konserwatorzy pracowali przy polichromii w przedsionku kościoła. Natomiast ołtarz główny i dwa ołtarze boczne zostały przewiezione do pracowni, gdzie zostały poddanie renowacji. – Wcześniej wykonano prace izolacyjno-osuszające w obrębie murowanej zakrystii oraz ściany północnej kościoła, gdzie znajdują się unikatowe kamienne i marmurowe epitafia z XVII i XVIII wieku – mówi ks. dr Szymon Tracz. Swój blask odzyskują również świątynie – w Polance Wielkiej i w Gilowicach, o czym pisaliśmy już na łamach Niedzieli na Podbeskidziu.
Beret 3. Dywizji Strzelców Karpackich podczas prac konserwatorskich
Muzeum Ziemi Wieluńskiej kończy realizację projektu „Przywrócić blask. Konserwacja tkanin historycznych ze zbiorów Muzeum Ziemi Wieluńskiej w Wieluniu”. Zadanie jest realizowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Efektem realizacji projektu jest konserwacja 17 tkanin znajdujących się w zbiorach wieluńskiego muzeum, które na terenie trzech powiatów jest jedyną tego typu instytucją. W grupie muzealiów wyznaczonych do konserwacji znajdują się obiekty świadczące o bogatej polskiej tradycji szlacheckiej, a także martyrologii i walce naszego narodu o niepodległość. Wśród nich są m.in. XVIII-wieczne pasy kontuszowe, czapka rogatywka Hieronima Ciesielskiego – uczestnika Powstania Styczniowego, temblaki do broni białej oraz elementy umundurowania żołnierzy polskich, których losy związane były z Wieluniem. Przykładem takiego obiektu jest m.in. mundur Jana Chudego z Wielunia, podporucznika 23 Pułku Artylerii Lekkiej, w wojnie obronnej 1939 r., rannego pod Warszawą oraz kurtka mundurowa Zdzisława Męciny, który jako żołnierz 15 Pułku Piechoty "Wilków" walczył we wrześniu 1939 r. pod Wieluniem. Cennymi obiektami są również elementy umundurowania żołnierzy Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie: bluza battle dress wz. P37, która należała do Franciszka Szulczewskiego, żołnierza 1 Dywizji Pancernej gen. S. Maczka oraz beret 3 Dywizji Strzelców Karpackich. Szczególny wymiar w utrwalaniu pamięci polskiej martyrologii, stanowią artefakty z obozów koncentracyjnych - spodnie męskie i strój kobiecy (tzw. pasiaki). Spodnie nosił więzień KL Auschwitz i KL Buchenwald Stanisław Pohorecki, a suknia obozowa przynależała do więźniarki KL Ravensbruck Heleny Panfilowej, nauczycielki z Szynkielowa.
Mimo narastających napięć na Bliskim Wschodzie i w samym Iraku w syryjskokatolickiej archieparchii Mosulu odbyły się w ostatnich tygodniach tradycyjne obrzędy pierwszej komunii świętej. W minionym miesiącu w różnych kościołach Qaraqoszu na Nizinie Niniwy w północnym Iraku przyjęło ten sakrament ponad 450 chłopców i dziewcząt.
W kazaniach podczas tych uroczystości katolickosyryjski arcybiskup Mosulu - Junan (Benedict Qusay Mubarak Abdullah) Hano chwalił niezłomną wiarę miejscowej wspólnoty chrześcijańskiej, podkreślając ich determinację do powrotu na ziemię przodków, mimo cierpień związanych z przymusowym wysiedleniem kilkanaście lat wcześniej.
Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.
Tak mówi Pan: «Na dom Dawida i na mieszkańców Jeruzalem wyleję ducha łaski przebłagania. Będą patrzeć na tego, którego przebili, i boleć będą nad nim, jak się boleje nad jedynakiem, i płakać będą nad nim, jak się płacze nad pierworodnym. W owym dniu będzie wielki płacz w Jeruzalem, podobny do płaczu w Hadad-Rimmon na równinie Megiddo. W owym dniu wytryśnie źródło, dostępne dla domu Dawida i dla mieszkańców Jeruzalem, na obmycie grzechu i zmazy».
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.