Reklama

KUL Lublin, 15 X 2020

Dignitas humana i bonum commune jako fundament praw człowieka w nauczaniu Jana Pawła II

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W cywilizacji Zachodu, we współczesnej debacie dotyczącej aksjologicznych korzeni prawa i państwa, można spotkać pogląd, że ludzka godność jest uznawana za praźródło wszelkich praw człowieka. Autor artykułu uważa, że chyba wszystkie współczesne ideologie polityczne głoszone w świecie Okcydentu i oparte na nich systemy ustrojowo-prawne odwołują się do idei praw człowieka, które stały się jedną z dominujących kategorii współczesnej debaty publicznej.

Prawa człowieka wchodzą w skład doktryn socjalistycznych, liberalnych, jak i niewiele mającego z nimi wspólnego nauczania społecznego Kościoła katolickiego. To właśnie Jan Paweł II nadał im nową dynamikę, wiążąc je z kategoriami ludzkiej godności i wspólnego dobra. Zdaniem papieża Polaka, godność człowieka znajduje swoje oparcie przede wszystkim w filozofii chrześcijańskiej, ponieważ ludzka godność jest konsekwencją uznania człowieka za imago Dei.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

We wszystkich swoich wielkich encyklikach społecznych (Laborem exercens, Sollicitudo rei socialis, Centesimus annus, Evangelium vitae) Jan Paweł II łączył kategorie godności człowieka z jego wolnością, wskazując na rolę Kościoła w ochronie tych fundamentalnych wartości. Dla Jana Pawła II prawo musi chronić ludzką godność, ponieważ nienaruszalna godność człowieka jest równocześnie fundamentem sprawiedliwego prawa, które najlepiej chroni prawa człowieka. W papieskiej ocenie prawo do prywatnej inicjatywy (Centesimus annus) służy zarówno jednostce ludzkiej, czyli ochronie jej godności, jak i pomnażaniu dobra wspólnego. Dostrzec można zatem, że kategorie dignitas humana i bonum commune dopełniają się wzajemnie.

Wydaje się, że świadomość istnienia idei godności człowieka jako fundamentu jego nienaruszalnych praw stała się dzisiaj w cywilizacji zachodniej toposem akceptowanym przez większość. Istotną rolę w upowszechnieniu tej idei odegrał papież Polak.

Z pełnym przekonaniem można stwierdzić, że z tych względów nauczanie Jana Pawła II jest wezwaniem nie tylko do wierzących, ale również do wszystkich ludzi dobrej woli, głoszącym, że „szacunek dla życia” może stać się podstawą najważniejszych dla społeczeństwa wartości: demokracji i pokoju.

W nauczaniu papieskim, wyłożonym w encyklikach, prawo do życia jest nie tylko wyznacznikiem ludzkiej godności, ale również tym czynnikiem, który pozwala na rozwój dobra wspólnego. Dla papieża Polaka kategoria ludzkiej godności stała się fundamentem praw człowieka i wydaje się być ideą bezwarunkową, którą mogą uznać wszyscy – zarówno chrześcijanie, wyznawcy innych religii, jak i niewierzący – za fundament życia społecznego.

2020-12-09 10:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niepokalanie poczęta. Co to znaczy?

Prawda o Maryi Niepokalanie Poczętej, jako wolnej od grzechu i pełnej doskonałości, nie sprawia, że staje się Ona daleka nam wszystkim. Jest zupełnie odwrotnie.

Jako wspólnota Kościoła katolickiego 8 grudnia obchodzimy uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny. Przywilej Niepokalanego Poczęcia jest dla Maryi wyjątkowym darem łaski Bożej, a dla Kościoła – dogmatem wiary. Przypomnijmy, że dogmat to nauka wiary zawarta w Objawieniu, której interpretacja jest ściśle określona przez Kościół. To po prostu twierdzenie objawione przez Boga i przyjmowane za pewne. Dogmat o Niepokalanym Poczęciu Maryi został uroczyście ogłoszony przez papieża Piusa IX w Bazylice św. Piotra w Rzymie 8 grudnia 1854 r. bullą Ineffabilis Deus.
CZYTAJ DALEJ

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Publikujemy kalendarz uroczystości i świąt kościelnych w 2025 roku.

Wśród licznych świąt kościelnych można wyróżnić święta nakazane, czyli dni w które wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy świętej oraz do powstrzymywania się od prac niekoniecznych. Lista świąt nakazanych regulowana jest przez Kodeks Prawa Kanonicznego. Oprócz nich wierni zobowiązani są do uczestnictwa we Mszy w każdą niedzielę.
CZYTAJ DALEJ

Benedyktynki Misjonarki w Brazylii dziękują Bogu za 40 lat posługi

2025-12-09 15:23

Archiwum sióstr Benedyktynek

Dokładnie 40 lat temu – w Uroczystość Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny (8.12.1985 r.) – odpowiadając na wołanie Kościoła o nowych zwiastunów Ewangelii – przybyły trzy Siostry Benedyktynki Misjonarki z Polski: s. Scholastyka Raczkiewicz OSB, s. Hiacynta Szeleźniak OSB i s. Marcelina Kuśmierz OSB.

Najmłodsza z nich – ówczesna juniorystka s. Marcelina - ponad 30 lat posługiwała na misjach aż do czasu wyboru na urząd Przełożonej Generalnej, który pełni do dziś. Z kolei najstarsza – s. Scholastyka – trwa nieprzerwanie na misji w Brazylii od 40 lat. Za tym dziełem, które trwa i rozwija się, oręduje z nieba śp. s. Hiacynta, która w 1999 roku powróciła do domu Ojca.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję