- Wiosenne obchody Zmartwychwstania Pańskiego są w chrześcijańskiej tradycji najstarszym i najważniejszym liturgicznie "świętem świąt" i "uroczystością uroczystości" - powiedział Longin Dzieżyć,
otwierając w Wielką Środę wystawę pt. "Triduum Paschalne w sztuce" w Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze.
Na wystawie prezentowane są zabytki rzeźby i malarstwa, znajdujące się w zbiorach Działu Sztuki Dawnej zielonogórskiego muzeum, które dopełniają symbole świąteczne związane z obrzędowością ludową pochodzące
ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Ochli.
Ekspozycję rozpoczynają reprodukcje 16-wiecznych dzieł genialnego niemieckiego grafika Albrechta Dürera. Można obejrzeć reprodukcję jego Ostatniej Wieczerzy, Ukrzyżowania, Złożenia do grobu oraz Chrystusa
Zmartwychwstałego. Natomiast cykl muzealiów związanych z Triduum Paschalnym inicjuje XVIII-wieczna polichromia Ostatniej Wieczerzy. Kulminacyjnemu wydarzeniu - Pasji poświęconych jest kilkanaście krucyfiksów,
począwszy od najstarszego gotyckiego po XIX-wieczne prawosławne krzyże "wosmikonieczne". Składają się one z dwóch części: w pierwszej (jakby zewnętrznej) przedstawiony jest świat, na tle którego centralnie
umieszczony jest krucyfiks. Muzeum ze swych niezwykle bogatych zbiorów ikon (ponad 300) na wystawie poświęconej Triduum Paschalnemu zaprezentowało te przedstawiające śmierć Jezusa, Zejście do Otchłani
i Zmartwychwstanie Chrystusa. Sceny Zdjęcia z krzyża, Zmartwychwstania czy wykraczającą poza Triduum Paschalne scenę Wniebowstąpienia obrazują oprócz zespołu ikon także epitafia, rzeźby, płaszczenica
oraz empora. Prezentowane zabytki powstały na przestrzeni ponad pięciuset lat i reprezentują sztukę różnych Kościołów: katolickiego, prawosławnego oraz protestanckiego.
Ekspozycję wzbogacają umieszczone w drugiej części sali wystawowej zbiory z Muzeum Etnograficznego w Ochli, wypożyczone dzięki uprzejmości Barbary Rybińskiej. Są to palmy wielkanocne, efektowne pisanki
z różnych regionów kraju (w sumie jest ich 180), stroiki, kołatki, śmigusy oraz wielkanocne wycinanki.
Wystawę "Triduum Paschalne w sztuce" można oglądać do końca maja.
„Prawdziwa radość rodzi się z oczekiwania wypełnionego obecnością, z cierpliwej wiary, z nadziei, że to, co zostało przeżyte w miłości, z pewnością zmartwychwstanie do życia wiecznego” - zapewnił Ojciec Święty podczas dzisiejszej audiencji ogólnej. W swojej katechezie poruszył tajemnicę Wielkiej Soboty, spoczynku Jezusa w grobie. W dzisiejsze wspomnienie liturgiczne św. Roberta Bellarmina wierni składali Leonowi XIV życzenia imieninowe.
17 września w kalendarzu liturgicznym przypada święto Stygmatów św. Franciszka z Asyżu. Odwołuje się ono do wydarzenia z 1224 r. na górze La Verna, podczas którego św. Franciszek z Asyżu otrzymał dar stygmatów, ślady męki Chrystusa. Był to pierwszy historycznie udokumentowany przypadek tego typu mistycznego doświadczenia w historii chrześcijaństwa.
W życiu św. Franciszka z Asyżu (1182-1226) szczególne miejsce zajmowała kontemplacja wcielenia Chrystusa. Niespełna rok po urządzeniu w Greccio inscenizacji biblijnej narodzenia Pana Jezusa, Franciszek trwał na modlitwie i czterdziestodniowym poście ku czci Michała Archanioła. W 1224 roku, najprawdopodobniej 14 września rano, w święto Podwyższenia Krzyża Świętego, kiedy na górze La Verna (popularnie zwanej w Polsce Alwernią), modlił się i kontemplował mękę Chrystusa, otrzymał na swoim ciele niezwykły dar - stygmaty.
W szkolnej rzeczywistości już dość dawno nastąpiło odejście od rozumienia kanonu kultury, w tym kanonu literackiego, jako wzorca i miary, z którą należy się wciąż na nowo konfrontować na naszej drodze ku mądrości. W tzw. wykazie lektur, zawartym w podstawie programowej języka polskiego, tylko niektóre tytuły można byłoby uznać za kanoniczne w tym właśnie sensie. Kwestia zawartości owego spisu lektur od dawna budzi emocje i rodzi szereg pytań w tej materii - pisze Artur Górecki na stronie Ordo Iuris.
Zmiany, które przygotowało i częściowo już wdrożyło Ministerstwo Edukacji Narodowej pod kierownictwem Barbary Nowackiej (dalsze zmiany są zapowiadane jako „Reforma26”) to prawdziwa destrukcja tego, co ze spraw ważnych, związanych z kulturą zakorzenienia, jeszcze w polskiej szkole zostało.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.